تکنولوژی

امروز در فضا: انتشار تصاویر شگفت‌انگیز هابل از جهان

امروز در فضا: انتشار تصاویر شگفت‌انگیز هابل از جهان

30 آوریل 2002، اخترشناسان از تصاویری از مناظر شگفت‌انگیزی که توسط دوربین پیشرفته جدید تلسکوپ فضایی هابل (ACS) گرفته‌ شده‌ بود، پرده‌برداری کردند.

آنها همچنین گزارش دادند که هابل پس از مأموریت خدمات‌رسانی ماه مارس، به‌طور عادی کار می‌کند و مشتاقانه منتظر عکس‌های بیشتری از دوربین تازه احیاشده‌ NICMOS هستند.

تصاویر هابل آنقدر واضح بودند که اخترشناسان توانستند «بلوک های سازنده» کهکشان‌ها، کهکشان‌های درحال برخورد و کهکشان‌های بسیار دور را در میدان شناسایی کنند.
نمایی خیره کننده از یک کهکشان درحال برخورد است که «قورچه» نامیده می‌شود و در فاصله 420 میلیون سال نوری از ما قرار دارد.

در میان چهار تصویر علمی منتشرشده‌، یک شئ به نام سحابی مخروط (در NGC 2264) وجود دارد. نام آن به این دلیل مخروط است که در تصاویر زمینی شکل مخروطی دارد.

این ستون در یک منطقه متلاطم ستاره‌زایی قرار دارد. این تصویر 2.5 سال نوری بالای مخروط را نشان می‌دهد؛ ارتفاعی که برابر با 23 میلیون دور رفت و برگشت به ماه است. طول کل ستون نیز هفت سال نوری است.

امروز در فضا: انتشار تصاویر شگفت‌انگیز هابل از جهان
برخورد خیره‌کننده دو کهکشان مارپیچی – به نام موش‌ها – که پیش‌بینی می‌کنند که در چند میلیارد سال آینده کهکشان راه شیری ما ممکن است در برخورد با کهکشان همسایه در صورت فلکی آندرومدا چه تغییری کند.

تصاویر هابل آنقدر واضح بودند که اخترشناسان توانستند «بلوک‌های سازنده» کهکشان‌ها، کهکشان‌های درحال برخورد و کهکشان‌های بسیار دور را در میدان شناسایی کنند.

عکس‌های دیگر هابل شامل برخورد خیره‌کننده دو کهکشان به‌نام موش‌ها، جهان خشن و پویای کهکشان برخوردی قوچه و زایشگاه آسمانی به‌نام سحابی قو (M17) بود.

امروز در فضا: انتشار تصاویر شگفت‌انگیز هابل از جهان
زایشگاه آسمانی سحابی قو (M17)، یک تابلوی نقاشی آبرنگ با رنگ‌های زنده و برآمدگی‌های گاز درخشان است.

دوربین هابل وضوح پانورامایی قابل مقایسه با یک فیلم IMAX، با صفحه نمایش عریض را ارائه می‌دهد که برابر با 16 مگاپیکسل در هر عکس فوری است. در سال 2002، یک دوربین معمولی، مصرف‌کننده 2 تا 4 مگاپیکسل بود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا