عمومی

ربات انسان‌نمای اطلس؛ ترسناک‌تر و جنجالی‌تر از همیشه

ربات انسان‌نمای اطلس؛ ترسناک‌تر و جنجالی‌تر از همیشه

اما چرا ویدیوی معرفی اطلس الکتریکی بیشتر از اینکه به‌خاطر قابلیت‌های جدید رباتیک مشهور شود، بازخوردهای منفی گرفت؟

کارل مک دورمن، دانشیار دانشکده انفورماتیک دانشگاه ایندیانا، یکی از کارشناسانی است که درمورد دره‌ی وهمی (Uncanny Valley) تحقیق می‌کند. او می‌گوید دلیل اینکه مردم ربات‌هایی مانند اطلس را ترسناک می‌دانند این است که «مدل و نحوه‌ی حرکات آن‌ها تمام انتظارات بشری را نقض می‌کند.»

او توضیح می‌دهد که اگر همین ربات را با پوست انسان تصور کنیم، نتیجه بسیار وحشتناک‌تر خواهد بود، زیرا انتظارات ما از رفتار انسانی آن به‌مراتب بیشتر می‌شود. البته موضوع درمورد پوشش مو و خز فرق می‌کند، زیرا ما انتظار نداریم بدن انسان‌ها پوشیده از خز و مو باشد. در این‌ حالت شاید ربات عجیب‌تر به‌نظر برسد؛ ولی کماکان بهتر از این است که آن را با چیزی شبیه به پوست انسان عرضه کنیم.

مردم با دیدن ربات‌های انسان‌نمایی که رفتار فرابشری دارند، حس غریبی پیدا می‌کنند

این داستان یک گام فراتر رفته و به ربات میمون‌نمایی که با مو پوشیده شده، رسیده است؛ به‌عقیده‌ی مک دورمن ربات میمون‌نمایی که به روش‌های غیرعادی حرکت می‌کند، کمتر آزاردهنده است. واقعیت این است که مردم هنوز حس خوبی نسبت به موجودات ترکیبی ندارند، ولی وقتی به ربات‌های انسان‌نما می‌رسیم، این احساس ناخوشایند شدیدتر هم می‌شود.

تاریخچه‌ ربات اطلس در شرکت بوستون داینامیکس

بوستون داینامیکس اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ طی رقابتی که سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا برگزار کرده بود، از اولین نسخه‌ی اطلس رونمایی کرد. این ربات ۱٫۸ متر قد و ۱۵۰ کیلوگرم وزن داشت. در آن زمان اطلس به‌دلیل داشتن ۲۸ مفصل هیدرولیکی مختلف و تعادل فوق‌العاده خوب، مورد تحسین قرار گرفت و «یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نمای ساخته‌شده‌ی تاریخ» نامیده شد.

اولین نسخه ربات اطلس در سال 2013
اولین نسخه‌ی اطلس در سال ۲۰۱۳ معرفی شد

بوستون داینامیکس

نوامبر سال ۲۰۱۴، ویدیویی منتشر شد که در آن اطلس پیشرفته‌تر روی چند بلوک‌های سیمانی با حفظ تعادل روی یک پای خود می‌ایستاد و چند حرکت شبه‌رزمی انجام می‌داد. این ویدیو با انتقادات و بازخوردهای تند افرادی همراه بود که معتقد بودند این صحنه‌ها شبیه به فیلم «بچه‌ی کاراته‌کار» است و باید آن را به‌عنوان زنگ خطری در زمینه‌ی آموزش هنرهای رزمی به ربات‌ها تلقی کرد.

تا سال ۲۰۱۵ اطلس دیگر ظاهر بسیار متفاوتی داشت. این ربات صرفاً با باتری کار می‌کرد و برای ایستادن به خط ایمنی نیاز نداشت. این نسخه‌ Atlas Unplugged نام داشت و دارای یک پنل توزیع براق، بازوها و ساعدهای جدید و دامنه‌ی حرکتی وسیع‌تر بود. این اولین‌بار بود که کاربران هنگام کارکردن با اطلس به محافظ شنوایی نیاز نداشتند، زیرا تا پیش‌ازاین اغلب ربات‌ها صدای بسیار بلند و ممتدی تولید می‌کردند.

Atlas Unplugged نسخه ۲۰۱۵ ربات اطلس
Atlas Unplugged سال ۲۰۱۵

بوستون داینامیکس

سال ۲۰۱۶ پیشرفت اطلس به جایی رسید که می‌توانست خانه را با جاروبرقی جارو بزند و آشغال‌ها را در سطل زباله بریزد. کمی بعد او از موانعی که در راهش قرار می‌گرفتند عبور می‌کرد. همچنین روی برف قدم می‌زد، جعبه‌ها را از روی زمین جمع می‌کرد و می‌توانست در را باز کند.

یک سال بعد آلفابت شرکت مادر بوستون داینامیکس، آن را به سافت‌بانک (SoftBank) فروخت. مسیر تکامل اطلس همچنان ادامه داشت و حرکات آن سیال‌تر از همیشه بود. او قادر بود به اطراف بچرخد، از یک بلوک روی بلوک دیگری بپرد و به عقب برگردد.

ربات اطلس در سال ۲۰۱۸
ربات اطلس در سال ۲۰۱۸ می‌توانست از روی موانع بپرد

بوستون داینامیکس

جولای ۲۰۱۹ اطلس می‌توانست پشتک بزند، در را برای دیگران باز کند، ظرف‌ها را بشوید، در مسیرهای ناهموار طبیعت بدود و جعبه‌ها را بلند کند. سپتامبر همان سال این ربات حرکات ژیمناستیک چشمگیری انجام می‌داد: معلق می‌زد، روی دست‌های خود می‌ایستاد و بدون اینکه تعادلش را از دست بدهد، پرش چرخشی ۳۶۰ درجه و پرش اسپلیت باله را به رخ تماشاگران می‌کشید. شرکت در آن زمان گفته بود که رفتار منسجم و مانورهای مرتب این ربات از مدل‌های کنترل و پیش‌بینی نشئت می‌گیرد.

ربات اطلس در حال رقصیدن کنار ربات سگ‌نمای Spot
سال ۲۰۲۰ ربات‌های اطلس درحال رقصیدن

بوستون داینامیکس

سال ۲۰۲۰ ویدیوهای بسیار جذابی منتشر شد که نشان می‌داد دو ربات اطلس در کنار ربات سگ‌نمای Spot و ربات دستی Handle به‌طور هماهنگ با آهنگ «Do You Love Me» گروه «The Contours» می‌رقصند. اگرچه قابلیت‌های ربات‌ها پیوسته افزایش پیدا می‌کرد، ظاهر آن‌ها تغییری نکرده بود. شرکت نیز همچنان تأکید می‌کرد که روی تحقیق و توسعه متمرکز است و یک پروژه‌ی «مهندسی- تحقیقاتی» را با این ربات‌ها پیش می‌برد.

ربات اطلس سال ۲۰۲۳ درحال کمک کردن به مهندسان
سال ۲۰۲۳؛ کمک کردن ربات اطلس به مهندسان

بوستون داینامیکس

سال گذشته اطلس هیدرولیکی در محیط‌های آزمایشگاهی به مهندسانی که در حال ساخت‌وساز بودند، کمک می‌کرد. او تخته‌ها را از روی زمین برمی‌داشت و کیف‌های ابزار را برای مهندسان، به بالا پرتاب می‌کرد.

فوریه‌ی ۲۰۲۴، حرکات این ربات بسیار دقیق‌تر و ظریف‌تر شده بود، اما باتوجه‌به پیشرفت شرکت‌های تسلا، آمازون و BMW در حوزه‌ی ربات‌های دوپا، دیگر مشخص بود اطلس هیدرولیکی به پایان راه خود نزدیک شده است. نتیجه‌ی کار محققان به جایی رسیده بود که اطلس در محیط کارخانه قطعات را از داخل جعبه برمی‌داشت و آن‌ها را در جای مشخص در قفسه‌های می‌چید.

سرانجام ماه آوریل ۲۰۲۴، ویدیوی خداحافظی اطلس هیدرولیکی منتشر شد و شرکت رسماً او را بازنشسته کرد. اینجا بود که اطلس الکتریکی با ظاهر عجیب و قابلیت‌های چشمگیر، پا به عرصه‌ی ربات‌های انسان‌نما گذاشت.

ربات‌های کارآمد انسان‌نما در جهان

با وجود تمام بازخوردهای عمومی، در سال‌های اخیر توسعه‌ی ربات‌های انسان‌نما شتاب بیشتری گرفته است و از آنجا که اطلاعات مشروحی درمورد بسیاری از آن‌ها منتشر نمی‌شود، نمی‌توان فهرست دقیقی از برترین گزینه‌ها ارائه کرد.

بسیاری از این ماشین‌ها به فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی مجهزند و می‌توانند با انسان‌ها و محیط اطرافشان به شیوه‌ای پیچیده‌تر ارتباط برقرار کنند. از طرف دیگر شرکت‌های فناوری می‌دانند که ربات‌های انسان‌نما در برای اینکه ارزش خاصی پیدا کنند، باید در صنایع مختلف حضور مؤثری داشته باشند و کارایی خود را ثابت کنند.

یکی از بخش‌های کلیدی که این ربات‌ها در آن تأثیر قابل‌ توجهی دارند، حوزه‌ی بهداشت و درمان است. ربات‌های انسان‌نما در امور مراقبتی مانند بلندکردن بیماران، نظارت بر علائم حیاتی و یادآوری مصرف دارو به مردم کمک می‌ کنند.

در صنایع تولیدی ربات‌ها غالباً برای خودکارسازی کارهای تکراری و پرزحمت به‌کار گرفته می‌شوند. بهره‌گیری از این ماشین‌های هوشمند نه‌تنها کارایی خطوط تولید را افزایش می‌دهد، بلکه احتمال خطای انسانی و ریسک آسیب‌دیدن انسان‌ها را بسیار کم می‌کند.

بخش آموزش و تحقیقات نیز بهره‌ی زیادی از ربات‌های انسان‌نما می‌برد. ماهیت تعاملی و توانایی تقلید حرکات انسانی، ربات‌ها را به ابزارهای آموزشی ایدئالی تبدیل کرده است. آن‌ها به معلمان و محققان در نشان‌دادن مفاهیم، انجام شبیه‌سازی‌ها و مشارکت‌دادن دانش‌آموزان در فعالیت‌های عملی کمک می‌کنند.

در ادامه برخی از مهم‌ترین ربات‌های انسان‌نمای سال ۲۰۲۴ را با شما مرور می‌کنیم:

ربات Sophia

ربات انسان‌نمای سوفیا

سوفیا در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت Hanson Robotics ساخته شد و از آن زمان در همه‌ی فهرست‌های ربات‌های انسا‌ن‌نما، حضور ثابتی دارد. سوفیا تاکنون در چندین کنفرانس بین‌المللی سخنرانی کرده اما وظیفه‌ی اصلی او مراقبت از افراد سالمند و مدیریت جمعیت است. اظهارات این ربات که تابعیت عربستان را دریافت کرده، بارها جنجال‌برانگیز شده است.

هنسن رباتیکس چندین ربات انسان‌نمای دیگر نیز معرفی کرده که از میان آن‌ها «Grace» شهرت بیشتری دارد و به‌عنوان خواهر سوفیا نیز شناخته می‌شود. گریس در زمان همه‌گیری کرونا نقش مهمی در کمک به افراد منزوی ایفا کرد. گریس به زبان‌های چینی ماندارین، کانتونی و انگلیسی مسلط است و از هوش‌ مصنوعی برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌کند.

ربات Optimus

حفظ تعادل ربات انسان نما تسلا اپتیموس / Tesla Optimus

Tesla

شرکت تسلا اخیراً اپتیموس نسل دو را معرفی کرده است که یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های حال حاضر دنیا محسوب می‌شود و قابلیت‌های او از راه‌رفتن و صحبت‌کردن فراتر می‌رود. این ربات ارتقایافته، نسبت به نسل قبلی خود حرکات باثبات دقیق‌تر و سریع‌تری دارد و انگشتان دست او از حس لامسه برخوردارند. اپتیموس با هدف انجام کارهای خطرناک، تکراری و خسته‌کننده ساخته شده و به گفته‌ی ایلان ماسک احتمال دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ وارد بازار شود.

ربات Digit

ربات دیجیت / Digit

دیجیت ربات انسان‌نمای شرکت Agility Robotics محسوب می‌شود که به‌لطف سنسورهای فراوان، می‌تواند در محیط‌های ناهموار و پیچیده حرکت کند. اندازه و فرم فیزیکی دیجیت برای کارهای لجستیکی و انبارداری مناسب است. شرکت آمازون از این ربات برای کمک به کارمندان خود در بازیافت و جمع‌آوری جعبه‌های خالی استفاده می‌کند.

ربات T-HR3

ربات T-HR3 در حال نواختن ویولن

بخش رباتیک شرکت تویوتا شش سال پیش نخستین نسخه‌ی ربات T-HR3 را معرفی کرد. این ربات به کمک یک سیستم مانور از راه دور می‌تواند حرکات اپراتور خود را تقلید کند. T-HR3 همچنین برای ارائه‌ی کمک‌های ایمنی در طیف وسیعی از محیط‌ها توسعه داده شده است و توسط یک سیستم مرکزی کنترل می‌شود که به کل بدن ربات اجازه می‌دهد به‌طور غریزی کار کند.

ربات Robonaut 2

ربات‌های Robonaut 2 در حال کار

روبونات محصول مشترک ناسا و جنرال موتورز، به‌عنوان یک دستیار رباتیکی توسعه داده شد. اولین نسخه‌ی این ربات که در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد، شبیه به یک نیم‌تنه‌ی انسانی بود. در سال ۲۰۱۴ با اضافه‌شدن دوپا، ظاهر و عملکرد بسیار بهتری پیدا کرد و برای اولین‌بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرستاده شد. حالا محققان و مهندسان تلاش می‌کنند این ربات را برای کمک به انسان‌ها در محیط‌های مختلف، از ایستگاه‌های فضایی گرفته تا کارخانه‌های تولیدی، مجهز و آماده کنند.

ربات Nadine

ربات انسان‌نمای Nadine

نادین توسط دانشگاه فناوری Nanyang در سنگاپور توسعه‌یافته و به‌عنوان نخستین رباتی شناخته می‌شود که دارای هوش اجتماعی است. او می‌تواند احساسات خود را بیان کند، به سؤالات پاسخ دهد و از طریق حرکات بازو با دیگران تعامل برقرار کند.

ربات Kime

ربات Kime

کیم یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای شرکت اسپانیایی Macco Robotics محسوب می‌شود و از آنجا که برای بخش مهمان‌نوازی توسعه یافته است، در سرو غذا و نوشیدنی تخصص دارد. او می‌تواند ۳۰۰ لیوان نوشیدنی را در هر ساعت بادقت پر کند.

کیم با حرکات و عبارات واقع‌گرایانه مشتریان جدید را جذب و سفارش‌های آن‌ها روی صفحه‌ی کامپیوتر ثبت می‌کند. این ربات به ۱۰ زبان زنده‌ی دنیا مسلط است و در آینده‌ی نزدیک در رستوران‌ها، مراکز خرید و پمپ‌بنزین‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

شما آینده‌ی ربات‌های انسان‌نما را چگونه می‌بینید؟ از کارکردن با ماشین‌هایی که هرروز به انسان‌ها شبیه‌تر می‌شوند و با هوش مصنوعی کار می‌کنند، چه حسی خواهید داشت؟

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا