اعتراض مدیران کسبوکارهای اینترنتی به فیلترینگ: هیچکس از فیلترینگ نفعی نمیبرد
اعتراض مدیران کسبوکارهای اینترنتی به فیلترینگ: هیچکس از فیلترینگ نفعی نمیبرد
اواخر هفته گذشته پخش اظهار نظری از سوی یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی از صداوسیما باعث مطرح شدن بحثهایی از سوی کسبوکارهای اینترنتی شد. رسول جلیلی در یک برنامه تلویزیونی به این موضوع اشاره کرده بود که بسیاری از پلتفرمهای پرکاربرد خارجی که در ایران فیلتر هستند جایگزینهای داخلی مناسبی دارند و با وجود این سرویسهای ایرانی «حس محدودسازی رقیب خارجی اتفاق نمیافتد.»
در واکنش به این موضوع کسبوکارها یا تعداد یاز مدیران اکوسیستم استارتاپی کشور اعتراض خود را نشان دادند. تیم نقشه و مسیریاب «نشان» در این خصوص بیانیهای منتشر کرد و در بخشی از این متن نوشت:
آنچه در چند سال اخیر و بر اساس تفکر شما و همفکرانتان رخ داده، تلاش تیم ما و اعتماد کاربران را خدشهدار کرده است. ما همواره تأکید کردهایم که در رقابت سالم و آزاد با پلتفرمهای بینالمللی، امکان رشد سریعتر و بهتر نشان فراهم است.
– از متن بیانیه پلتفرم نشان
شب گذشته، چهارم آذر ماه، هم حمید محمدی، همبنیانگذار دیجیکالا، با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اکس به این موضوع واکنش نشان داد. او در خصوص اعمال فیلترینگ و محدودیتهای اینترنتی و زیانی که به کسبوکارهای آنلاین کشور وارد کرده است، نوشت:
نفع هیچکس در فیلترینگ نیست؛ نه مردم، نه کسبوکارهای دیجیتال، و نه حتی حاکمیت. کسانی که میگن اگر فیلترینگ نباشه، کسبوکار ایرانی نمیتونه رشد کنه، دایه مهربانتر از مادر نباشند. اتفاقا کسبوکارهای دیجیتال از فیلترینگ آسیب دیدند و اعتماد مردم به کسبوکارهای داخلی از دست رفت.»
– حمید محمدی، همبنیانگذار دیجیکالا
همبنیانگذار دیجیکالا در این پست رفع فیلترینگ را یک دغدغه عمومی خوانده و نوشته: «از آبروی کسبوکارها برای حمایت از فیلترینگ خرج نکنیم.»