عمومی

طلسم آیفون ۶۰ هرتز؛ اپل چه زمانی دست از لج‌بازی برمی‌دارد؟

طلسم آیفون ۶۰ هرتز؛ اپل چه زمانی دست از لج‌بازی برمی‌دارد؟

بدیهی است که این همه مقاومت اپل، صرفاً به‌خاطر چند دلار صرفه‌جویی در هزینه‌های ارتقای پنل ۶۰ به ۱۲۰ هرتز نیست. پس ماجرا چیست؟ اپل تنها به‌دلیل ترغیب کاربران برای خرید مدل‌های پرو این محدودیت را در نسخه‌های معمولی آیفون اعمال کرده؛ در واقع پروموشن در کنار مجموعه دوربین بهتر و بدنه‌ی مقاوم‌تر، یکی از مهم‌ترین دلایل مشتریان اپل برای انتخاب آیفون‌های پرو در برابر نسخه‌های معمولی است.

این پافشاری کوپرتینونشین‌ها دلایل دیگری هم دارد. اپل پروموشن را به چشم یک ویژگی «پرو» و حرفه‌ای می‌بیند و معتقد است اگر تجربه‌ی استفاده از این قابلیت را نداشته باشید، چندان هم متوجه نبود آن نخواهید شد؛ به همین دلیل اغلب افرادی که قبلاً یک مدل آیفون پرو را داشته‌اند، در خرید بعدی آیفون نیز نسخه‌ی پرو را انتخاب می‌کنند. بسیاری از کاربران اپل، آیفون‌ها، آیپدها و مک‌بوک‌های نسخه‌ی پرو را می‌خرند، زیرا حتی اگر به تمامی قابلیت‌های آن هم نیاز نداشته باشند، ترجیح می‌دهند بهترین محصول ممکن آن دسته را بخرند.

اغلب افرادی که قبلاً آیفون، آیپد یا مک‌بوک پرو داشته‌اند، در خرید بعدی نیز نسخه‌ی پرو را انتخاب می‌کنند

طبیعی است که کاربران پس از عادت‌کردن به قابلیت‌های حرفه‌ای نسخه‌های پرو، در خریدهای بعدی نیز چندان علاقه‌ای به آیپد ایر، مک‌بوک ایر و آیفون‌های معمولی نداشته باشند. برای مثال، اگر قصد تعویض آیفون ۱۳ پرو خود را داشته باشید که از پروموشن بهره می‌برد، به احتمال زیاد به‌جای نسخه‌ی معمولی آیفون ۱۵، مدل پرو یا پرو مکس آن را انتخاب خواهید کرد.

از طرفی، کاربر نسخه‌ی معمولی آیفون ۱۳ که به فکر ارتقاء به آیفون ۱۵ است، چندان به نبود پروموشن اهمیتی نمی‌دهد؛ چرا که پیش‌تر آن را تجربه نکرده است. اما اگر از گوشی اندرویدی با پنل ۱۲۰ هرتز به آیفون‌های ۶۰ هرتزی مهاجرت کنید، قضیه کاملاً فرق خواهد کرد. در عین حال پروموشن شاید برخی از کاربران را به صرف چند صد دلار هزینه‌ی بیشتر و خرید مدل‌های پرو ترغیب کند. کافی است تنها یک بار نسخه‌ی پرو محصولات اپل را امتحان کنید؛ اگر محدودیت بودجه در میان نباشد، به احتمال زیاد دیگر هرگز به نسخه‌های معمولی بازنخواهید گشت.

شاید باورش سخت باشد، اما اپل اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۷ نمایشگرهایی با نرخ نوسازی تصویر بالا را وارد محصولات غیرگیمینگ کرد. کوپرتینونشین‌ها آن سال آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی را با نمایشگر مجهز به پروموشن به بازار عرضه کردند تا پیش از هر سازنده‌ی دیگری در دنیای تبلت‌ نرخ نوسازی بالا را به کاربران هدیه دهد؛ اما از تجهیز آیفون به این ویژگی تا سال ۲۰۲۱ خودداری کردند و حال گفته می‌شود ۷ سال پس از عرضه‌ی آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی باید از آیفون ۱۶ نیز با نمایشگر ۶۰ هرتز استقبال کرد.

آیفون ۱۷ ظاهراً نخستین آیفون پایه‌ی ۱۲۰ هرتزی خواهد بود

کاربران می‌خواهند بدانند بالأخره کی قرار است پروموشن را در آیفون‌های پایه ببینند. راس یانگ، تحلیلگر صنعت صفحه‌نمایش، می‌گوید آیفون ۱۷ که شهریور سال آینده رونمایی می‌شود، نخستین آیفون غیرپرو با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز پروموشن خواهد بود.

چرخه‌ی ارتقای محصولات اپل بسیار سختگیرانه است و تا قابلیت جدیدی برای نسخه‌ی پرو آماده نکند، ویژگی‌های پیشین آن‌ را به نسخه‌ی عادی نخواهد آورد. این یعنی احتمال دارد کوپرتینونشین‌ها قابلیت‌های جذابی همچون FaceID زیر نمایشگر یا طراحی بدنه‌ی جدید را برای نسخه‌ی پرو در نظر بگیرند تا به قدر کافی از نسخه‌ی معمولی متمایز شود و بدین‌ترتیب بتوانند پروموشن را به نسخه‌ی پایه بیاورند.

اگر قیمت گوشی آیفون در نسخه‌ی پایه تا دو نسل دیگر ثابت بماند، کاربران باید ۱۷ ماه دیگر برای داشتن نمایشگر ۱۲۰ هرتز در یک گوشی ۸۰۰ دلاری انتظار بکشند. این استدلال که کاربران عادی به نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا اهمیت نمی‌دهند، صحیح نیست. هرچند عده‌ای هم می‌گویند نمایشگر ۶۰ هرتزی آیفون بسیار روان‌تر از گوشی‌های ۶۰ هرتزی دیگر به نظر می‌رسد.

حقیقت این است که استقبال مشتاقانه‌ی کاربران از گوشی‌های هوشمند اندرویدی مجهز به نمایشگر ۱۲۰ هرتز باعث شد شرکت‌های مختلف، گوشی‌های میان‌رده و حتی پایین‌رده‌‌ی خود را به نمایشگرهای ۱۲۰ هزتر مجهز کنند. اپل هم چه بخواهد چه نخواهد، بالأخره باید به این میدان پا بگذارد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا