عمومی

تراشه «تله‌پاتی» ایلان ماسک در مغز یک انسان دچار مشکل شد

تراشه «تله‌پاتی» ایلان ماسک در مغز یک انسان دچار مشکل شد

اولین محصول نورالینک، استارتاپ پرحاشیه‌ی ایلان ماسک، تنها چندهفته بعد از کاشت با مشکل عجیبی مواجه شد.

نورالینک در بیانیه‌ای اعلام کرد تعدادی از رشته‌های پیوندی تراشه از مغز نولاند آرباگ خارج شده‌اند که جلوی سرعت و اثربخشی ایمپلنت نورالینک موسوم‌به تله‌پاتی را می‌گیرد؛ با این‌حال نورالینک توانست حساسیت ایمپلنت را افزایش دهد و عملکرد سیستم را بهبود ببخشد.

نولاند آرباگ اولین انسانی است که در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (دی و بهمن ۱۴۰۲) تراشه‌ی مغز-کامپیوتر نورالینک را دریافت کرد. او از سال ۲۰۱۶ در پی یک حادثه‌ی غواصی، دچار کوادری‌پلژی (فلج چهاراندام) شده است.

هدف نورالینک از پذیرش داوطلبان آزمایشی این است که ایمنی ایمپلنت، جراح رباتیک و عملکرد رابط مغز-کامیپوتر خود را مورد سنجش قرار دهد. مغز داوطلبان در بخش کنترل اعمال حرکتی، به تراشه‌ی نورالینک مجهز خواهد شد.

براساس توضیحات نورالینک، تراشه‌ی تله‌پاتی توسط یک ربات جراح در مغز قرار می‌گیرد و سینگال‌های مغزی را به یک اپلیکیشن ارسال می‌کند و به داوطلبان امکان می‌دهد کیبورد کامپیوتر و ماوس را تنها از طریق فکر کردن کنترل کنند.

نورالینک قصد دارد از تراشه‌های خود برای اتصال مغز انسان به کامپیوتر بهره ببرد و به افراد دچار ناتوانی‌های حرکتی امکان کنترل گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر را بدهد و به افراد نابینا کمک کند که بینایی خود را بازیابند.

ایلان ماسک اعلام کرد که فناوری اعجاب‌انگیز نورالینک به‌این‌زودی‌ها دردسترس همه قرار نخواهد گرفت و برای اینکه در دسترس افراد بیشتری قرار بگیرد باید از سوی نهادهای نظارتی بیشتری تأیید شود. نورالینک پیش‌تر مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده بود.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا