بازی

تبخال (Herpes simplex virus) انواع آن و راهکارهای مراقبت و درمان آن

تبخال (Herpes simplex virus) انواع آن و راهکارهای مراقبت و درمان آن

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بدون شک تا به حال تجربه تبخال زدن داشته‌اید. آیا چیزی در مورد انواع تبخال می‌دانید؟ و یا راهکارهای مراقبت و درمان آن را بلد هستید؟ تبخال یا همان ویروس هرپس سیمپلکس که با نام HSV هم شناخته می‌شود یک عفونت ویروسی است که به دلایل مختلفی وارد بدن می‌شوند و قسمت‌هایی از بدن را آلوده می‌کند. ما امروز در این مطلب قصد داریم که بیشتر در مورد این ویروس، علت بروز آن، راهکارهای مراقبتی و درمان آن صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تبخال چیست؟

تبخال همان تاول‌های کوچک و به هم پیوسته‌ای است که ناشی از ویروسی به اسم هرپس سیمپلکس می‌باشد. ویروسی که به دلایل مختلفی وارد بدن می‌شود و اکثرا هم نواحی مرطوب و مخاطی را آلوده می‌کند. لب‌ها، داخل دهان و همچنین نواحی تناسلی از رایج‌ترین جاهای بدن است که این ویروس آن‌ها را درگیر می‌کند. از طرفی اغلب اوقات تبخال‌های ظاهر شده بعد از مدتی تقریبا 2 تا 3 هفته‌ای از روی پوست محو می‌شوند.

جالب است بدانید که بسیاری از افراد با ویروس HSV بدون علامت زندگی می‌کنند. این یعنی بدون اینکه حتی دوره فعالی از بروز تبخال داشته باشند این ویروس را در بدن خود دارند. این در حالی است که گروهی دیگر به صورت دوره‌ای این تبخال‌ها را در بخش‌های مختلف بدن‌شان می‌بینند. علاوه بر لب، دهان و ناحیه تناسلی این ویروس حتی ممکن است در دست‌ها و انگشت‌ها هم به صورت تاول دیده شود. بد نیست بدانید که هرپس سیمپلکس از طریق رابطه جنسی هم از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود..

طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی:

  • در سال 2016 حدود 67% از جمعیت زیر 50 سال دنیا ویروس HSV نوع 1 را در بخش دهان و آلت تناسلی داشته‌اند.
  • همچنین حدود 13% از افراد بین 15 تا 49 سال هم در همان سال HSV نوع 2 داشته‌اند.

جالب‌تر اینکه همین تحقیقات نشان داده است که بیش از 90% بزرگسالان تا زمانی که به 50 سالگی می‌رسند آنتی بادی ویروس HSV نوع 1 را در بدن خود دارند. عجیب است، اینطور نیست؟

انواع مختلف تبخال را بشناسید

ویروس هرپس سیمپلکس دو نوع رایج و شناخته شده دارد: HSV-1 و HSV-2. در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

HSV-1

ویروس هرپس نوع 1 ویروسی است که اساسا در قسمت دهان و لب‌ها ظاهر می‌شود. این مدل یک عارضه پوستی غیر خطرناک است که عموما بعد از دو هفته از بین می‌رود.

HSV-2

هرپس نوع 2 چطور؟ این ویروس باعث تبخال تناسلی می‌شود. زخم‌هایی که در اندام تناسلی، مقعد، باسن و حتی قسمت داخلی ران دیده می‌شوند.

هر دو مدل این ویروس به راحتی از طریق تماس دهانی یا تناسلی منتقل می‌شوند.

علت بروز تبخال و ویروس هرپس سیمپلکس

همان طور که در ابتدای متن هم گفتیم علل بروز این ویروس در بدن می‌توانند متفاوت باشند.

خیلی اوقات ممکن است حتی خود شما هم بعد از یک شوک یا حمله عصبی تبخال بزنید. گاها کابوس‌های ترسناک شبانه هم باعث بروز تبخال می‌شوند. اما آیا این گفته از جنبه علمی هم صحت دارد؟ تنها تا حدودی. تبخالی که شما بعد از یک شوک عصبی یا خواب ترسناک می‌بینید به دلیل فعال شدن ویروس HSV است. بالاتر هم گفتیم که این ویروس بسیار مسری است و به راحتی از طریق تماس منتقل می‌شود. بخصوص از طریق بوسیدن، تماس پوستی، خوردن غذا در یک ظرف که فرد حامل ویروس از آن استفاده کرده، استفاده از وسایل شخصی از جمله حوله و ریش تراش به طور مشترک.

به علاوه اینکه عواملی مانند تب، بیماری، آلرژی، سرماخوردگی، دوران پریود، تغییرات هورمونی، استرس، اضطراب، ترس، حمله عصبی و خیلی چیزهای دیگر به راحتی می‌توانند این ویروس را در بدنتان بیدار کنند که در نتیجه آن در قسمت‌های مختلف بدن شاهد تبخال خواهید بود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ویروس هرپس سیمپلکس هستند؟

هر کسی فارغ از سن می‌تواند مبتلا به ویروس HSV شود. به این نکته دقت کنید که این ویروس بسیار شایع است و همان طور که گفتیم خیلی از افراد بدون علامت با آن زندگی می‌کنند و حتی تجربه تبخال هم نداشته‌اند. اما زمانی که شرایط زیر حاکم باشد احتمال مشاهده تبخال و فعال شدن این ویروس در بدن بیشتر خواهد شد:

  1. داشتن رابطه جنسی با فردی که مبتلا به HSV است.
  2. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در خطر هستند.

روش‌های پیشگیری از فعال شدن ویروس تبخال

بهترین تجویز برای پیشگیری از بروز تبخال و فعال شدن ویروس آن رعایت بهداشت است.

  • شست و شوی مرتب دست‌ها و عدم تماس آن با ناحیه‌ای که تبخال زده است.
  • در این دوره از ظرف کسی که تبخال زده استفاده نکنید و تا زمان درمان فرد، برای او یک ظرف مشخص تعیین کنید.
  • وسایل شخصی خودتان را داشته باشید و به هیچ عنوان از حوله و لوازم آرایشی و بهداشتی مشترک استفاده نکنید.
  • سعی کنید تا زمان درمان فردی که تبخال زده از تماس‌های پوستی با او خودداری کنید.

روش تشخیص ویروس هرپس سیمپلکس

بسیاری از اوقات پزشک معالج با بررسی تاول‌های بیمار ویروس را تشخیص می‌دهد. همچنین در مورد علائم دیگری مانند سرماخوردگی، تب و آنفولانزا هم از بیمار سوال می‌کنند. گاهی اوقات هم برای تشخیص دقیق‌تر از تاول کشت گرفته می‌شود. به این صورت که زخم از روی صورت پاک شده و مایع داخل آن تخلیه شده و سپس آن را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌کنند.

اگر هم بر این باور هستید که HSV دارید و علامتی هم ندارید اینجا آزمایش خون به تشخیص بیماری کمک می‌کند. آزمایش خون در واقع نشان می‌دهد که آنتی بادی ویروس را در بدن‌تان دارید یا خیر. به هر حال برای تشخیص بیماری باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین دکتر پوست تهران نگاهی به سایت درمانکده بیندازید.

درمان تبخال

متخصصان هنوز درمان قطعی برای تبخال پیدا نکرده‌اند. اما روش‌هایی هستند که می‌توانند دوران درمان را کوتاه‌تر کنند و همچنین سریع‌تر شما را از شر تاول‌ها خلاص کنند. حتی گاهی اوقات در کنار روش‌های پزشکی روش‌های خانگی هم جواب می‌دهند.

پیشنهاد ما این است که به هیچ عنوان برای درمان پزشکی از داروهای خودسرانه استفاده نکنید و حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین دارو با توجه به شرایط شما برایتان تجویز شود. اغلب اوقات در چنین شرایطی پزشک از داروهای ضد التهاب و ضد ویروس برای کنترل بیماری استفاده می‌کند. از جمله داروهای رایج می‌توانیم به فامویر و والترکس اشاره کنیم. اما روش‌های خانگی چطور؟ از روش‌های درمان خانگی می‌توانیم به متدهای زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از آلوئه ورا
  • استفاده از گیاه گل مریم
  • استفاده از کمپرس آب سرد یا گرم
  • عدم مصرف غذاهای تند و اسیدی
  • استفاده از سرکه سیب به صورت موضعی
  • قرار دادن ترکیب سیر و روغن زیتون بر روی ناحیه‌ای که تبخال زده

سخن پایانی

در این مطلب دیدیم که تبخال چیست و انواع آن را بررسی کردیم. فقط به یک نکته دقت کنید، آن هم اینکه اگر تاول‌های ایجاد شده توسط ویروس HSV در افراد مسن مزمن و عفونی شوند امکان اینکه بیمار دچار زخم بستر شود خیلی بالا خواهد بود. بهتر است در چنین شرایطی سریعا با یک پزشک مشورت کنید.

اگر هم که برای پیدا کردن متخصص پوست با مشکل مواجه شده‌اید تنها کافی است سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده یک پایگاه اطلاعاتی کامل از پزشکان را در اختیارتان می‌گذارد. از دکتر قلب گرفته تا متخصص کودکان، روانشناس، متخصص مغز و اعصاب و…

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا