اتفاق مهم در بازار خودرو چین؛ فروش شیائومی SU7 از تسلا مدل ۳ فراتر رفت
اتفاق مهم در بازار خودرو چین؛ فروش شیائومی SU7 از تسلا مدل ۳ فراتر رفت
بازار خودروهای برقی در چین شاهد رقابتی داغ میان تولیدکنندگان داخلی و برندهای بینالمللی است. در این میان، شیائومی، غول فناوری چینی، با ورود به عرصه تولید خودروهای برقی و عرضه مدل SU7، توانسته است توجه بسیاری را به خود جلب کند و حتی در برخی مواقع از رقیب قدرتمند خود، یعنی تسلا مدل ۳، پیشی بگیرد.
بنابر گزارش CNEV Post، این اولینباری نیست که خودرو شیائومی مدل SU7 از تسلا مدل ۳ در فروش پیشی میگیرد. در ۹ ماه گذشته، سدان برقی شیائومی چهار بار عملکرد بهتری از رقیب آمریکایی خود داشته است. این موضوع نشاندهنده افزایش تمایل مصرفکنندگان به خودروهای الکتریکی داخلی یا نبود استقبال کافی از جدیدترین بهروزرسانی مدل ۳ است. تسلا از شهرت قوی و حضور تثبیتشدهای در بازار چین برخوردار است و همین عامل نشان میدهد مشتریان احتمالاً SU7 را بهعنوان گزینه بهتری میبینند.
شیائومی SU7 که در مارس ۲۰۲۴ عرضه شد، بهسرعت با قیمت رقابتی و ویژگیهای چشمگیر خود محبوبیت پیدا کرد. قیمت پایه این خودرو برای نسخه استاندارد از ۲۱۵,۹۰۰ یوان (تقریباً ۲۶,۷۱۰ یورو) شروع میشود؛ درحالیکه قیمت پایه تسلا مدل ۳ حدود ۲۳۵,۵۰۰ یوان (تقریباً ۲۹,۰۰۰ یورو) است. این اختلاف قیمت تقریباً ۱۰ درصدی SU7 را به گزینهای جذابتر برای خریداران تبدیل میکند.
برخلاف شیائومی، تسلا اخیراً قیمت هر سه مدل ۳ خود را در چین افزایش داد که بهطور بالقوه به کاهش فروش آن کمک کرده است. همراه با افزایش رقابت سازندگان داخلی خودروهای الکتریکی، افزایش قیمت مشکل مهمی برای سلطه تسلا در بازار چین ایجاد میکند.
طبق برخی گزارشها، شیائومی در اولین هفته عرضه خودروی SU7 بیش از ۱۰۰ هزار سفارش دریافت کرد که از استقبال فراوان بازار از این خودرو حکایت میکند. همچنین، هدف اولیه شیائومی برای فروش ۱۰۰ هزار دستگاه SU7 در سال ۲۰۲۴، بعدها به ۱۲۰ هزار واحد افزایش یافت که خود نشاندهنده عملکرد فراتر از انتظار این شرکت است.
گفتنی است که این موضوع بههیچوجه پایان تسلا محسوب نمیشود. موفقیت شیائومی SU7 فقط نشان میدهد که چگونه تولیدکنندگان داخلی مانند شیائومی میتوانند بهواسطه درک خود از ترجیحات مصرفکنندگان محلی، محصولات قانعکنندهای را با قیمتهای رقابتی ارائه دهند و فشار زیادی را بر برندهای بینالمللی مانند تسلا وارد کنند.
مقالههای مرتبط
رقابت بین شیائومی و تسلا با عرضه قریبالوقوع دومین مدل الکتریکی شیائومی، یعنی خودرو شاسیبلند YU7، تشدید خواهد شد. با برنامهریزی برای عرضه در اواسط سال ۲۰۲۵، YU7 مستقیماً با تسلا مدل Y رقابت خواهد کرد و به نگرانیهای تسلا اضافه میکند.
برخی منابع نیز از تولید نسخه قدرتمندتر SU7 با نام اولترا و قدرت ۱٬۵۰۰ اسببخار و قیمت ۱۱۴ هزار دلار خبر دادهاند که قرار است از مارس ۲۰۲۵ (اسفند ۱۴۰۳ و فروردین۱۴۰۴) وارد بازار شود و با پورشه تایکان توربو GT ۲۸۰ هزار دلاری رقابت کند. این تنوع محصولات شیائومی میتواند عرصه را برای برخی از تولیدکنندگان بینالمللی خودرو برقی مانند تسلا، تنگتر از قبل کند.