بازی

با مهمترین اصطلاحات سفرهای هوایی آشنا شوید

با مهمترین اصطلاحات سفرهای هوایی آشنا شوید

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در سفر هوایی با اصطلاحات متعددی روبه‌رو می‌شوید، عبارت‌ها و واژه‌هایی که هرکدام معنی خاصی دارند. اگر با این اصطلاحات آشنا باشید، می‌توانید بلیط هواپیمای خود را به‌درستی انتخاب کنید، به‌موقع متوجه اعلامیه‌های فرودگاه شوید و در مجموع سفری راحت و آسوده داشته باشید. در ادامه، با مهمترین اصطلاحات هواپیمایی و معنای آنها آشنا می‌شوید. 

لیست اصطلاحات هواپیمایی (اصطلاحات پرواز):

۱. شرکت هواپیمایی یا خط هوایی (Airline) 

شرکت هواپیمایی تعدادی هواپیما در اختیار دارد و اگر قصد سفر هوایی دارید، می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما از آنها اقدام کنید. 

۲. پروازهای ورودی (Arrivals) 

بخشی از فرودگاه است که مسافران بعد از پیاده‌شدن از هواپیما به آن وارد می‌شوند. 

۳. برداشتن چمدان (Baggage reclaim) 

قسمتی از بخش پرواز‌های ورودی که مسافران چمدان‌های خود را آنجا تحویل می‌گیرند. 

۴. سوارشدن (To board) 

این اصطلاح یعنی هنگامی که در هواپیما باز شده است و مسافران می‌توانند سوار هواپیما شوند. 

۵. کارت پرواز (Boarding pass) 

کارت پرواز

کارتی که مجوز شما برای ورود به هواپیماست. این کارت پس از خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین یا در محل فرودگاه صادر و به شما تحویل داده می‌شود. 

۶. زمان سوارشدن به هواپیما (Boarding time) 

زمانی است که مسافران اجازه دارند وارد هواپیما شوند. این زمان معمولا مدتی قبل از برخاستن هواپیماست و همراه زمان برخاستن هواپیما روی کارت پرواز درج می‌شود. 

۷. رزروکردن (To book) 

به خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین مدت‌ها پیش از زمان پرواز، رزروکردن می‌گویند. 

۸. کیف دستی (Carry-on bag) 

کیف و وسایلی که می‌توانید با خود داخل هواپیما ببرید. برخی از وسایل باید به قسمت بار هواپیما تحویل داده شوند. معمولا هر مسافر می‌تواند فقط یک کیف یا ساک کوچک به وزن ۲۰ کیلوگرم با خود به داخل هواپیما ببرد. 

۹. ورود (Check-in) 

ارائه کارت شناسایی یا پاسپورت به باجه مربوطه پیش از رسیدن زمان پرواز، ورود یا چک‌این است. 

۱۰. گمرک (Customs) 

کارت پرواز

جایی در فرودگاه است که پیش و پس از پرواز بین‌المللی باید پاسپورت خود را نشان دهید. 

۱۱. تأخیر در پرواز (Delayed) 

زمانی که هواپیما در زمان مقرر پرواز نکند، روی تابلوهای فرودگاه این عبارت در کنار مشخصات پروازتان نمایش داده می‌شود. 

۱۲. پروازهای خروجی (Departures) 

بخشی از فرودگاه است که مسافران برای سوارشدن به هواپیما به آن مراجعه می‌کنند. این بخش ممکن است بسته به بزرگی و طراحی فرودگاه، با بخش ورودی‌ فاصله زیادی داشته باشد. پس هنگام گرفتن تاکسی در کشورهای خارجی به این نکته توجه کنید. 

۱۳. سالن خروج (Departure lounge) 

محلی که مسافران پس از بررسی‌های امنیتی، منتظر سوارشدن به هواپیما می‌مانند. تنها مسافرانی که کارت پرواز دارند می‌توانند وارد این سالن شوند. 

۱۴. پروازهای داخلی (Domestic) 

این پروازها درون یک کشور صورت می‌گیرند و نقطه مقابل پروازهای بین‌المللی (International) هستند. فرودگاه‌ها ممکن است فقط داخلی، فقط بین‌المللی یا هر دو باشند. 

۱۵. سفر هوایی (Flight) 

برای توصیف سفر با هواپیما از این واژه هم استفاده می‌شود. 

۱۶. شکستنی (Fragile) 

این اصطلاح برای وسایل و ابزاری به کار می‌رود که به‌سادگی می‌شکنند. اگر در سفر هوایی چنین وسایلی دارید، روی بسته‌بندی‌ آنها این عبارت را بنویسید و آنها را به بخش تحویل بار بدهید. 

۱۷. دروازه یا گیت (Gate) 

این واژه یکی از مهمترین اصطلاحات هواپیمایی است. پس از دریافت کارت پرواز، باید به گیت مدنظر برای سوارشدن به هواپیما مراجعه کنید. گاهی اوقات فاصله گیت‌ها از هم زیاد است، پس اگر دیر به فرودگاه رسیده‌اید، مراقب تابلوهای راهنما و شماره گیت مدنظرتان باشید. در صورت بسته‌شدن گیت، دیگر نمی‌توانید وارد هواپیما شوید. 

۱۸. کارت شناسایی یا مدارک هویتی (Identification/I.D) 

مدرکی که مشخصات شما و عکستان روی آن چاپ شده است. این مدرک در پروازهای داخلی ممکن است کارت ملی و در پروازهای بین‌المللی پاسپورت شما باشد. برای صدور کارت پرواز و سایر بررسی‌های امنیتی به این کارت‌ها نیاز دارید. 

۱۹. آخرین فراخوان (Last call) 

آخرین باری که بلندگوها در فرودگاه مهلت سوارشدن به هواپیما پیش از بسته‌شدن گیت را اعلام می‌کنند. این یکی از مهمترین اصطلاحات هواپیمایی است؛ اگر این عبارت را شنیدید و مربوط به پرواز شما بود، عجله کنید! 

۲۰. بار مسافر (Luggage) 

بار مسافر

کیف‌ها، چمدان‌ها و به‌طور کلی تمام بارهای شما در سفر هوایی با این واژه توصیف می‌شوند. دقت کنید که این واژه در زبان انگلیسی جمع بسته نمی‌شود. 

۲۱. سفر هوایی طولانی‌مدت (Long-haul flight) 

به سفرهایی گفته می‌شود که چند ساعت طول می‌کشند و هواپیما از چندین منطقه زمانی عبور کند. مثلا پرواز از ژاپن به آمریکا که از فراز اقیانوس آرام می‌گذرد پروازی طولانی‌مدت است. در مقابل سفرهای هوایی کوتاه‌مدت (short-haul flight) قرار دارند که درون یک کشور یا بین کشورهای همسایه انجام می‌شوند. 

۲۲. سفر هوایی سروقت (On time) 

اگر همه‌چیز خوب پیش برود و هواپیما مشکلی نداشته باشد، سفر در زمان مقرر انجام می‌شود. در این حالت پیش از اعلام سوارشدن به هواپیما، این عبارت روی تابلوی اعلانات نوشته می‌شود. 

۲۳. بلیط یک‌طرفه (One-way) 

بلیط یک‌طرفه یعنی‌ آن فرد قصد بازگشت به مقصد را ندارد یا دست‌کم به‌زودی‌ چنین قصدی ندارد. بلیط‌های دوطرفه (Two-way) هم هستند. هنگام خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین به این عبارت‌ها دقت کنید. 

۲۴. بار سنگین‌تر از حد مجاز (Oversized/Overweight Bag) 

خطوط هوایی برای میزان باری که هر مسافر می‌تواند با خود به هواپیما بیاورد یا به بخش بار تحویل بدهد، حد معینی مشخص کرده‌اند. اگر شما باری بیش از حد مجاز به همراه داشته باشید، باید آن را به بخش بار تحویل دهید و پول اضافی پرداخت کنید. دلیل این سخت‌گیری، تأثیر وزن کل هواپیما بر سوخت لازم برای سفرهای هوایی است. هرچه هواپیما سنگین‌تر باشد، به سوخت بیشتری برای پرواز نیاز دارد. 

۲۵. اولویت سوارشدن (Priority boarding) 

یکی از اصطلاحات پرواز مهم مربوط به اولویت سوارشدن است. اگر بلیطی داشته باشید که در‌ آن این عبارت ذکر شده باشد، می‌توانید زودتر از دیگران و بدون نیاز به ایستادن در صف وارد هواپیما شوید. معمولا خانواده‌هایی که همراه با کودکان مسافرت می‌کنند از چنین امتیازی برخوردار می‌شوند. 

۲۶. توقف بین راه (Stopover) 

توقف در پروازهای بین‌المللی زمانی رخ می‌دهد که فاصله بین دو نقطه بسیار زیاد باشد و سوخت هواپیما برای طی‌کردن یکباره مسیر کافی نباشد. در این حالت، هواپیما در یکی از فرودگاه‌های بین راه توقف و سوخت‌گیری می‌کند. مسافران در این حالت در آن فرودگاه موقتی اسکان می‌یابند. در بلیط یا کارت پرواز این عبارت با ذکر نام فرودگاه بین راه قید شده است. 

۲۷. پایانه (Terminal) 

پایانه یا ترمینال به بخشی از فرودگاه گفته می‌شود که بخش‌های مختلف مانند ورودی یا خروجی را در خود جای داده است. برخی فرودگاه‌های بزرگ جهان بیش از یک پایانه دارند. مثلا فرودگاه بین‌المللی هیترو لندن ۴ پایانه دارد. 

پیش از رفتن به فرودگاه، به بلیط پرواز نگاه کنید و ببینید که قرار است به کدام پایانه بروید تا وقت شما برای جابه‌جایی در ترمینال‌های مختلف تلف نشود. 

۲۸. چرخ‌دستی (Trolley) 

از این وسیله برای حمل بارهای سنگین خود استفاده می‌کنید. 

۲۹. ارتقا (To upgrade) 

این عبارت هنگامی به کار برده می‌شود که بتوانید کیفیت صندلی خود در هواپیما را ارتقا دهید، مثلا از بخش اقتصادی به بخش تجاری منتقل شوید. ممکن است نماینده شرکت هواپیمایی بر اساس امتیازات یا سایر شرایط چنین پیشنهادی به شما بدهد. 

۳۰. ویزا (Visa) 

مدرکی که برای ورود به کشوری خارجی به آن نیاز دارید. ویزا انواع مختلفی دارد، مثل ویزای کاری، توریستی، دیپلماتیک و فرودگاهی. 

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا