عمومی

پورت بازی «مار» گوشی‌های نوکیا حالا فقط ۵۶ بایت حجم دارد!

پورت بازی «مار» گوشی‌های نوکیا حالا فقط ۵۶ بایت حجم دارد!

از زمان عرضه‌ی گوشی نوکیا مدل ۶۱۱۰ در سال ۱۹۹۷ که بازی محبوب Snake (مار) به‌صورت پیش‌فرض روی آن ارائه شد، این بازی کلاسیک برای بسیاری از دستگاه‌ها پورت‌ شده و چندین نسخه‌ی مشابه آن توسعه یافته است. برنامه‌نویس خلاقی به نام donno2048 برای ارائه‌ی این بازی روی سیستم‌عامل DOS با کمترین حجم ممکن موفق شد نسخه‌ای با حجم فقط ۵۶ بایت منتشر کند.

باید اشاره کنیم نسخه‌ی DOS بازی مار مشکلات خاص خود را دارد. اول اینکه بازی به‌دلیل سرعت زیاد، روی سخت‌افزارهای قدیمی بدون اعمال تغییراتی در تنظیمات اجرایی نیست؛ زیرا این تغییرات باعث افزایش جزئی حجم فایل می‌شود. به‌هر‌حال، بازی مذکور روی شبیه‌ساز DOSBox و اپلیکیشن‌های تحت‌وب بدون‌ مشکل و با سرعت مناسب اجرا می‌شود.

یکی از اشکالات جالب نسخه‌ی ۵۶ بایتی بازی Snake این است که اگر هنگام بازی دستوری برای بازگشت به عقب بدهید، مار فوراً خودش را می‌بلعد و بازی تمام می‌شود. بدین‌ترتیب، کاربران باید دقت و تمرکز بیشتری کنند که این ویژگی بازی را به تجربه‌ای دشوار، اما سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند.

بازی کلاسیک Sanke علاوه‌بر نسخه‌های متعدد، به سخت‌افزارهای جالبی نیز راه پیدا کرده است. برای مثال، قبلاً شاهد اجرای این بازی روی رزبری‌پای پیکو و حتی تابلو LED مبتنی‌بر رزبری‌پای RP2040 بوده‌ایک. انعطاف‌پذیری بازی مذکور ازنظر سخت‌افزاری به‌حدی است که حتی روی کیبوردهای مدرن RGB با کلیدهای سفارشی‌سازی‌شدنی نیز اجرا می‌شود؛ تجربه‌ای که برای اولین‌بار با بازی Corsair RGB Snake از Zaneo امکان‌پذیر شد.

Snake مانند Tetris 1984 و Pong 1972 به یکی از نمادهای بازی ساده و کم‌مصرف تبدیل شده است. این بازی ثابت کرد که برای سرگرم‌کننده‌بودن به گرافیک سنگین نیازی نیست. حتی بازی کلاسیک Pac-Man 1980 حجمی معادل ۲۴ کیلوبایت دارد؛ اما پروژه‌ی اخیر Snake نشان می‌دهد که برای ساخت بازی سرگرم‌کننده، حتی یک کیلوبایت هم لازم نیست و حجم ۶۰ بایت کافی خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا