داستان برند موموتارو جینز: جینهای ژاپنی که یک عمر دوام میآورند
داستان برند موموتارو جینز: جینهای ژاپنی که یک عمر دوام میآورند
اما وقتی مانابه به اروپا رفت تا فروش خارج از کشور را ارزیابی کند، متوجه شد مردم این جزئیات بومی را درک نمیکنند و حتی توجه خاصی به آن نشان نمیدهند. مانابه از اینکه مشتریان میپرسیدند «سلواژ دیگر چیست؟» متعجب شد، اما دریافت که باید اصول طراحی لباسها را تغییر دهد.
پارچه همیشه نقطهی قوت آنها بود، پس میتوانستند روی این بخش متمرکز بمانند. سال ۲۰۱۰ برند ژاپن بلو (Japan Blue) را برای بازار بینالمللی راهاندازی کردند تا لباسهای جین را با همان پارچههای با کیفیت بالا تولید کنند، اما نه با تمرکز زیاد روی تمام جزئیات ظریف دوخت.
کاتسو مانابه پسر و جانشین هیسائو آن روزها را بهخاطر میآورد:
البته اینطور نبود که لباسهای موموتارو اصلاً هیچ طرفداری در اروپا نداشته باشد، ولی تعدادشان زیاد نبود. برای ما زمان سختی بود، زیرا مردم میپرسیدند: «هی، این جین برند دیور ۳۲۰ دلار قیمت دارد و موموتاروی شما هم برچسب قیمتی ۳۲۰ دلاری خورده، اینجا چه خبر است؟ مگر کار شما چه ویژگی خاصی دارد؟» اینکه بخواهیم تاریخچهی کامل، فرایندهای صنعتگری و زمانی را که صرف ساخت جینهایمان میکنیم برای همه توضیح دهیم، امکانپذیر نبود. برای همین ژاپن بلو را برای رهبری بازار بینالمللی تأسیس کردیم.
پس از تأسیس برند بینالمللی، ۲ تا ۳ سال طول کشید تا این شرکت به محصولاتی برسد که واقعاً مناسب بازارهای خارجی باشد.
نکتهی مهم دیگر، تفاوت سلیقه و البته فیزیک بدن مردم اروپا و ژاپن بود. حالا این شرکت باید متوسط قد مردم و همینطور سبک شلوارهایی را که آنها میپوشیدند، مدنظر قرار میداد.
در کشور ژاپن شلوارها با سایزهای ثابتی (براساس اینچ یا سانتیمتر) عرضه میشدند، ولی در اروپا و آمریکا اینطور نبود. ممکن بود فردی سایز ۳۲ لیوایز را بپوشد، ولی هنگام خرید از برندی دیگر، سایز بالاتر یا پایینتری اندازهی او شود.
برند ژاپن بلو برای رهبری بازار بینالمللی تأسیس شد
از طرف دیگر برش و مدل شلوارها نیز متفاوت بود: درحالیکه بیشتر مردم ژاپن فیت راسته (Straight Fit) را ترجیح میدادند، جوانان غربی به فیت باریک (Tapered Fit) عادت داشتند و شرکت باید محصولاتش را با این استانداردها تطبیق میداد.
پارچههای جین از موادی تولید میشوند که پس از شسته شدن جمع میشود و مدل شلوارهای تولیدی موموتارو، با جینهای آب نخورده تولید میشد. مانابه برای درک اختلاف سایز دوخت و سایز فروش، به فروشگاههای بسیار زیادی مراجعه کرد و از فروشندگان آنها راهنمایی خواست. بله، صبر و تمرکز مانابه این بار هم مثل گذشته به نتیجه رسید.
جیمز بارتون عکاس و کارگردان حوزهی مد و فشن میگوید:
ده سال پیش وقتی شلوارهای جین موموتارو را «آیندهی دنیم» لقب دادیم، بسیاری ادعای ما را اغراقآمیز میدانستند. اما حالا تأثیر انکارناپذیر این برند ژاپنی بر صنعت جهانی دنیم کاملاً مشهود است. موموتارو باعث شد ما دوباره به مفهوم کیفیت فکر کنیم. آنها ثابت کردند که هنوز هم مشتریانی هستند که حاضرند برای کیفیت واقعی هزینه کنند.
ماساهیرو سواکی، معاون ارشد بلو جینز میگوید:
پایه و اساس شرکت ما با تولید منسوجات شکل گرفت و در حال حاضر نیز پارچههای خود را به برندهای مشهوری، مانند رالف لورن آمریکا میفروشیم.
سالهای سال شاهد روندی بزرگ برای جین ممتاز در سراسر جهان بودیم. ما اولین شرکتی بودیم که متریال جین عالی را عرضه کردیم و ناگهان برندهای لوکسی مانند لویی ویتون و گوچی شروع به خرید پارچههای ما کردند. اوایل واقعاً شگفتزده شده بودیم.
ببینید، شرکتهای تجاری زیادی در ژاپن هستند که کار خود را با کپیکردن طرحها و کاهش هزینهها پیش میبرند. به همین دلیل کار سادهای نبود که حضورمان را در بازار رقابتی، صرفاً با تولید دنیم خام و جینهای دستدوز ادامه دهیم. پس چند زیرمجموعه راهاندازی کردیم تا نیازهای مختلف گروههای مردم را پاسخ دهیم.
افرادی هستند که جین را بخشی از سبک زندگی خود میدانند، برای هنری که روی لباسها پیاده میشود اهمیت قائلاند و ما بهتر از هر شرکتی آنها را درک میکنیم. زیربرند Rampuya را برای این هدف راهاندازی کردیم که فوقالعادهترین اجناس را به مشتریانی ارائه کنیم که جین را واقعاً درک میکنند و انتظارات بالایی دارند. از طرف دیگر موموتارو محصولات مد باکیفیت را در اختیار قشر وسیعتری میگذارد.
جینهایی با گارانتی همیشگی
امروز برند موموتارو به بیش از ۸۰۰ برند داخلی و خارجی، پارچهی جین میفروشد. این برند محلهی کوجیما را در جهان به خاستگاه جین خاص ژاپنی معروف کرد.