ورود آژانس بینالمللی مارکتینگ لامانا به بازار ایران
ورود آژانس بینالمللی مارکتینگ لامانا به بازار ایران
آژانس دیجیتال مارکتینگ کلاکت ایران که از فعالان قدیمی و شناخته شده این حوزه به شمار میآید و علاوه بر فعالیتهای گسترده در زمینه مارکتینگ، در خصوص آموزش و توسعه این حوزه نیز فعال و الهامبخش بوده است، از این پس به عنوان شعبهای از آژانس بینالمللی لامانا و با عنوان «لامانا ایران» به فعالیت خود در ایران ادامه خواهد داد.
لامانا در اطلاعیهای مشترک با کلاکت، یکی از مهمترین دلایل ورود به بازار ایران را فرصتهای قابل توجه این بازار عنوان کرده است.
براساس آنچه در وبسایت شرکت لامانا آمده بنیانگذاران این شرکت ایرانی هستند و این مجموعه ۲ سال پیش فعالیت خود را در شهر دوبی آغاز کرده است. لامانا در حوزه تبلیغات آنلاین و آفلاین در منطقه خاورمیانه فعال است و توانسته تجربه همکاری با برندهای بزرگ بینالمللی را در کارنامه خود ثبت کند. در این زمینه میتوان به همکاری این آژانس با برند شناخته شده موگوموگو در حوزه صنایع غذایی اشاره کرد. در این همکاری لامانا کمپینی را با ترکیب روشهای تبلیغات دیجیتال و محیطی، طراحی و به شکل گسترده در متروی دوبی و فروشگاههای زنجیرهای این شهر اجرا کرده است.
محمدرضا اشرفی، همبنیانگذار و مدیرعامل آژانس بینالمللی لامانا که سابقه فعالیت در آژانس کلاکت نیز در کارنامه او دیده میشود، در اطلاعیه مشترک لامانا و کلاکت عنوان کرد: «ایران بازاری بزرگ اما نسبتاً ایزوله از بازارهای خارجی است که این موضوع نیاز به دانش و تجربهی بینالمللی را بیش از پیش کرده است. از طرفی لامانا در آستانه دو سالگی تاسیس خود در خارج از ایران و در کشور امارات، تجربهی بینظیری از همکاری با برندهای جهانی فعال در منطقه خاورمیانه به دست آورده است، که انتقال این تجربه و دانش به بازار ایران میتواند ارزشمند باشد.»
یکی از نکات قابل توجه که در اطلاعیه مشترک کلاکت و لامانا بر آن تأکید شده، حفظ تمام نیروها و منابع آژانس کلاکت است. به این ترتیب، مشتریان کلاکت ایران همچنان میتوانند از خدمات پیشین خود بهرهمند شوند، با این تفاوت که اکنون این خدمات تحت عنوان «لامانا ایران» و با پشتیبانی و سرمایهگذاری لامانا به شکلی گستردهتر ارائه خواهد شد.
محمدرضا اشرفی همچنین در مطلبی که در شبکه اجتماعی لینکدین منتشر کرده، از مسیر حرفهای خود در کلاکت و لامانا گفته و عنوان کرده که امروز توانسته است آرزوی دیرینه خود یعنی فعالیت در فضای بینالمللی را جامه عمل بپوشاند.
او در خصوص مسیری که لامانا تاکنون پیموده، بیان کرد: «وقتی امروز به کل مسیر نگاه میکنم برایم باورنکردنی است که ابتدا یک شرکت کوچک که برای ورود به بازار بینالمللی در دوبی تاسیس کردیم، کم کم لامانا شد و پروژههای بزرگ و برندها و هولدینگهای بزرگ جهانی همچون موگوموگو به سوی آن آمدند.»
او در ادامه افزود: «کم کم تجربیات پروژههای خارجی نام لامانا را معروفتر کرد و تبدیل شد به لامانایی که امروز پس از دو سال از شروع کارش، پروژههای بازاریابی دیجیتال از کمپینهای تیکتاک و فیسبوکادز و گوگلادز گرفته تا تبلیغات محیطی در سرتاسر دوبی و فروشگاههای زنجیرهای بزرگ برای مشتریانش اجرا میکند.»
اشرفی درباره فعالیت کلاکت در ایران با نام «لامانا ایران» گفت: «حالا وقت بازگشت به اصل خویشتن و همان کلاکت دوستداشتنی، اما با سرمایه، توسعه، برنامهها و نامی جدید است.»
در بازار تبلیغات ایران، آژانسهای زیادی فعال هستند که گفته میشود در شرایطی اقتصادی فعلی، وضعیت خوبی ندارند؛ به نظر میرسد ورود سرمایه از آژانسهای بازاریابی خارجی به بازار ایران از معدود خبرهای مثبت این حوزه در ایران باشد.
باید دید آیا در ادامه نیز شاهد ورود شرکتهای خارجی، بهویژه کسبوکارهایی از این دست که بنیانگذاران ایرانی دارند به داخل کشور خواهیم بود یا نه؟