عمومی

ویمو، ارائه‌دهنده سرویس تاکسی خودران، ۵٫۶ میلیارد دلار بودجه جذب کرد

ویمو، ارائه‌دهنده سرویس تاکسی خودران، ۵٫۶ میلیارد دلار بودجه جذب کرد

ویمو، ارائه‌دهنده سرویس تاکسی خودران متعلق به آلفابت (شرکت مادر گوگل)، در مرحله‌ی تأمین مالی سری C توانست ۵٫۶ میلیارد دلار بودجه جذب و جایگاهش را به‌عنوان پیشرو در بازار روبوتاکسی ایالات متحده تقویت کند. به‌گزارش CNBC، این سرمایه‌گذاری برای گسترش فعالیت‌های ویمو به خارج از شهرهای فعلی مانند لس‌آنجلس و سان‌فرانسیسکو و فینیکس و نیز برای پیشرفت تکنولوژی خودران این شرکت برای استفاده در کاربردهای تجاری به کار خواهد رفت.

طبق بیانیه‌ای که تِکِدرا ماواکانا و دیمیتری دولگوف، مدیران عامل مشترک ویمو، به CNBC ارائه دادند، سرمایه‌گذاری تازه به رشد سرویس ویمو وان در شهرهای کنونی و شهرهای جدید، از‌جمله آستین و آتلانتا از‌طریق همکاری با اوبر، کمک خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری را شرکت مادر، آلفابت، هدایت کرد و سرمایه‌گذاران فعلی ا‌زجمله اندریسن هوروویتز، فیدِلیتی، پِری کریک، سیلور لیک، تایگر گلوبال و تی رو پرایس نیز در آن مشارکت کردند.

سرمایه‌گذاری اخیر مجموع سرمایه‌های جذب‌شده‌ی ویمو را به بیش از ۱۱ میلیارد دلار می‌رساند. سرمایه‌گذاری‌های پیشین شامل دوره‌های ۳٫۲ میلیارد دلاری و ۲٫۵ میلیارد دلاری بودند. این تعهد مالی نشان‌دهنده‌ی باور قوی آلفابت به ظرفیت‌های ویمو است. روث پورت، مدیر مالی آلفابت، در ماه جولای از تعهد سرمایه‌گذاری چندساله تا سقف ۵ میلیارد دلار در این شرکت خبر داد.

ویمو به‌عنوان تنها شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات روبوتاکسی تجاری در چندین منطقه‌ی کلان‌شهری آمریکا شناخته می‌شود. در‌حال‌حاضر، این سرویس هفته‌ای بیش از ۱۰۰ هزار سفر در شهرهای عملیاتیش دارد و کاربران ازطریق اپلیکیشن ویمو وان به تاکسی‌ها دسترسی دارند. این پلتفرم به‌ویژه در بین بانوانیکه نگران امنیت سفر با رانندگان ناشناس انسانی هستند و نیز والدینی که این سرویس را برای جابه‌جایی نوجوانان خود استفاده می‌کنند، محبوبیت یافته است.

با‌ اینکه بازار خودرو های خودران همچنان رقابتی است، ویمو پس از خروج موقتی شرکت کروز از بازار به‌دلیل حادثه‌ای در اکتبر ۲۰۲۳، توانسته برتری خود را حفظ کند. شرکت تسلا، رقیب آینده‌ی ویمو، اخیراً از قصد خود برای راه‌اندازی خدمات تاکسی بدون راننده‌ی خود در ایالت‌های تگزاس و کالیفرنیا برای سال آتی خبر داد؛ هرچند سامانه‌های فعلی این شرکت هنوز به رانندگان انسانی وابسته‌اند.

ویمو از‌طریق شراکت‌های استراتژیک خود به نوآوری ادامه می‌دهد و اخیراً از همکاری با هیوندای برای افزوده‌شدن خودروهای الکتریکی ایونیک ۵ به ناوگان روبوتاکسی خود خبر داد. علاوه‌بر‌این، ویمو در حال توسعه‌ی نسل جدیدی از روبوتاکسی‌ها با استفاده از خودروهای زیکر جیلی است که به حسگرها و فناوری هوش مصنوعی سفارشی مجهز خواهند شد.

ویمو قصد دارد آزمایش‌های خود را به محیط‌های چالش‌برانگیز‌تری از‌جمله شرایط آب‌و‌هوایی زمستانی در شمال کالیفرنیا و نیویورک و میشیگان گسترش دهد. با‌این‌همه، پذیرش عمومی روبوتاکسی‌ها همچنان مشکلی جدی محسوب می‌شود. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقاتی Pew، تقریباً دو‌سوم پاسخ‌دهندگان آمریکایی به سوار‌شدن به خودروهای خودران تمایل چندانی ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا