عمومی

گیمرها دیگر به نسخه دیسکی بازی‌های ویدیویی علاقه ندارند

گیمرها دیگر به نسخه دیسکی بازی‌های ویدیویی علاقه ندارند

صنعت بازی‌های ویدئویی همواره در حال تحول بوده و با ظهور فناوری‌های جدید، الگوهای مصرف کاربران نیز دستخوش تغییر شده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات، کاهش چشمگیر فروش نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها و گرایش روزافزون به سمت دانلود دیجیتالی محسوب می‌شود. طبق داده‌های جدید منتشرشده، این روند سریع در ایالات متحده‌ی آمریکا، نشانه‌هایی جدی از پایان دوران سلطه‌ی نسخه‌های فیزیکی را به نمایش می‌گذارد.

بر اساس داده‌های منتشرشده در بلواسکای، هزینه‌کرد کاربران آمریکایی برای خرید بازی‌های فیزیکی از سال ۲۰۲۱، به بیش از نصف کاهش‌ یافته است. این رقم نسبت به اوج فروش نسخه‌های فیزیکی در سال ۲۰۰۸، کاهشی بالغ‌بر ۸۵ درصد را نشان می‌دهد. آمار مذکور نشان از تغییر عمیق در عادات خرید گیمرها دارد و دلایل متعددی را برای تغییر رفتار آن‌ها می‌توان برشمرد؛ ازجمله افزایش سرعت اینترنت، دسترسی آسان به فروشگاه‌های آنلاین کنسول‌ها و ظهور بازی‌های آنلاین با پرداخت‌های درون برنامه‌ای.

همچنین، همه‌گیری کرونا نقشی تسریع‌کننده‌ در روند مورد بحث ایفا کرد. محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری و خانه‌نشینی اجباری، کاربران را بیش‌ازپیش به سمت خرید دیجیتالی سوق داد. درحالی‌که فروش نسخه‌های فیزیکی کاهش می‌یابد، هزینه‌کرد کلی کاربران در صنعت بازی (شامل خرید دیجیتالی، اشتراک‌ها و پرداخت‌های درون برنامه‌ای) از سال ۲۰۱۹ روندی صعودی را تجربه کرده که نشان می‌دهد که صنعت بازی همچنان محبوبیت دارد و صرفاً نوع آن تغییر کرده است.

در سال ۲۰۲۴ شاهد شتاب بیشتری در کاهش فروش نسخه‌های فیزیکی بودیم. یکی از دلایل این امر، برنامه‌ی انتشار ضعیف‌تر بازی‌های کنسول بازی نینتندو بود. کنسول نینتندو سوییچ همواره سهم قابل‌ توجهی از فروش نسخه‌های فیزیکی را به خود اختصاص می‌دهد و عدم عرضه‌ی عناوین بزرگ برای این کنسول، تأثیری منفی به‌همراه داشت. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا عرضه‌ی کنسول نسل جدید نینتندو یعنی نینتندو سوییچ ۲ در سال ۲۰۲۵ می‌تواند روند خرید نسخه‌های دیجیتالی بازی‌ها را کند یا معکوس کند یا خیر.

نکته‌ی قابل‌ توجه دیگر، تفاوت در میزان‌ پذیرش بازی‌های دیجیتالی در پلتفرم‌های مختلف است. برای مثال، در اروپا در سال گذشته، سهم فروش دیجیتالی ۶۸ درصد بود که نسبت به ۶۰ درصد سال قبل، افزایش داشت. در این میان، سهم بازی‌های دیجیتال در کنسول بازی ایکس ‌باکس ۷۵ درصد، در پلی‌ استیشن ۵ ۶۴ درصد و نینتندو سوییچ تنها ۲۲ درصد بود.

مقاله‌های مرتبط

براساس آمارها، کاربران هر پلتفرم، رفتارهای متفاوتی در خرید بازی‌ها دارند. همچنین، نوع بازی نیز در انتخاب بین نسخه‌ی فیزیکی و دیجیتالی تأثیرگذار است. برای مثال، در اروپا، بازی Astro Bot به‌صورت فیزیکی بیشتر فروش داشت، درحالی‌که فروش بازی Warhammer 40k: Space Marine عمدتاً دیجیتالی بود.

در نهایت، سال ۲۰۲۴ سال آرامی از نظر معرفی بازی‌های جدید بود و تنها ۶ بازی جدید در بین ۲۰ بازی پرفروش اروپا قرار گرفتند؛ درحالی‌که در سال ۲۰۲۳، ۱۰ بازی جدید در این لیست حضور داشتند.

فروش بازی‌های جدید در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل، ۲۱ درصد کاهش‌یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که علاوه‌بر تغییر الگوی خرید، عوامل دیگری مانند تعداد و کیفیت بازی‌های جدید نیز بر فروش کلی صنعت بازی تأثیر گذاشته‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا