تکنولوژی

سامسونگ برای طراحی اولین تراشه 3 نانومتری خود از هوش مصنوعی Synopsys استفاده می‌کند

سامسونگ برای طراحی اولین تراشه 3 نانومتری خود از هوش مصنوعی Synopsys استفاده می‌کند

سامسونگ قصد دارد تراشه نسل بعدی خود را با لیتوگرافی 3 نانومتری عرضه کند. این فناوری از ترانزیستورهای GAA استفاده می‌کند، اما موضوع مهمی در ساخت این تراشه‌ها وجود دارد؛ غول کره جنوبی برای طراحی آن‌ها از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی Synopsys استفاده می‌کند.

سایت رسمی سیناپسیس همکاری خود با سامسونگ را رسماً اعلام کرد. در این بیانیه گفته شده است که مجموعه نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی Synopsys، برای ساده‌سازی کل فرایند طراحی SoC استفاده شده است؛ از برنامه‌ریزی معماری گرفته تا پیاده‌سازی فیزیکی و غیره. بنابراین، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی سیناپسیس توانسته‌اند وظایف سختی را که معمولاً به مهندسان انسانی محول می‌شود، انجام دهند.

نحوه همکاری سیناپسیس با سامسونگ در زمینه توسعه اولین تراشه 3 نانومتری

جعبه ابزار Synopsys، با نام Synopsys.ai، شامل سه ماژول هوش مصنوعی است: DSO.ai برای طراحی تراشه، VSO.ai برای تأیید عملکرد و TSO.ai برای آزمایش سیلیکون. این ماژول‌های هوش مصنوعی با خُردکردن مجموعه داده‌های عظیم از طریق مدل‌های یادگیری عمیق، مراحل توسعه تراشه‌های زمان‌بر را خودکار و تسریع کردند.

سامسونگ

برای پردازنده موبایل سامسونگ، هوش مصنوعی کنترل همه چیز را در دست گرفت. Synopsys ادعا می‌کند که نرم‌افزار Fusion Compiler به‌تنهایی و بدون دخالت مهندسان سامسونگ، بسیاری از وظایف محوله را انجام داد.

به‌لطف تکنیک‌های بهینه‌شده با هوش مصنوعی مانند پارتیشن‌بندی طراحی، کلاک چند منبعی و نقشه‌برداری سیمی، تراشه 3 نانومتری سامسونگ به ارتقای 300 مگاهرتزی در فرکانس‌های اوج پردازشی و کاهش 10 درصدی در مصرف انرژی پویا دست یافت. این میزان از پیشرفت برای یک تراشه سیلیکونی که توسط هوش مصنوعی طراحی شده، جالب‌توجه است.

هیچ‌کدام از این شرکت‌ها جزئیات فناوری 3 نانومتری خاصی را که این تراشه موبایل با معماری هوش مصنوعی استفاده می‌کند، افشا نکرده‌اند. با‌این‌حال، گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً این تراشه به جای استفاده از فرایند SF3E، از گره SF3 پیشرفته‌تر و نسل دوم سامسونگ استفاده می‌کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا