عمومی

این کیسه از سلول‌ها می‌توانند کبد جدید درون بیماران رشد دهند

این کیسه از سلول‌ها می‌توانند کبد جدید درون بیماران رشد دهند

پس از بیش از یک دهه توسعه،‌ نخستین آزمایش انسانی برای درمانی که تلاش می‌کند با تبدیل غدد لنفاوی به کبد، مرحله‌ی نهایی بیماری کبدی (ESLD) را درمان کند، آغاز شده است.

دکتر مایکل هافورد، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل لای‌جنسیس، شرکت مسئول آزمایش درمان جدید در بیانیه‌ای گفت: «برای اولین‌بار در عرصه‌ی پزشکی، در یک کارآزمایی بالینی از غدد لنفاوی خود بیمار به‌عنوان رآکتورهای زیستی زنده برای بازسازی اندام در خارج از موقعیت طبیعی استفاده کرده‌ایم.»

درمان جدید با گرفتن سلول‌های فعال اصلی از کبد اهدایی (معروف به هپاتوسیت) و تزریق آن به غدد لنفاوی کار می‌کند. غدد لنفاوی، اندام‌های کوچک لوبیاشکلی هستند که با فیلترکردن ذرات خارجی مختلف مانند ویروس‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، به سیستم ایمنی بدن ما کمک می‌کنند.

سلول‌های کبدی پس از قرارگرفتن در غدد لنفاوی، علاوه‌بر رشد و تقسیم‌شدن باید با ایجاد رگ‌های خونی به سیستم گردش خون نیز متصل شوند. به‌گفته‌ی هافورد، این غده‌ی لنفاوی با گذشت زمان ناپدید می‌شود و چیزی که برای شما باقی می‌ماند یک اندام مینیاتوری است.

درمان جدید پیش‌ازاین در برخی از حیوانات هم موفقیت‌آمیز بوده است. محققان برای بررسی رویکرد خود ابتدا با کمک جراحی، شرایط مربوط به بیماری کبد را در خوک‌ها شبیه‌سازی و سپس هپاتوسیت‌ها را از نمونه‌های کبد سالم به غدد لنفاوی تزریق کردند. برای هر ۶ خوک حاضر در این مطالعه جراحی کبد کوچک تکامل‌یافته انجام شد و همه‌ی آن‌ها علائم بهبود نارسایی کبدی را نشان دادند.

در مرحله‌ی انسانی آزمایش، ۱۲ بیمار با نارسایی کبدی حضور دارند

آزمایش انسانی، ایمنی، تحمل و اثربخشی این سلول درمانی احیاکننده را روی حداکثر ۱۲ فرد مبتلا به ESLD بررسی خواهد کرد. ESLD وضعیتی است که در آن کبد بیمار به‌شکلی ترمیم‌ناپذیر آسیب دیده است. در چنین شرایطی راهی جز پیوند کبد وجود ندارد؛ اما عواملی وجود دارند که ممکن است مانع انجام این جراحی شوند.

یکی از مشکلات عمده در زمینه‌ی جراحی کبد، طولانی‌بودن صف انتظار برای عمل پیوند کبد است. درحال‌حاضر ۱۰ هزار نفر در ایالات متحده منتظر دریافت کبد هستند. گاهی اوقات بیماران تا ۵ سال منتظر دریافت کبد اهدایی می‌مانند؛ حدود ۱۲ درصد از این افراد هم درحالی‌که در صف دریافت کبد هستند جان خود را ازدست می‌دهند.

بیشتر بخوانید

محققان امیدوار هستند که درمان جدید به رفع مشکلات موجود کمک کند. هافورد می‌گوید: «درصورت موفقیت‌آمیز بودن مطالعه و دریافت تاییدیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا، سلول‌‌درمانی آلوژنیک ما کبد اهدایی را قادر به درمان ده‌ها بیمار ESLD خواهد کرد. این رویکرد درمانی می‌تواند به کاهش نبود تعادل در عرضه و تقاضای عضو در جامعه کمک کند.»

مدتی طول می‌کشد تا نخستین نتایج آزمایش مشخص شود؛ اما محققان درطول یک سال بیماران درگیر را زیرنظر خواهند داشت و دوز بهینه و ایمنی درمان را بررسی خواهند کرد تا دریابند که آیا روش جدید در درمان علائم و نشانه‌های ESLD موثر است یا خیر.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا