بازی

جدیدترین سیستم‌های خنک‌کننده XPG هم‌اکنون در بازار ایران!

جدیدترین سیستم‌های خنک‌کننده XPG هم‌اکنون در بازار ایران!

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

XPG شرکت پیشرو در تولید و عرضه محصولات سخت‌افزاری کامپیوتر است که به دلیل کیفیت قطعات و خدمات پس از فروش برتر، مورد توجه کاربران کامپیوتر در سرتاسر دنیا قرار گرفته است. 

یکی از قطعاتی که توسط این شرکت تولید می‌شود، سیستم خنک‌کننده مایع CPU است که عملکرد مهم و حساسی در یک کامپیوتر پیشرفته دارند. کاربران حرفه‌ای به خصوص گیمرها معمولاً مدت زمان زیادی را برای انجام بازی‌های گرافیکی سنگین صرف می‌کنند و به زبان ساده، کار زیادی از سیستم می‌کشند! 

در این شرایط، داغ شدن قطعات مختلف روی مادربرد از جمله پردازنده اصلی یا همان CPU می‌تواند در عملکرد درست کامپیوتر اختلال ایجاد کرده و حتی باعث سوختن آن شود. به همین دلیل سیستم‌های خنک‌سازی مختلف در داخل کیس استفاده می‌شود. 

ممکن است کارت گرافیک یا GPU نیز یک سیستم خنک‌سازی جداگانه داشته باشد که معمولاً از جنس فن خنک‌سازی است. همچنین داخل خود کیس، فن خنک‌سازی کیس قرار دارد که در اندازه‌ها و تعداد مختلف نصب می‌شود. 

اما کولر CPU مکانیزم پیشرفته‌تری است که در مدل‌های جدیدتر، از سیستم‌های خنک‌سازی رادیاتور مایع، پد خنک‌کننده، لوله‌های حرارتی و غیره در آن‌ها استفاده می‌شود.

شرکت XPG با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، دو محصول پرطرفدار را در رده محصولات خنک‌کننده CPU به بازار عرضه کرده است که هر دوی این محصولات به وسیله شرکت آونگ به بازار ایران نیز عرضه شده و توسط همین شرکت، گارانتی 3 ساله شده است. 

در ادامه قصد داریم این دو محصول را به صورت جزئی‌تر بررسی کرده و با ویژگی‌های هر یک آشنا شویم.

XPG LEVANTE 240 .1

سیستم خنک‌کننده LEVANTE 240 یک محصول جدید ساخت شرکت ایکس پی جی است که بر اساس سیستم رادیاتور آلومینیومی طراحی و ساخته شده، همچنین در ساخت این سیستم، از یک فن خنک‌سازی با نویز پایین استفاده شده است. 

علاوه بر آن، سیستم واتر بلاک این محصول، ساخت برند معروف Asetek است که مقاومت بسیار بالایی در برابر نشتی‌های احتمالی مایع خنک‌کننده دارد. همچنین به منظور انتقال حرارتی بهتر سیستم خنک‌کننده، از یک صفحه مسی به ضخامت 0.5 میلی‌متر در این سیستم استفاده شده که سطح تماس بیشتری را برای انتقال حرارت ایجاد کرده و در کل، بازدهی تبادل حرارتی سیستم را بیشتر کرده است.

سیستم خنک‌سازی LEVANTE 240 دارای نورپردازی RGB پیشرفته آدرس پذیر یا ARGB است. نورپردازی RGB به طور کلی به دو صورت آدرس پذیر و غیر آدرس پذیر در قطعات کامپیوتر استفاده می‌شود. 

در مدل‌های آدرس پذیر، وجود یک کنترلر به کاربر این امکان را می‌دهد که مود، سرعت و الگوی نورپردازی را هم برای فن‌ها و هم واتر پمپ انتخاب کند. امکان تنظیم نورپردازی RGB در این سیستم خنک‌سازی، یک ویژگی جالب به خصوص برای گیمرها است که می‌توانند بر اساس افکت‌های صوتی و تصویری بازی، مود نورپردازی را تنظیم کنند.

پنجره رادیاتور 240 میلی‌متری در این خنک‌کننده با 11 کانال مجزا، مسیر عبور آب را راحت‌تر کرده و سرعت خنک‌سازی پردازنده را بیشتر کرده است. همچنین دو فن 120 میلی‌متری، به خنک‌سازی بیشتری آب داخل رادیاتور کمک خواهد کرد.

مکانیزم پیشرفته خنک‌سازی در LEVANTE 240 باعث شده است که نرخ خنک‌سازی در این سیستم بیشتر از مدل‌های مشابه سایر شرکت‌ها باشد. با کمک رادیاتور 11 کانال فشرده، تبخیر مایع داخل سیستم خنک‌کننده به حداقل رسیده و به این ترتیب عملکرد خنک‌سازی سیستم بهبود می‌یابد.

دوباره لازم به تأکید است که استفاده از سیستم واتر بلاک Asetek در این خنک‌کننده باعث شده است که مشکل نشتی مایع و تبخیر آن که در میان سیستم‌های خنک‌کننده قدیمی‌تر و حتی برخی از مدل‌های جدید موجود در بازار مشاهده می‌شود، حل شود. بنابراین مایع خنک‌کننده با فشار کافی در مسیر جریان پیدا کرده و گرمای CPU را جذب می‌کند و در قسمت رادیاتور توسط فن‌های خنک‌کننده، سرد می‌شود.

کولر پردازنده LEVANTE 240 توسط شرکت آونگ عرضه شده و به مدت 3 سال گارانتی شده است. اطمینان شرکت آونگ از کیفیت محصولات ساخت XPG از جمله خنک‌کننده LEVANTE 240 باعث شده است که خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر را برای این محصولات در نظر بگیرد.

XPG LEVANTE 360 .2

دومین محصول خنک‌کننده ساخت XPG که در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم، LEVANTE 360 نام دارد که از برخی جهات مشابه خنک‌کننده LEVANTE 240 است. 

این محصول نیز به خاطر کیفیت بالای ساخت و استقبالی که در میان کاربران کامپیوتر و گیمرها از آن صورت گرفته است، در بازار ایران توسط شرکت آونگ عرضه شده و گارانتی معتبر 3 ساله به آن تعلق گرفته است.

سیستم خنک‌کننده LEVANTE 360 یک سیستم مبتنی بر مایع خنک‌سازی است که از رادیاتور، فن‌های خنک‌کننده و صفحه حرارتی برای خنک‌سازی CPU استفاده می‌کند. در ساختار این خنک‌کننده از 3 فن RGB آدرس پذیر استفاده شده است که از قدرت خنک‌سازی بیشتری در مقایسه با LEVANTE 240 برخوردار هستند.

نوع نورپردازی RGB در این محصول نیز آدرس پذیر است که امکان تنظیم و سفارشی‌سازی مود، سطح و سرعت افکت‌های نوری را برای فن‌ها ممکن می‌سازد. 

نوع فن‌های مورد استفاده، دو حلقه‌ای یا Vibrant Dual-Ring هستند که سرعت بیشتری را با نویز کمتر تولید می‌کنند. مکانیزم PWM مورد استفاده در فن‌ها باعث می‌شود که تحت سرعت‌های پایین، عملاً هیچ صدایی از فن‌های سیستم خنک‌کننده شنیده نشود.

مشابه محصول قبلی، در خنک‌کننده LEVANTE 360 هم یک صفحه مسی با ضخامت 0.15 میلی‌متر وجود دارد که سطح تماس بیشتری را برای انتقال حرارت به وجود می‌آورد. مس به دلیل رسانش گرمایی بالا به بهبود بازدهی انتقال گرمایی در این سیستم کمک می‌کند. هرچه سطح تماس مس با محیط گرم بیشتر باشد، انرژی گرمایی بیشتری را هم می‌تواند جذب کند.

علاوه بر این، رادیاتور آلومینیومی با ابعاد بزرگ 360 میلی‌متر، امکان انتقال حرارت آب را به محیط با سرعت بیشتر، فراهم خواهد کرد. به دلیل ابعاد بزرگ‌تر رادیاتور و تعداد فن‌های بیشتر، راندمان انتقال حرارت در خنک‌کننده LEVANTE 360 بیشتر از مدل LEVANTE 240 خواهد بود.

مشابه قبل، این محصول از هم برند Asetek در بخش واتر بلاک استفاده کرده است که عدم نشتی و تبخیر ناچیز مایع داخل سیستم را تضمین می‌کند. با کاهش تبخیر مایع و عدم نشتی در بخش‌های مختلف، مقدار مایع در جریان که انتقال حرارتی را انجام می‌دهد، همواره ثابت است و در نتیجه عملکرد سیستم خنک‌سازی به مرور ضعیف نمی‌شود.

فن‌های خنک‌سازی این سیستم از نوع فن‌های دو حلقه‌ای 120 میلی‌متری هستند و هر یک دارای 20 LED برای نورپردازی RGB می‌باشند. مکانیزم PWM در این فن‌ها باعث می‌شود که عمر مفید موتور فن بسیار بیشتر از مدل‌های مشابه باشد، به طوری که تحت دمای محیط 40 درجه سانتی‌گراد، عمر مفید فن‌ها بیش از 40 هزار ساعت تخمین زده شده است. 

همچنین وظیفه دیگر مکانیزم PWM، تنظیم سرعت خنک‌سازی و جریان هوا بر اساس دمای CPU است که باعث می‌شود تحت دماهای پایین‌تر، فن با سرعت کمتری چرخش داشته و انرژی کمتری مصرف کند. 

در نتیجه فشار کمتری روی پاور کامپیوتر وارد خواهد شد. قابلیت PWM از طریق نرم‌افزار سفارشی این محصول قابل فعال‌سازی است.

همچنین کنترلر RGB در خنک‌کننده LEVANTE 360 امکان تنظیم مود، سرعت و سطح نورپردازی را برای فن‌ها و واتر پمپ مطابق با سلیقه کاربر فراهم کرده است. 

در برنامه‌های گرافیکی به خصوص بازی‌های ویدئویی که افکت‌های صوتی و انیمیشن قوی استفاده می‌شود، متناسب با سطح افکت‌های صوتی می‌توان مود و سطح نورپردازی RGB را در فن‌های این سیستم تنظیم کرد. برای این منظور هم نرم‌افزارهایی ارائه شده است که امکان سفارشی‌سازی افکت ARGB را فراهم می‌کند. گیمرهای حرفه‌ای طرفدار این قابلیت در سیستم‌های کولینگ CPU هستند.

همانند خنک‌کننده LEVANTE 240، سیستم LEVANTE 360 هم در بازار ایران عرضه شده است. شرکت آونگ با پشتیبانی همه‌جانبه از جامعه کاربری به خصوص گیمرها و گرافیست‌ها، دو محصول فوق را به دلیل کیفیت بالا در ایران عرضه کرده است. 

طی تست‌های مختلف عملکرد، هر دو محصول خنک‌کننده ساخت XPG که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم، عملکرد فوق‌العاده‌ای را از نظر راندمان انتقال حرارتی از خود نشان داده‌اند. همین مسئله مشوق اصلی شرکت آونگ برای عرضه و گارانتی این دو محصول بوده است. خنک‌کننده LEVANTE 360 هم همانند مدل قبلی با گارانتی 3 ساله عرضه می‌شود.

سخن پایانی

پردازنده‌های نسل جدید در کامپیوترهای مدرن از سرعت و قدرت پردازش بالایی برخوردار هستند. این قدرت پردازش به معنی انجام محاسبات بیشتر در زمان کمتر است و باعث می‌شود قطعات داخلی آن زودتر داغ شود زیرا ICهای پردازنده با انجام محاسبات بیشتر، گرمای بیشتری از خود تولید می‌کنند. استفاده از یک سیستم خنک‌کننده قابل‌اطمینان، تضمین‌کننده عملکرد درست CPU و عدم آسیب به قطعات آن است.

شرکت XPG که یک نام آشنا در بازار قطعات کامپیوتر است، دو محصول کولینگ CPU را به بازار عرضه کرده است که هر دو مدل، در ایران توسط شرکت آونگ ارائه می‌شود. همچنین گارانتی هر دو محصول توسط خود شرکت آونگ به مدت 3 سال به خریدار اعطا خواهد شد.

کیفیت بالای قطعات به خصوص استفاده از برند Asetek در واتر بلاک هر دو محصول، به‌کارگیری فن‌های PWM و رادیاتور تمام آلومینیومی به همراه نورپردازی ARGB برای فن‌ها، از ویژگی‌های این دو محصول است که به خصوص مورد توجه گیمرها و کاربران حرفه‌ای کامپیوتر قرار گرفته است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا