تکنولوژی

رگولاتوری بریتانیا شاید اپل و گوگل را به اعمال تغییراتی بزرگ در زمینه مرورگرها وادار کند

رگولاتوری بریتانیا شاید اپل و گوگل را به اعمال تغییراتی بزرگ در زمینه مرورگرها وادار کند

در تمامی دستگاه‌های آیفون اپل سافاری مرورگر پیش‌فرض است اما ظاهراً رگولاتوری بریتانیا این اقدام اپل را اقدامی ضدرقابتی تشخیص داده و خواهان ایجاد تغییراتی اساسی در آیفون شده است. این اظهارنظر بخشی از گزارش جدیدی است که بازوی تحقیقاتی مستقل این رگولاتور منتشر کرده و خواستار تحقیقات بیشتر درباره فعالیت‌های انحصارطلبانه اپل و گوگل شده است.

به گزارش 9to5mac، سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) اعلام کرده اپل از کنترل خود روی دستگاه‌های آیفون سوءاستفاده می‌کند تا کاربران را به‌ استفاده از مرورگر سافاری سوق دهد. به گفته این سازمان، قوانین اپل قدرت شرکت‌های رقیب را برای ارائه ویژگی‌های جدید و نوآورانه که می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان باشد محدود می‌کند.

اپل باید به کاربران بریتانیایی امکان انتخاب مرورگر پیش‌فرض را بدهد

سافاری

لایحه جدیدی که سازمان رقابت و بازار بریتانیا پیشنهاد کرده، در ادامه قوانینی است که پیش‌ازاین اتحادیه اروپا ذیل قوانین بازارهای دیجیتال وضع کرده بود. اپل پیشتر مجبور شده بود به کاربران ساکن حوزه اتحادیه اروپا اجازه بدهد از بین چندین گزینه مرورگر پیش‌فرض دستگاه را انتخاب کنند.

ازآنجایی‌که بریتانیا سال ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شد، کاربران و شرکت‌های فعال در این کشور ذیل قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند؛ ازاین‌رو، سازمان رقابت و بازار بریتانیا قصد دارد قوانینی مشابه اتحادیه اروپا برای حفاظت از حقوق کاربران وضع کند. اپل احتمالاً مجبور می‌شود امکان انتخاب مرورگر پیش‌فرض را در اختیار کاربران بریتانیایی نیز قرار دهد.

به گفته سازمان رقابت و بازار بریتانیا، اقدامات اپل باعث شده مرورگرهای رقیب نتوانند طیف کاملی از قابلیت‌های جدید مانند بارگذاری سریع‌تر صفحه وب در آیفون را ارائه دهند. این سازمان در ادامه گفته حتی زمانی که کاربران امکان انتخاب مرورگر خود را دارند، شرکت‌های اپل و گوگل این انتخاب‌ها را دست‌کاری می‌کنند تا محصولات خود را به روشن‌ترین یا ساده‌ترین گزینه تبدیل کنند.

سال ۲۰۲۱، سازمان رقابت و بازار بریتانیا نیز شرکت‌های اپل و گوگل را به‌نوعی تبانی برای سلطه بر بازار گوشی‌های هوشمند و سیستم‌عامل‌ها متهم کرده بود. گوگل برای حفظ جایگاه خود به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض سافاری سالیانه حدود ۲۰ میلیارد دلار به اپل می‌پردازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا