عمومی

درمان پیشگامانه به دختر خردسال امکان داد برای اولین بار بشنود

درمان پیشگامانه به دختر خردسال امکان داد برای اولین بار بشنود

اوپال در بیمارستان ادن‌بروک کمبریج که بخشی از بنیاد بیمارستان‌های دانشگاه کمبریج در شرق انگلستان است، تحت درمان قرار گرفت. مانوهال بنس جراحی اوپال را تماشایی و بسیار نزدیک به بازسازی شنوایی طبیعی توصیف می‌کند؛ به‌همین دلیل امیدوار است که این شیوه، به درمانی بالقوه تبدیل شود. به‌گفته‌ی بنس، این درمان پس از چندین دهه تلاش انجام شد و عصر جدیدی را در درمان ناشنوایی رقم زد.

دختر کوچک اهل آکسفوردشایر در جنوب مرکزی انگلستان به نوعی نوروپاتی شنوایی ژنتیکی مبتلا است. این مشکل ناشی از اختلال در نوعی از تکانه‌های عصبی است که از گوش داخلی به مغز می‌رسند.

نوروتراپی شنوایی ناشی از نقص در ژن تولیدکننده‌ی پروتئین اوتوفرلین است

نوروپاتی شنوایی می‌تواند ناشی از وجود نقص در ژن OTOF باشد که مسئول ساخت پروتئینی به‌نام اوتوفرلین است. این پروتئین سلول‌های گوش را قادر می‌سازد تا با عصب شنوایی ارتباط برقرار کنند. روش درمانی جدید برای غلبه بر این عیب، یک نسخه‌ی فعال از ژن را به گوش می‌رساند.

به‌گفته‌ی بنس، شنوایی اوپال پس از انجام عمل جراحی در سپتامبر گذشته نزدیک به حالت عادی است و انتظار بهبودی بیشتر هم وجود دارد. کودکی دیگر نیز ژن‌درمانی را در کمبریج دریافت کرد و نتایج مثبت آن تنها ۶ هفته پس از جراحی مشاهده شد.

بیشتر بخوانید

چین روی هدف قراردادن ژن مشابهی کار کرده است؛ اگرچه به‌گفته‌ی بنس، این کشور از فناوری متفاوت و روش ارائه‌ی دیگری استفاده می‌کند. پزشکان در فیلادلفیا هم نوع دیگری از درمان را روی پسری ۱۱ ساله گزارش کرده‌اند.

اوپال نخستن بیماری بود که در ژن‌درمانی بنس که در کمبریج انجام شد، شرکت کرد. این کارآزمایی شامل سه بخش است که در آن سه کودک ناشنوا ازجمله اوپال، دوز کم ژن‌درمانی را تنها برای یک گوش خود دریافت می‌کنند. از سوی دیگر سه کودک متفاوت دیگر دوز بالایی از ژن‌درمانی را دریافت می‌کنند و اگر مشخص شود که این‌کار بی‌خطر است، کودکان بیشتری دوز را به‌طور هم‌زمان برای هر دو گوش خود دریافت خواهند کرد.

حداکثر ۱۸ نوجوان از بریتانیا، اسپانیا و ایالات متحده در این کارآزمایی حضور خواهند داشت و به‌مدت ۵ سال پیگیری خواهند شد. به‌گفته‌ی بنس درمان فعلی نوروپاتی شنوایی، کاشت است. او می‌گوید ژن‌درمانی پنج سال دیگر آزمایش می‌شود تا در نهایت شاهد درمانی باشیم که در انسان‌ها کار می‌کند. به‌عقیده‌ی او ژن‌درمانی واقعا دیدنی و تحسین‌برانگیز است.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا