عمومی

بااین‌حال، محققان دریافتد که ماموت‌های منفرد تحت‌تأثیر بیماری‌های ژنتیکی قرار گرفته بودند و این تأثیر منفی در سطح فردی، برای هزاران سال تداوم داشت. دالن می‌گوید این بدین معنا است که گونه‌های در معرض خطر امروزی نیز که در بیشتر موارد همین اواخر در تنگنا قرار گرفته‌اند، احتمالاً در آینده برای صدها نسل همچنان از بیماری‌های ژنتیکی رنج خواهند برد.

دالن به عنوان مثال، به شیطان تاسمانی اشاره می‌کند. شیطان تاسمانی نیز نمونه‌ی مشابهی از گونه‌ای است که پس از انقراض جمعیت در سرزمین اصلی، در جزیره‌ای بزرگ منزوی شد و اکنون از تنوع ژنتیکی پایین رنج می‌برد. دالن می‌گوید تنوع ژنتیکی پایین به نوبه خود بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. وقتی تنوع ژنتیکی کاهش می‌یابد، جمعیت در مواجهه با عوامل بیماری‌زای جدید، مانند بیماری تومور صورت که شیطان‌های تاسمانی را تحت‌تأثیر قرار داده است، مستعد کاهش می‌شود.

بیشتر بخوانید

به نقل از آدرین لیستر از موزه تاریخ طبیعی لندن، به نظر می‌رسد که انتخاب طبیعی در حذف جهش‌های بالقوه‌ی کشنده، مؤثر عمل کرده است. اما جهش‌های دیگر با شدت کمتر، به تدریج افزایش یافتند. اینکه آیا انتخاب طبیعی در نهایت به انقراض ختم شده است یا خیر، نامشخص است. اما با در‌نظر‌گرفتن تغییرات محیطی، ممکن است علت انقراض همین باشد. لیستر می‌گوید در این مطالعه، درس‌هایی برای نظارت بر سلامت ژنتیکی گونه‌های در معرض خطر انقراض وجود دارد.

علت دقیق انقراض ماموت‌ها مشخص نیست، اما دسترسی آسان به دریاچه‌ها و رودخانه‌های آب شیرین در ورانگل، نشان می‌دهد که آن‌ها به طور بالقوه می‌توانستند برخلاف گروه مشابه جدا‌شده‌ای که ۵۶۰۰ سال پیش، دراثر خشکسالی منقرض شدند، برای مدت طولانی‌تری زنده بمانند.

دالن می‌گوید همه‌ی عوامل محتمل مانند بیماری‌ها، رویدادهای اقلیمی کوتاه‌مدت و آتش‌سوزی‌های تندرا، مواردی هستند که به عنوان رویدادهای تصادفی در نظر می‌گیریم. و از آنجایی که همه‌ی این رویدادها تصادفی هستند، هیچ نکته‌ی اجتناب‌ناپذیری در مورد وقوع آن‌ها وجود نداشت و بنابراین، اگر این رویدادها اتفاق نمی‌افتادند، شاید ماموت‌ها تا به امروز در ورانگل زنده می‌ماندند. البته، با این فرض که در نهایت به دست انسان‌ها کشته نمی‌شدند.

مطالعه در مجله Cell منتشر شده است.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا