عمومی

الکامپ۲۷؛ الکام‌استارز برمی‌گردد تا زمینه جذب سرمایه استارتاپ‌ها را فراهم کند

الکامپ۲۷؛ الکام‌استارز برمی‌گردد تا زمینه جذب سرمایه استارتاپ‌ها را فراهم کند

نشست خبری بیست‌وهفتمین دوره‌ی نمایشگاه الکامپ با حضور جمعی از اعضای هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مسئولان برگزاری این نمایشگاه امروز، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، برگزار شد. الکامپ۲۷ از تاریخ ۸ تا ۱۱ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. مرحله پیش‌ثبت‌نام برای حضور در این رویداد تا ۲۰ اردیبهشت ماه ادامه دارد که برگزارکنندگان می‌گویند این مهلت تا پایان اردیبهشت تمدید خواهد شد.

الکامپ۲۶ که تیر ماه سال گذشته برگزار شد چندان انتظارات را برآورده نکرده بود و انتقادات بسیاری به آن وارد شد. علی حکیم‌جوادی، رییس سازمان نصر تهران، در پاسخ به پرسش lastech درباره انتقاداتی که سال گذشته به الکامپ و نحوه‌ی برگزاری آن مطرح شده بود، گفت:

یکی از نقدهایی که حتی در وزارتخانه هم نسبت به الکامپ سال گذشته مطرح شده این است که تا یک مدت کوتاهی قبل از برگزاری این نمایشگاه هنوز برگزاری آن قطعی نبوده است. این مسئله عاملی بوده برای این که نمایشگاه سال گذشته کاستی‌هایی داشته باشد. اما برای نمایشگاه امسال می‌خواهیم از تجارب دوره‌های گذشته استفاده کنیم و تغییراتی را در الکامپ داشته باشیم تا متفاوت از چند سال اخیر برگزار شود. قطعاً کسی از ما نمی‌پذیرد که کاستی‌های دوره‌ی قبل در این دوره هم وجود داشته باشد.

– علی حکیم‌جوادی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

رضا حیدری، عضو هیئت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز انتقادات مطرح‌شده به بیست‌وششمین دوره الکامپ را صحیح دانست و در توضیح دلایل وجود کاستی‌هایی در این رویداد این طور توضیح داد:

«انتقادات مطرح‌شده به دوره‌ی قبل الکامپ دو دلیل داشت. دلیل اول این بود که وضعیت کرونا و وقفه در برگزاری الکامپ باعث شد نمایشگاه دوره قبل خلاقیت و ابتکار لازم را نداشته باشد. دلیل دیگر تغییر مدیریت و تغییر نگاه‌ها بود که باعث برگزاری الکامپ به آن شکل شد. ما سعی می‌کنیم در دوره‌ی پیش رو الکامپ را به آن نمایشگاهی که انتظار داریم، یعنی نمایشگاهی دارای استانداردهای حداقلی، برگردانیم.»

تفاوت دیدگاه‌ها باعث شد الکام‌استارز به‌صورت مستمر در الکامپ حضور نداشته باشد

این عضو هیئت مدیره‌ی سازمان نصر در ادامه به بازگشت الکام‌استارز پس از غیبت در الکامپ۲۶ اشاره کرد و آن را یکی از تغییرات نمایشگاه پیش رو دانست. الکام‌استارز یکی از بخش‌های نمایشگاه الکامپ است که به‌صورت اختصاصی بر استارتاپ‌های حوزه ICT و معرفی آن‌ها به‌منظور جذب سرمایه متمرکز است.

حیدری توضیح داد که الکام‌استارز، که ابتکار ناصرعلی سعادت یکی از رؤسای پیشین نصر تهران بود، در بعضی از دوره‌های پیشین برگزار می‌شد و با توجه ویژه به استارتاپ‌ها باعث تقویت آن‌ها می‌شد؛ بااین‌حال «در مقاطعی برخی دیدگاه‌ها باعث شد این بخش به‌صورت مستمر در الکامپ حضور نداشته باشد» و احتمالاً همین رویکردهای متفاوت باعث شد الکام‌استارز غایب بزرگ نمایشگاه سال گذشته باشد.

در دوره‌ی بیست‌وهفتم نمایشگاه الکامپ اما بناست الکام‌استارز بار دیگر برگزار شود تا فرصتی برای حضور استارتاپ‌ها در فضای نمایشگاه فراهم شود و این امکان را به آن‌ها بدهد که علاوه‌بر معرفی خود به اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور، فرصتی برای جذب سرمایه هم پیدا کنند.

رییس سازمان نصر تهران با بیان این که در الکامپ۲۷ هم استارتاپ‌ها حضور دارند و هم شرکت‌های قدیمی حوزه فناوری اطلاعات، بر اهمیت حضور استارتاپ‌ها تأکید کرد:

استارتاپ‌ها هم برای حوزه کسب‌وکاری و هم برای حاکمیت مفید هستند و بخش عمده‌ی توجه ما معطوف‌بر استارتاپ‌ها است. در همه‌ی کشورهای دنیا بخش عمده و جذاب نمایشگاه‌ها به حوزه‌های جدیدی مانند فین‌تک، تک، استارتاپ‌ها و… مربوط می‌شود. بخش بسیار مهم نمایشگاه الکامپ امسال هم همین بخش الکامپ‌استارز است که استارتاپ‌ها شرکت‌کنندگان اصلی آن هستند.

– علی حکیم‌جوادی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

آرش برهمند، مدیر الکام‌استارز، توضیح داد که الکام‌استارز افزونه‌ی استارتاپی نمایشگاه الکامپ است که پیش از این در ۶ دوره برگزار شده و در آخرین دوره‌ی آن نزدیک به ۶۰۰ تیم در این بخش حضور داشتند.

او در ادامه توضیح داد: «الکام‌استارز در این سال‌ها رشد کرده و جزو پربیننده‌ترین بخش‌های الکامپ شده است؛ تمرکز الکام‌استارز بر استارتاپ‌ها و گرایش‌های جدید تکنولوژی‌ است. آمار دوره‌ی گذشته‌ی الکامپ نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از مجموعه‌هایی که در بخش آوردگاه سرمایه‌ی الکام‌استارز حضور داشتند به جلسه‌ی دوم با سرمایه‌گذار هم رسیده‌اند که این موضوع نشان‌دهنده‌ی تأثیر برگزاری این بخش در نمایشگاه الکامپ است.»

به گفته مدیر الکام‌استارز، در این بخش از نمایشگاه رخدادهایی مانند مسابقه، جذب سرمایه، مشاوره و… وجود خواهد داشت. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین کارکرد الکام‌استارز فراهم کردن فرصتی برای استارتاپ‌ها در راستای جذب سرمایه باشد. برهمند در این خصوص گفت:

با حضور آقای حکیم‌جوادی به‌عنوان رییس سازمان نصر، فکر نمایشگاه امسال ارتباط ارگانیک و قوی‌تری با نهادهای توسعه‌ای حوزه ICT خواهد داشت. استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی رویکرد اصلی الکامپ است و در کنار آن امیدواریم با آوردن صنایع قدیمی‌تر و سنتی‌تر مثل گلرنگ، زر ماکارون، ماموت و… بتوانیم امکان جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها را فراهم کنیم.

– آرش برهمند، مدیر الکام‌استارز

به گفته برهمند الکام‌استارز امسال سه تفاوت عمده با دوره‌های قبل خواهد داشت. اولین تفاوت این بخش در الکامپ۲۷ تمرکز آن بر استارتاپ‌های حاضر در استان‌هاست؛ با این هدف که از استارتاپ‌های تهرانی تمرکززدایی شود و فرصتی باشد برای این که استارتاپ‌های شهرهای دیگر هم دیده شوند. حضور پررنگ‌تر زنان در الکامپ و الکام‌استارز امسال نیز تغییر دیگری است که برای این دوره از نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

الکام‌استارز سرمایه‌گذارانی مانند گلرنگ، زر ماکارون و ماموت را به استارتاپ‌ها وصل می‌کند

دیگر تفاوت عمده‌ی الکام‌استارز امسال حضور کسب‌وکارهایی است که پیش از این جزو اقتصاد سنتی محسوب می‌شدند. گلرنگ، زر ماکارون، ماموت و… از جمله صنایع سنتی‌تری هستند که در الکام‌استارز این دوره حضور دارند تا با استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه تعامل کنند. مدیر بخش الکام‌استارز در این خصوص توضیح داد: «هسته‌ی اصلی استارتاپ‌های متوسط و بزرگ هستند و دوست داریم در نمایشگاه امسال این استارتاپ‌ها را به صنایع و سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.»

رییس سازمان نصر کشور و نصر تهران نیز با تأکید بر تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال، به هدف جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها اشاره کرده و گفت:

سرمایه‌گذاران بسیاری در این حوزه هستند که علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال هستند. با توجه به رشد جمعیت و فضای کسب‌وکاری حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال فکر نمی‌کنم هیچ صنعتی به اندازه‌ی این حوزه توجیه سرمایه‌گذاری داشته باشد. باید استارتاپ‌هایی را در الکام‌استارز معرفی کنیم که از دره مرگ عبور کرده باشند و آن‌ها را طوری معرفی کنیم که امکان جذب سرمایه برایشان فراهم شود.

– علی حکیم‌جوادی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

حمایت بیشتر الکامپ از استارتاپ‌های کوچک

رضا حیدری، عضو هیئت‌مدیره‌ی نصر تهران، نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد که بیست‌وهفتمین دوره‌ی نمایشگاه الکامپ زمینه‌ی توسعه و رونق کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال را فراهم کند و باعث دمیده شدن امید در این حوزه شود.

بر اساس اعلام حیدری، تا امروز که در مرحله‌ی پیش‌ثبت‌نام متقاضیان حضور در این نمایشگاه هستیم «حدود هزار متقاضی برای حضور در نمایشگاه درخواست داده‌اند.» او هم‌چنین اضافه کرد که «مهلت پیش‌ثبت‌نام در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه تمام می‌شود اما احتمالاً این مهلت تا پایان اردیبهشت ماه تمدید خواهد شد تا متقاضیان بتوانند ثبت‌نام کنند.»

به گفته‌ی این عضو هیئت‌مدیره‌ی نصر تهران، بخش تینواستارز که از سال گذشته به بخش‌های نمایشگاه الکامپ اضافه شده بود در دوره‌ی جدید هم برگزار خواهد شد. او هم‌چنین تأکید کرد: «در این دوره حمایت بیشتری از استارتاپ‌های کوچک خواهد شد. قصد داریم از سوی الکامپ با شرایط بهتر و حمایت بیشتر به استارتاپ‌های کوچک بپردازیم.»

در الکامپ۲۷ مهمانانی از خارج از ایران نیز حضور خواهند داشت. علی ابراهیم‌زاده، رییس انجمن صنفتی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی، توضیح داد که رایزنی‌هایی در خصوص حضور نمایندگانی از ۱۱ کشور در حال انجام است.

او توضیح داد که در دوره گذشته یک هیئت ۵۰ نفره از ۱۱ کشور در این نمایشگاه حضور داشتند اما امسال هیئتی ۱۰۰ نفره از ۱۱ کشور روسیه، بلاروس، چین، مالزی، ازبکستان، ترکیه، قزاقستان، پاکستان، بوسنی، سوریه و ارمنستان متقاضی حضور در نمایشگاه هستند. حیدری نیز از همکاری با وزارت امور خارجه برای فراهم کردن زمینه حضور وزرای کشورهای خارجی و نمایندگانی از وزارتخانه‌های مربوط به حوزه فناوری اطلاعات برای حضور در نمایشگاه الکامپ خبر داد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا