عمومی

سافت‌بانک سازنده بریتانیایی و پردردسر تراشه‌های هوش مصنوعی را تصاحب کرد

سافت‌بانک سازنده بریتانیایی و پردردسر تراشه‌های هوش مصنوعی را تصاحب کرد

گراف‌کور (Graphcore) زمانی به‌عنوان رقیب انویدیا برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی معرفی شد و به لطف تقاضای فزاینده برای تراشه‌های هوش مصنوعی، ارزش این شرکت به‌شدت افزایش یافت.

در پایان سال ۲۰۲۰ ارزش گراف‌کور به ۲٫۷۷ میلیارد دلار رسید؛ براساس سندی که سال گذشته منتشر شد، این شرکت بریتانیایی کارکنان خود را به یک‌پنجم کاهش داد و با ۴۹۴ کارمند و تعطیلی فعالیت‌های خود در نروژ، ژاپن و کره‌ جنوبی در پی ماندن در بازار بود و برای رقابت نیاز به پول بیشتری داشت.

گراف‌کور بریتانیا برای تأمین سرمایه به‌شدت تحت فشار قرار گرفت و در نهایت سازنده‌ی بریتانیایی و پردردسر تراشه‌های هوش مصنوعی توسط گروه سافت‌بانک ژاپن به مبلغی نامشخص خریداری شد. سافت‌‌بانک که در سال ۱۹۸۱ توسط ماسایوشی سان کارآفرین و سرمایه‌دار ژاپنی، در توکیو بنیان‌گذاری شد، اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار فناوری دنیا شناخته می‌شود.

نایجل‌تون، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل گراف‌کور، در نشستی خبری گفت که قرارداد سافت‌بانک منابع مورد نیاز برای رقابت در سطح‌ جهانی را در اختیار گراف‌کور قرار می‌دهد؛ اما پذیرفت که این شرکت دچار مشکل است.

تون اعتقاد دارد که گراف‌کور به‌عنوان شرکتی با اندازه‌ی متوسط در مقایسه با شرکت‌هایی که با آن‌ها رقابت می‌کند، موفق شده است که پابه‌پای آن‌ها و در سطح جهانی مطرح شود.

تون که به‌عنوان مدیرعامل گراف‌کور فعالیت خود را ادامه خواهد داد، می‌گوید صندوق‌های بازنشستگی بریتانیا به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های رو به رشد تمایلی ندارند و این مانعی برای رشد ایجاد کرده است. همچنین عنوان کرد که فرصت عظیمی در سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما ساختارها نیاز به اصلاح دارند.

مطابق اظهارنظرهای تون بخشی از سرمایه‌‌ی گراف‌کور از بریتانیا و بخش بیشتر آن خارج از بریتانیا تأمین شده است و این نوع سرمایه‌گذاری باید اصلاح شود. در نهایت تون می‌گوید گراف‌کور با شرکای خود در سراسر مجموعه، ازجمله آرم‌هلدینگ، طراح پیشرو تراشه متعلق به سافت‌بانک، همکاری خواهد کرد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا