رمز ارز

باز هم ماه ژانویه و رشد انفجاری آلت کوین‌ها؟!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نگاهی به برترین برندگان و بازندگان ارزهای دیجیتال CoinMarketCap در هفت روز گذشته، نشان‌دهنده بازدهی بسیاری از آلت‌ کوین‌های برتر است.
به عنوان مثال، گالا با رشد 138 درصدی هفته گذشته‌اش، در صدر فهرست قرار دارد و ده‌ها آلت کوین دیگر نیز در این بازه زمانی بیش از 20 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. حتی آلت‌ کوین‌های خاصی که گرفتار پیامدهای سقوط صرافی FTX شده بودند، مانند Solana، بزرگترین کندل صعودی ماهانه را از آگوست 2021 به ثبت رساندند.
اما چرا آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین یا اتریوم که در همان بازه زمانی تقریباً 5 و 10 درصد رشد کرده‌اند، چنین عملکرد قوی را تجربه می‌کنند؟ پاسخ می‌تواند عاملی به نام «اثر ژانویه» باشد، یک اثر تقویمی که در ماه ژانویه اتفاق می‌افتد، مانند سایر تأثیرات تقویمی در بازارهای مالی که عبارتند از: اثر هالووین، اثر جولای و رالی بابا نوئل.
اثر ژانویه چیست؟ اثر ژانویه یک «فرضیه‌ مبنی بر یک ناهنجاری فصلی در بازار مالی است که طی آن، قیمت اوراق بهادار در ماه ژانویه بیش از هر ماه دیگری افزایش می‌یابد». به بیان ساده، پتانسیل عملکرد برخی از دارایی‌ها در ژانویه بیشتر از دیگر ماه‌های سال است.
این پدیده اولین بار در سال 1942 توسط بانکدار سرمایه‌گذار، سیدنی بی واچل مشاهده شد. واچل متوجه شد که سهام‌های با ارزش بازار کم در ماه ژانویه عملکرد بهتری نسبت به بقیه بازار دارند، به طوری که بیشتر بازده‌ها قبل از اواسط ماه به دست می‌آیند. واچل همچنین خاطرنشان کرد که به هر دلیلی، سومین سال دوره ریاست جمهوری، بیشترین بازده را برای این سهام‌ها خواهد داشت.
اینوستوپدیا تاکید می‌کند که افزایش فعالیت خرید به این دلیل است که سرمایه‎گذاران پس از انجام برداشت زیان مالیاتی پایان سال پس از کاهش قیمت‌ها، دارایی‎های با ارزش بازار پایین را خریداری می‌کنند. این یک روش معمول برای سرمایه‌گذاران با ارزش خالص بالاتر است که به دنبال به حداکثر رساندن تمام مزایای مالیاتی ممکن هستند.
آلت‌ کوین‌های کوچک‌تر، با توجه به حجم پایین‌ و مشخصات نقدینگی، واکنش بسیار قوی‌تری به اشتیاق خرید در سال جدید نشان می‌دهند. دلیل هر چه باشد، با توجه به صعود آلت کوین‌ها، ژانویه امسال در جهت اثبات صحت این نظریه است.

با ربات معامله کن!
با ربات تریدر والکس میتونی بدون هیچ دانشی سود کنی!


شروع

منبع

بیت کوینیست

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا