موبایل

با این فناوری، گوشی‌ها به اندازه یک کارت اعتباری کوچک می‌شوند!

با این فناوری، گوشی‌ها به اندازه یک کارت اعتباری کوچک می‌شوند!

پژوهشگران دانشگاه آریزونا و آزمایشگاه ملی ساندیا در مطالعه‌ای جدید، موادی را کشف کردند که امکان دستکاری فونون‌ها یا امواج صوتی را با دقت بی‌سابقه‌ای فراهم می‌کنند.

در گوشی‌های هوشمند فعلی، حدود ۳۰ فیلتر وجود دارد که وظیفه تبدیل امواج رادیویی به امواج صوتی و برعکس را بر عهده دارند. این فیلترها که از مواد متفاوتی ساخته شده‌اند، باعث از دست رفتن بخشی از سیگنال‌ها و در نتیجه کاهش کیفیت تماس یا کندی سرعت اینترنت می‌شوند.

اما کشف جدید محققان، راهی برای غلبه بر این مشکل فراهم می‌کند. آنها با ترکیب دو ماده ویژه به نام‌های لیتیوم نیوبات و گالیوم آرسنید ایندیوم، محیطی را ایجاد کردند که در آن امواج صوتی یا فونون‌ها قابل دستکاری دقیق هستند.

مت آیکنفیلد، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: با این شیوه، می‌توانیم دستگاه‌هایی بسازیم که بتوانند عملکردهای مشابه با فیلترهای حجیم کنونی گوشی‌ها را انجام دهند؛ اما این بار روی یک تراشه واحد و با استفاده از امواج صوتی به جای برق.

لیزا هکت از آزمایشگاه ساندیا، توضیح داد که این فناوری می‌تواند مسیر را برای اختراع فناوری‌های جدید با کارایی بالا در ارسال و دریافت امواج رادیویی در اندازه‌ای کوچک‌تر از همیشه هموار کند.

مزایای این کشف تنها به کوچک شدن اندازه گوشی‌های هوشمند محدود نمی‌شود. دستگاه‌های مبتنی بر این فناوری از نظر مصرف انرژی نیز کارآمدتر خواهند بود که به معنای عمر باتری طولانی‌تر برای گوشی‌های کوچک آینده است.

علاوه بر این، این فناوری می‌تواند منجر به ساخت حسگرهای کوچک‌تر و دقیق‌تر پزشکی شود که انقلابی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی به وجود خواهد آورد. همچنین شبکه‌های بی‌سیم بسیار کارآمدی را می‌توان با این فناوری طراحی کرد که قادر به هدایت خودروهای خودران باشند.

در حالی که جهان امروز از گوشی‌های هوشمندی که هر ساله کوچک‌تر می‌شوند شگفت‌زده است، به نظر می‌رسد این کشف جدید می‌تواند دنیای ارتباطات بی‌سیم را بیش از پیش متحول کند. با کوچک شدن اندازه گوشی‌ها تا حد یک کارت اعتباری، تجربه کاربری نیز دگرگون خواهد شد.

البته هنوز زمان زیادی برای تحقق این فناوری و ساخت گوشی‌های هوشمند کارت اعتباری شکل باقی مانده است. اما این کشف جدید، افق‌های تازه‌ای را در حوزه فناوری ارتباطات و شبکه گشوده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا