عمومی

فورد: خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ میلیاردها دلار به ما ضرر خواهند زد

فورد: خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵ میلیاردها دلار به ما ضرر خواهند زد

خودروهای الکتریکی به‌طور کلی هنوز سودآور نیستند، زیرا هزینه‌های مرتبط با ساخت باتری‌ها که گران‌ترین بخش یک خودرو الکتریکی هستند، بسیار بالا است. تسلا اولین سال سودآور خود را تا سال ۲۰۲۰ تجربه نکرد.

ماه گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که نهایتاً شروع به کسب سود از خودروهای الکتریکی کرده است. از سوی دیگر، بخش Model e شرکت فورد که مسئول تولید خودروهای بدون آلایندگی به‌حساب می‌آید، سال ۲۰۲۴ را با دشواری پشت سر گذاشته و برای یک سال پرچالش دیگر آماده می‌شود.

به گزارش Motor1، هنگام ارائه‌ی جزئیات نتایج مالی سال ۲۰۲۴، فورد اعتراف کرد که ضرر EBIT (سود قبل از بهره و مالیات) این شرکت در طول سال به ۵٫۱ میلیارد دلار رسیده است. اوضاع ممکن است در سال جاری حتی بدتر شود، زیرا فورد پیش‌بینی می‌کند که بخش Model e ضرری بین ۵ تا ۵٫۵ میلیارد دلار را گزارش خواهد کرد. با وجود این اخبار ناخوشایند، فورد همچنان خوش‌بین است؛ زیرا بخشی از این هزینه‌ها صرف سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی خودروهای الکتریکی می‌شود. این شرکت سال گذشته ۱٫۴ میلیارد دلار از طریق «بهینه‌سازی هزینه‌های انجام شده» در بخش Model e صرفه‌جویی کرده است.

بااینکه بخش Model e فورد ضررده است، فورد سال گذشته در آمریکا تا ۳۴٫۸ درصد خودروهای الکتریکی بیشتری فروخت و تعداد خودروهای تحویلی به ۹۷,۸۶۵ دستگاه رسید. همچنین فروش خودروهای هیبریدی فورد ۴۰٫۱ افزایش یافت و به ۱۸۷,۴۲۶ دستگاه رسید. خودروهای بنزینی سهم اصلی را در فروش داشتند و به ۱,۷۹۳,۵۴۱ دستگاه رسیدند که نسبت‌به سال ۲۰۲۳ افزایش ۰٫۲ درصدی را نشان می‌دهد.

سال ۲۰۲۴ چهل‌وهفتمین سال متوالی بود که سری F پرفروش‌ترین تراک در ایالات متحده باقی ماند؛ اما رئیس فورد اعتراف کرد که خودروهای الکتریکی بزرگ دارای مشکلات «غیرقابل حل» هستند. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در کنفرانس مالی هفته‌ی گذشته گفت که خودروهای الکتریکی برای یدک‌کشی گزینه‌ی مناسبی نیستند، زیرا باتری‌های آن‌ها «بیش از حد بزرگ» است.

اما مشکل اصلی خودرو های برقی فقط باتری بزرگ نیست. فارلی اشاره کرد که خودروهای الکتریکی بزرگ از آیرودینامیک ضعیف‌تر و وزن بیشتری نسبت‌به نمونه‌های بنزینی رنج می‌برند؛ بنابراین برای دستیابی به شعاع حرکتی مناسب، به باتری‌های بزرگ و گران‌قیمت نیاز است. فورد در توسعه‌ی نسل بعدی خودروهای الکتریکی عجله نمی‌کند و عرضه‌ی پیکاپ جدید سایز متوسط خود را به پایان سال ۲۰۲۷ موکول کرده است؛ یعنی حدود ۱۸ ماه دیرتر از آنچه قبلاً پیش‌بینی شده بود.

در فوریه (بهمن و اسفند) ۲۰۲۴، جیم فارلی از تشکیل یک تیم جدید در فورد خبر داد که مسئول توسعه‌ی یک پلتفرم جدید کم‌هزینه برای ساخت خودروهای الکتریکی ارزان‌تر است تا بتواند با «تسلاهای مقرون‌به‌صرفه و خودروسازان چینی» رقابت کند. مهندسان فورد درحال کار روی خودروهای الکتریکی با برد بیشتر (EREV) هستند که در آن یک موتور بنزینی به‌عنوان ژنراتور برای شارژ باتری عمل می‌کند.

فورد در سال ۲۰۲۴ پروژه‌ی شاسی‌بلند الکتریکی خود با سه ردیف صندلی را لغو کرد زیرا ظاهراً این پروژه توجیه اقتصادی نداشت. این تصمیم برای فورد ۱٫۹ میلیارد دلار هزینه داشت. این شاسی‌بلند قرار بود شعاع حرکتی ۵۸۰ کیلومتری داشته باشد. بنا بود تا این شاسی‌بلند در سال ۲۰۲۵ عرضه شود اما زمان معرفی آن به ۲۰۲۷ موکول شد و در ادامه این پروژه به‌کل لغو شد. جان لاولر، مدیر مالی فورد، دلیل لغو این پروژه را این‌گونه توضیح داد:

«ما بررسی کردیم که این بخش از بازار تا چه حد قابلیت رقابت دارد، نیازهای مشتریان چیست، و همچنین اندازه‌ی باتری مورد نیاز برای یک خودرو تمام‌الکتریکی، ساختار هزینه‌ها و قیمت‌گذاری چقدر است. نتوانستیم خودرویی طراحی کنیم که در ۱۲ ماه اول پس از عرضه، سودآور باشد و به همین دلیل این پروژه را متوقف کردیم. ما به این تصمیم پایبند هستیم.»

مقاله‌های مرتبط

جیم فارلی اعلام کرده است که مدل‌های جدید فورد در آینده از پلتفرم‌های یکپارچه (unibody) و شاسی نردبانی (body-on-frame) استفاده خواهند کرد که از هر دو نوع پیشرانه‌ی احتراق داخلی و تمام‌الکتریکی پشتیبانی می‌کنند. این رویکرد به شرکت کمک می‌کند تا هزینه‌ها را به‌طور موثرتری توزیع کند. این معماری‌های پشتیبانی‌کننده از چندین نوع پیشرانه، به فورد اجازه می‌دهند تا به سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهد.

به گزارش بلومبرگ، خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت و خودروهای الکتریکی با شعاع حرکتی افزایش‌یافته‌ی فورد (EREV) تا سال ۲۰۲۷ به بازار نخواهند رسید؛ بنابراین رقابت در چند سال آینده برای فورد دشوار خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا