گوگل به بهانه تبلیغات رفتار آنلاین کاربران را ردیابی میکند؛ انتقاد دیدهبان بریتانیا
گوگل به بهانه تبلیغات رفتار آنلاین کاربران را ردیابی میکند؛ انتقاد دیدهبان بریتانیا
اخیراً گوگل اعلام کرده دوباره روند ردیابی رفتار آنلاین کاربران را آغاز میکند و طبق گزارشهای موجود، این شرکت به بهانه تبلیغات از آدرس IP گرفته تا اطلاعات مربوط به مرورگر شما را جمعآوری خواهد کرد. پس از انتشار این گزارشها، رگولاتوری حفاظت از دادههای بریتانیا از تغییر سیاست «غیرمسئولانه» گوگل درمورد نحوه ردیابی و جمعآوری اطلاعات کاربران آنلاین انتقاد کرد.
گوگل بهتازگی سیاست پلتفرمهای تبلیغاتی خود را بهروزرسانی و تغییراتی را معرفی کرده که از 16 فوریه 2025 (28 بهمن) اعمال خواهند شد. این تغییرات شامل محدودیتهای سادهتری برای تبلیغکنندگان و هدفیابی تبلیغات سفارشی در طیف وسیعی از دستگاهها میشود.
غول فناوری استدلال میکند در این تغییرات جنبههای حمایتی از کاربران به اندازه کافی در نظر گرفته شده و درعینحال «راههای جدیدی برای برندها» ایجاد میکند تا بتوانند دادههای خود را ایمن مدیریت کنند.
این شرکت در بیانیه خود نوشته است:
«اکنون با نوآوریهای جدیدی مانند فناوریهای افزایش حریم خصوصی (PET) که برای کاهش خطرات وجود دارد، فرصتی برای استفاده از دادههایی مانند IP پیش روی ماست. میتوانیم این کار را با اعمال جنبههای حفاظت از حریم خصوصی انجام دهیم که به کسبوکارها کمک میکند بدون شناسایی مجدد مشتریان در پلتفرمهای جدید به آنها دسترسی داشته باشند.»
هشدار رگولاتوری بریتانیا به گوگل
بهنبال اعلام این تغییرات، دفتر کمیسر اطلاعات (ICO) بریتانیا درمورد سیاستهای گوگل به این شرکت هشدار داده است. در بیانیه ICO آمده است:
«ثبت اثر انگشت دیجیتالی شیوهای منصفانه برای ردیابی کاربران آنلاین نیست؛ زیرا احتمال انتخاب و کنترل افراد بر نحوه جمعآوری اطلاعات آنها را کاهش میدهد. فکر میکنیم این تغییر مسئولانه نیست. خود گوگل قبلاً اعلام کرده بود ثبت اثر انگشت دیجیتالی انتظارات کاربران برای حفظ حریم خصوصی را برآورده نمیکند.»
همانطور که این رگولاتوری میگوید، برخلاف «کوکیها» که به شرکتها اجازه میدهند مسیر کاربر در اینترنت را ردیابی کنند، تکنیکهای ثبت اثر انگشت دیجیتالی به دادههای نرمافزار یا دستگاه متکیاند و همین موضوع کنترل آن را سختتر میکند. علاوهبراین، برخلاف کوکیها که میتوان آنها را پاک کرد، سیاستهای جدید گوگل تغییرات یا پاککردن دادهها را دشوارتر میکند.