عمومی

بررسی حقوقی پرونده شکایت «دیوار» از کاربر متخلف؛ مجازات از جزای نقدی تا حبس و استرداد مال

بررسی حقوقی پرونده شکایت «دیوار» از کاربر متخلف؛ مجازات از جزای نقدی تا حبس و استرداد مال

انتشار ۴۱ هزار آگهی از سوی یک فروشگاه روی پلتفرم «دیوار» باعث شد شرکت دیوار نسبت به این کاربر حرفه‌ای خود شکایت کند. آن طور که دیوار در بیانیه خود درباره این شکایت نوشته انتشار آگهی‌های متعدد و تکراری توسط این کاربر باعث شده در لیست آگهی‌های دسته «آشپزخانه» در پلتفرم دیوار اختلال ایجاد شود و آگهی‌های منتشرشده توسط بسیاری از کاربران دیده نشود.

احسان آقامحمدی، وکیل دعاوی دیوار، در خصوص نحوه بروز این تخلف توسط این کاربر دیوار به lastech می‌گوید:

کاربری که از او شکایت کردیم در دسته‌بندی «آشپزخانه» یک پنل کسب‌وکاری داشته و بسته‌ای خریده بود و در آن آگهی منتشر کرده است. این کاربر با وجود باگی که در پلتفرم وجود داشته و با استفاده از یک سیستم رباتیک بیش از ۴۰ هزار آگهی، که بعضی هم تکراری بوده‌اند، منتشر کرده بود.

– احسان آقامحمدی، وکیل دعاوی «دیوار»

به گفته آقامحمدی، دیوار پیش از این که فرایند ثبت شکایت را شروع کند، این باگ را کشف و برطرف کرده و بنابراین، در حال حاضر در پلتفرم دیوار این باگ وجود ندارد. با این حال، همان طور که اقدام کاربر مذکور باعث دیده نشدن آگهی‌ سایر کاربران شده، طبعا به دیوار هم خسارت مالی وارد شده است. وکیل دعاوی شرکت دیوار در این خصوص این طور توضیح می‌دهد:

خسارت اولیه ناشی از این عمل متوجه دیوار شده چون تعداد زیادی آگهی روی پلتفرم منتشر شده که بابت انتشارشان هزینه‌ای به دیوار پرداخت نشده و عملا رایگان بوده است. البته دلیل شکایت ما از این کاربر خسارت مالی و غرامت نیست. ما این دغدغه را داریم که بازار ایجادشده روی دیوار فقط در دست یک گروه خاص نباشد و آگهی همه کاربران اصطلاحا بالا باشد و دیده شود.

– احسان آقامحمدی، وکیل دعاوی «دیوار»

اما آیا این تخلف منجر به خسارت دیدن کاربران و کسب‌وکارهای آگهی‌دهنده دیوار هم شده است؟ آقامحمدی در پاسخ می‌گوید: «خسارت مالی ۱.۷ میلیارد تومانی که در بیانیه‌ به آن اشاره شد به دیوار وارد شده و خسارتی نیست که متوجه کاربران شده باشد. کاربران فقط از جهت دیده نشدن آگهی‌های‌شان از این اتفاق متاثر شده‌اند چون آگهی را منتشر کرده‌اند اما نتیجه و بازخورد لازم را دریافت نکرده‌اند.»

به گفته وکیل شرکت دیوار، دغدغه این شرکت فراهم کردن بستری است که کاربران بتوانند به‌صورت یکسان در آن دیده شوند و حتی کاربران و کسب‌وکارهایی که تمکن مالی بالایی هم دارند نباید با کاربری که فقط یک آگهی منتشر کرده، تفاوتی داشته باشد. دیوار برای رسیدن به همین هدف تیمی هم راه‌اندازی کرده است:

ما امسال تیمی را راه‌اندازی کردیم به نام «تیم بررسی استفاده منصفانه کاربران از دیوار» که وظیفه‌شان بررسی همین است که هیچ کاربری نتواند همه ۵۰۰ آگهی اول دیوار را برای خود کند. حتی اگر کاربران عادی یا حرفه‌ای (کسب‌وکاری) ما در ازای این کار پول پرداخت کنند و آگهی‌ّهای‌شان را نردبان کنند هم چنین امکانی را نخواهد داشت. به همین دلیل است که اگر کاربران از بسته‌های آگهی‌ رایگانی که به آن‌ها داده می‌شود سوءاستفاده‌ای کنند، آگهی‌های رایگان‌شان حذف می‌شود و هم‌چنین دیوار از انتشار آگهی‌های تکراری جلوگیری می‌کند و تکراری‌ها را حذف می‌کند.

– احسان آقامحمدی، وکیل دعاوی «دیوار»

با در نظر داشتن همین رویکرد است که دیوار از این کاربر شکایت کرده است؛ «چون با انتشار آگهی‌های تکراری لیستینگ آگهی‌ها را خراب می‌کرد. کاربران ما در تماس‌های مکرری که با دیوار برقرار می‌کردند به همین موضوع اشاره می‌کردند و می‌گفتند آگهی‌های تکراری این فروشگاه در صدر لیست قرار گرفته و آگهی‌های ما دیده نمی‌شود. دیوار با طرح این شکایت قصد دارد جلوی این رویه‌های غیرقانونی را بگیرد.»

چه مجازاتی در انتظار این کاربر متخلف است؟

آقامحمدی می‌گوید موارد قانونی متعددی می‌تواند در خصوص این پرونده صدق کند: «طبق مستندات قانونی، اقدام این کاربر هم می‌تواند در بحث کلاهبرداری رایانه‌ای مشمول ماده ۷۴۱ قانون مجازات قرار بگیرد و هم با یک تفسیر موسع می‌تواند مشمول بحث تحصیل مال از طریق نامشروع موضوع قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاع، اختلاس و کلاهبرداری شود.»

به گفته این وکیل، قانون در خصوص چنین پرونده‌هایی مجازات متفاوتی، از حبس تا جزای نقدی، برای متخلف در نظر گرفته است. یکی از انواع مجازات در نظر گرفته‌شده هم استرداد وجه یا امتیازی است که فرد به دست آورده و به این معنی است که باید مبلغ به‌دست‌آورده را برگرداند.

کاربر متخلف دیوار در حالی ممکن است محکوم به پرداخت جزای نقدی در ازای وارد کردن ۱.۷ میلیارد تومان خسارت به دیوار شود که آقامحمدی می‌گوید: «با توجه به اهمیتی که این باگ داشت و وسعت امکان تخلفی که روی پلتفرم ما ایجاد می‌کرد، مبلغ بالایی برای گزارش این باگ به کاربر تعلق می‌گرفت.» گفتنی است  که پاداش گزارش ایرادهای فنی دیوار در حال حاضر تا سقف یک میلیارد تومان و مبلغ دقیق هر گزارش از باگ‌های این پلتفرم را تیم فنی دیوار تعیین می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا