بازی

برای چاپ کتاب باید چیکار کنیم

برای چاپ کتاب باید چیکار کنیم

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بسیاری از نویسندگان بعد از نگارش متن خود برای چاپ آن به عنوان یک کتاب اقدام می‌کنند اما سر درگم شده و نمی‌دانند چه مراحلی را باید طی کنند تا بتوانند کتاب خود را به چاپ برسانند. ما در این مطلب به بررسی مراحل چاپ کتاب می‌پردازیم.

مراحل چاپ کتاب در یک نگاه

  • بررسی اثر
  • ویراستاری کتاب
  • صفحه آرایی کتاب
  • اخذ مجوزهای لازم
  • طراحی جلد کتاب
  • چاپ کتاب

همان طور که مشاهده می‌کنید مراحل چاپ کتاب 4 بخش اصلی دارد که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

·         بخش بررسی اثر

این بخش خود به سه مرحله برای رسیدن به چاپ تقسیم می‌شود. آماده‌سازی کتاب، بررسی محتوای کتاب توسط متخصصین و مشاورین، تنظیم و ارسال قرارداد برای مؤلف. در مرحله اول کتاب باید توسط نویسنده به شکل یک فایل پی دی اف برای ناشر ارسال شود. بعد از ارسال متخصصین و مشاوران آن مجموعه کتاب را مطالعه کرده و در صورت مطابقت با معیارهای چاپ کتاب با شما تماس گرفته و نتیجه را اعلام می‌کنند. همچنین در این مرحله در صورت تایید کتاب برای چاپ از شما درخواست می‌کنند تا مدارک لازم برای بستن قرارداد را ارسال کنید. در مرحله آخر قرار داد را تنظیم کرده و برای شما ارسال می‌کنند.

·         صفحه آرایی و آماده سازی کتاب

این بخش برای آماده سازی کتاب، برای چاپ بعد از عقد قرارداد بین ناشر و مولف 8 مرحله را طی شمی‌کند:

  • تشکیل فایل اولیه با فرمت مناسب: در این قسمت بعد از مارجین کردن کتاب و تعیین نوع قطع آن متناسب با موضوع کتاب فایل با فرمت مناسب تهیه می‌شود.
  • شابک: شابک در واقع کد شناسی کتاب و یا همان کد ملی کتاب است که متناسب با اطلاعت مورد نیاز در هر کتاب به او اختصاص داده می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که دریافت شابک تنها از طریق ناشر امکان پذیر است.
  • ویراستاری کتاب: بعد از کسب شابک کتاب برای ویراستار ارسال می‌شود تا کارهای مرتبط با ویراستاری کتاب قبل از انجام هر کار دیگری را انجام دهد. انجام پرسه زمانی لازم برای ویراستاری کتاب به ازای هر 100 صفحه 6 روز کاری است.
  • بازخوانی کتاب: در این بخش بعد از ویراستاری کتاب دوباره برای نویسنده ارسال می‌شود تا آن را بازخوانی کند. تا اگر جایی مطابق با سلیقه نویسنده نبود تغییر کند. این پروسه بین 3 تا 4 روز کاری زمان بر است.
  • مراحل کامل کردن شناسنامه کتاب: نام طراح جلد، نام صفحه‌آرا، قیمت فروش، نوبت چاپ، شابک، مجوز، نام ویراستار، نام مدیر مسئول انتشارات و مشخصات نشر، شمار چاپ، آدرس و شماره تماس مراکز پخش، راه‌های ارتباطی با نویسنده و ناشر اطلاعاتی است که در قسمت شناسنامه کتاب درج می‌شود.
  • ایجاد فهرست کتاب: در این بخش فهرست کتاب تهیه شده و به دیگر قسمت‌ها افزوده می‌شود.
  • تکمیل محتوای کتاب: در این بخش اطلاعات و بخش‌های دیگری مانند: سخن ناشر، به نام خدا، سخن نویسنده، مقدمه، تقدیم نامه و… به کتاب افزوده می‌شود.
  • صفحه آرایی: آخرین گام برای چاپ کتاب در این مرحله صفحه آرایی کتاب است.

·         دریافت مجوز

در این بخش باید چند مرحله را طی کرد تا بتوان مجوزهای لازم برای چاپ کتاب را اخذ کرد:

  • ثبت کتاب به نام مؤلف در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور
  • ثبت اثر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • صدور مجوز پیش از انتشار کتاب و تحویل آن به ناشر

·         طراحی جلد

زمانی یک کتاب در بازار مورد استقبال قرار می‌گیرد که علاوه بر محتوای خوب از جلد زیبایی هم برخوردار باشد. به همین علت قبل از چاپ کتاب گرافیست‌های کاربلد و حرفه‌ای با توجه به عنوان و موضوع کتاب به طراحی جلدی متناسب با آن می‌پردازند.

جمع‌بندی

چاپخانه کتاب ناشر براساس عوامل مختلف هزینه‌های مربوط به چاپ کتاب را تعیین کرده و اعلام می‌کند. ما در چاپ کهن با مناسب‌ترین قیمت اما کیفیت بالا آماده همکاری با تمامی مؤلفین، نویسندگان و مترجمین از سراسر کشور هستیم تا بتوانند کتاب مدنظر خود را به چاپ برسانند.چاپ دیجیتال کتاب یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپ کتاب به صورت مستقیم با استفاده از تصاویر مبتنی بر دیجیتال است. این کار به وسیله انتقال داده‌ها از یک فایل رایانه به چاپگر جوهر افشان با حجم زیاد و یا چاپگر لیزری انجام می‌شود. به عبارت دیگر، چاپ دیجیتال کتاب شامل هدایت یک دستگاه کپی سرعت بالا از طریق تجهیزات اتصال دهنده از قبیل کامپیوتر می‌باشد. در روش چاپ دیجیتال کتاب، چاپگر پرونده‌های دیجیتالی مورد نیاز برای جلد و متن داخلی کتاب شما را به صورت جداگانه ذخیره می‌کند. سپس، این پرونده‌ها با استفاده از تونر به جای جوهر، تصویر برداری می‌شوند. بنابراین، نحوه کار دستگاه چاپ دیجیتال کتاب مشابه با دستگاه کپی، هر چند در مقیاس بزرگتر می‌باشد.توجه داشته باشید که هزینه سفارش چاپ آنلاین کتاب با نوع ثبت سفارش حضوری هیچ تفاوتی ندارد و ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا از سراسر کشور بتوانند با بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه چاپ کتاب در دو نوع افست و دیجیتال، کتاب خود را با کمترین هزینه ممکن به چاپ برسانند.

برگرفته از سایت https://irankohan.ir

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا