تکنولوژی

این اطلس سلولی پیشرفته درهای جدیدی را به‌روی تحقیقات زیست‌پزشکی می‌گشاید

این اطلس سلولی پیشرفته درهای جدیدی را به‌روی تحقیقات زیست‌پزشکی می‌گشاید

پژوهشگران مؤسسه کارولینسکا یک پلتفرم مبتنی بر وب توسعه داده‌اند که بینشی کاملاً نو به بدن انسان در سطح سلولی فراهم می‌کند. هدف آن‌ها ساخت یک منبع ارزشمند دانش برای پژوهشگران سراسر جهان است تا اطلاعات ما درباره سلامت و بیماری‌های انسان افزایش یابد. «اطلس سلولی تکی» وب‌سایتی است که در آن پژوهشگران هزاران بافت انسانی را با هشت تکنیک مختلف تحلیل کرده‌اند تا یک نقشه جامع از زیست‌شناسی انسان فراهم آورند.

اندازه‌گیری همزمان چندین متغیر زیست‌مولکولی، تهیه یک نقشه عمیق و جامع از زیست‌شناسی انسان را ممکن می‌سازد. این رویکرد مولتی‌اومیکس نام دارد. اطلس سلولی تکی (SCA) برپایه تحلیل هزاران نمونه بافت انسانی از افراد بالغ و جنین‌ها تشکیل شده است.

پژوهشگران برای تهیه نقشه و موقعیت ژن‌های بیان‌شده در بافت‌ها از هشت تکنیک پیشرفته اومیکس استفاده کرده‌اند؛ از جمله توالی‌یابی RNA سلول تکی، توالی‌یابی ژنوم کامل و ترنسکریپتومیکس یا رونِوِشتام فضایی.

وبسایت اطلس سلول تک
تصویری از وبسایت «اطلس سلول تکی»

نقش این اطلس سلولی تکی در اکتشافات جدید

این پلتفرم بینش‌هایی منحصربه‌فرد از سلول‌های منفرد و تعاملات آن‌ها درون بافت‌ها فراهم می‌کند. تمام داده‌های این مجموعه از طریق وبسایت این اطلس به‌طور رایگان در دسترس است.

اطلس سلولی تکی نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در زمان و منابع می‌شود، بلکه یک محیط اشتراکی و همکارانه برای دانشمندان رشته‌های مختلف ایجاد می‌کند. به این ترتیب، راه برای اکتشافات و نوآوری‌های جدید باز می‌شود.

تیم این اطلس قصد دارد پلتفرم SCA را با تحلیل‌های جزئی و دقیق بیشتر و به‌روزرسانی‌های سالانه تکمیل و اصلاح کنند. این بهبودها شکاف‌های نقشه بافت‌ها را پر می‌کنند و اندازه نمونه‌ها را افزایش می‌دهند. در نتیجه، پژوهش‌های مبتنی بر این اطلس به‌مرور زمان دقیق‌تر خواهند شد.

پژوهش‌هایی که منجر به ساخت این پلتفرم شدند، از طریق همکاری مؤسسه کارولینسکای سوئد و دانشگاه پزشکی چین و چندین همکار دیگر در سطح بین‌المللی انجام گرفتند. منابع مالی این اطلس را مؤسسه کارولینسکا تأمین کرده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا