رمز ارز

نشست بریکس ۲۰۲۴؛ برنامه‌های ایران برای دلارزدایی و استفاده از رمزارزها چیست؟

نشست بریکس ۲۰۲۴؛ برنامه‌های ایران برای دلارزدایی و استفاده از رمزارزها چیست؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس (BRICS) در کازان روسیه آغاز شده و یکی از موضوعات کلیدی آن، نقش ارزهای دیجیتال در کاهش وابستگی به دلار است. در این اجلاس، روسای‌جمهور روسیه، چین و ایران بر لزوم ایجاد پلتفرم‌های دیجیتال جدید برای برای کاهش وابستگی به دلار، تأکید کرده‌اند.

در نشست پیشین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، استفاده از دارایی‌های رمزارزی و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برای پرداخت‌های امن را مورد بحث قرار داده بود. حال، این موضوع به شکل جدی‌تری مطرح شده است.

Ramzarzسود‌های بی‌پایان!
خرید میم‌کوین‌های کمیاب و انفجاری بدون کارمزد، فقط در ارزپلاس!


خرید سریع

در همین راستا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، می‌گوید:

نیاز فوری به اصلاح ساختار مالی بین‌المللی وجود دارد و بریکس باید سیستم جدیدی را ترویج کند که بهتر به تغییرات عمیق در تعادل قدرت اقتصادی جهانی پاسخ دهد.

محور اصلی این تغییرات، یک سیستم پرداخت جدید به نام بریکس پی (BRICS Pay) است که قرار است از فناوری بلاکچین و CBDCها برای تسهیل پرداخت‌ها استفاده کند.

این سیستم هنوز عملیاتی نشده، اما اعضای بریکس مدت‌هاست درباره آن به‌عنوان یک استراتژی برای کاهش وابستگی به دلار صحبت می‌کنند. البته در اجلاس اخیر، نمونه‌ای از یک ارز جدید برای این سیستم نیز ارائه شده و مباحث از فرضیات فراتر رفته است.brics-summit-2024-de-dollarization-crypto-

لازم به ذکر است که برخی از نمایندگان از سیستم مبتنی بر CBDCها مانند یوان دیجیتال، برای افزایش استقلال اقتصادی حمایت کرده‌اند.

اگرچه بریکس اغلب به‌عنوان یک گروه غیررسمی در نظر گرفته می‌شود، اما اعضای برجسته آن به برنامه کاهش وابستگی به دلار پیوسته‌اند.

در همین راستا، رئیس‌جمهور کشورمان نیز پیشنهاداتی مانند «سیستم‌های پرداخت بین‌المللی مبتنی بر موبایل»، «پلتفرم مشترک تجارت الکترونیک» و سایر راه‌حل‌های دیجیتال مشابه را مطرح کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا