عمومی

اجرای اینترنت طبقاتی در پارک فناوری پردیس؛ پرسرعت و بدون فیلتر اما فقط برای بعضی افراد

اجرای اینترنت طبقاتی در پارک فناوری پردیس؛ پرسرعت و بدون فیلتر اما فقط برای بعضی افراد

وزارت ارتباطات موظف شده تا پایان سال اینترنت فلیترنشده و پرسرعت فراهم کند، اما نه برای همه. با اینکه مردم در سراسر کشور از وضعیت بد اینترنت، فیلترینگ گسترده، سرعت و کیفیت کم به ستوه آمده‌اند، دستور تازه هیأت وزیران فراهم کردن اینترنتی بدون دردسرهای فعلی برای شرکت‌هایی است که در «منطقه بین‌المللی نوآوری» فعالیت می‌کنند. به این ترتیب به‌زودی برخی گروه‌ها، اینترنتی با کیفیت متفاوت در اختیار خواهند داشت؛ این نخستین قدم‌ها برای رسمیت‌ بخشیدن به طرحی است که در محافل مختلف اینترنت طبقاتی معرفی می‌شود.

مصوبه‌ی اخیر هیأت وزیران برای «تشکیل منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» و فراهم کردن اینترنت بدون فیلتر برای شرکت‌ها، در شرایطی در آخرین روزهای دولت سیزدهم ابلاغ شده که کاربران از اینترنتی استفاده می‌کنند که از نظر کیفیت در پایین‌ترین رتبه‌های جهانی قرار دارد.

پاسخ گلایه کاربران از کندی اینترنت و گزارش‌های کارشناسی که تأیید وضعیت بد اینترنت در کشور است در آخرین اظهارنظرهای عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم خوب پیداست. او در دیدار با پزشکیان، رئیس جمهور منتخب کاهش سرعت دسترسی به اینترنت را به گردن استفاده از فیلترشکن به دلیل تحریم‌های ظالمانه و نه فیلترینگ داخلی انداخته است:

بیشتر گله کاربران از سرعت اینترنت ناشی از دو موضوع محدودیت در دسترسی به برخی سرویس‌ها و تحریم‌های ظالمانه غرب در ایجاد محدودیت در دسترسی به سایت‌های مورد نیاز کاربران است. چراکه برخی از کاربران برای دور زدن این محدودیت‌ها مجبور به استفاده از فیلترشکن هستند که این امر ضمن کاهش سرعت دسترسی، باعث ناامنی گوشی و رایانه کاربران و آسیب‌پذیر‌شدن آنها در مقابل حملات سایبری می‌شود.

– عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

این توضیح درباره وضع اینترنت در حالی است که سومین گزارش کیفیت اینترنت ایران تأکید دارد: «نقش فیلترینگ از ایجادکننده محدودیت بسیار فراتر رفته و امروز به بزرگ‌ترین عامل ایجاد کندی مستمر و ناپایداری و مانع بزرگی برای افزایش سرعت و توسعه اینترنت تبدیل شده است.»

جزئیاتی درباره مصوبه‌ی جدید

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت شنبه‌ی گذشته (۲۳ تیر) با انتشار پستی در پلتفرم فیلتر‌شده‌ی ایکس مصوبه تشکیل منطقه بین‌المللی نوآوری ایران را «اقدامی ماندگار» و «تصویب‌نامه‌ی بدیع» وصف کرد و از مزایای این سند گفت.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا