عمومی

سرویس‌های ادبلاکر برای مقابله‌ با جاسوس‌افزارها مفیدند

سرویس‌های ادبلاکر برای مقابله‌ با جاسوس‌افزارها مفیدند

افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات (ادبلاکر‌ها) ممکن است در ابتدا به‌عنوان یک سد دفاعی قوی برای محافظت دربرابر جاسوس‌افزارها به‌نظر نیایند؛ اما گزارش‌ تک‌کرانچ نشان می‌دهد که سازندگان جاسوس‌افزارها تبلیغات آنلاین را به سلاحی برای نظارت دولت‌ها تبدیل می‌کنند و در همین‌جا ادبلاکرها باید وارد میدان شوند.

هیچ گوشی یا کامپیوتری از خطر هک‌شدن در امان نیست؛ اما ادبلاکر‌ها می‌توانند در جلوگیری از بدافزارهای مبتنی‌بر تبلیغات مؤثر باشند. مسدودکننده‌های تبلیغات، قبل از ورود بدافزارها به مرورگر، آن‌ها را مسدود می‌کنند.

ادبلاکرها نه‌تنها از نمایش تبلیغات در مرورگر جلوگیری می‌کنند، بلکه وب‌سایت‌های زیربنایی آن‌ها را نیز قبل از بارگذاری تبلیغات مسدود می‌کنند. ادبلاکرها برای حفظ حریم خصوصی نیز مفید هستند؛ زیرا جلوی پلتفرم‌های تبادل تبلیغات را می‌گیرند و مانع استفاده‌ی آن‌ها از کد رهگیری برای مشاهده‌ی وب‌سایت‌هایی که کاربران به آن‌ها سر زده‌اند، می‌شوند.

اف‌بی‌آی در سال ۲۰۲۲ با انتشار اطلاعیه‌ای برای ارائه‌ی توصیه‌های امنیتی اعلام کرد که ادبلاکرها به‌عنوان یک اقدام ایمنی در فضای آنلاین بسیار حائز اهمیت هستند.

سازندگان جاسوس‌افزارها می‌توانند با استفاده از تبلیغات بنری، اهداف خاصی را شناسایی و موقعیت‌یابی و به‌طور مخفیانه آن‌ها را آلوده کنند.

شرکت جاسوس‌افزاری Intellexa یکی از استارتاپ‌هایی به‌شمار می‌رود که روی سیستم‌های آلوده‌ به جاسوس‌افزارهای مبتنی‌بر تبلیغات مانند نرم‌افزار جاسوسی Predator کار می‌کند و در حال توسعه‌ی آن است. این جاسوس‌افزار می‌تواند در لحظه به‌طور کامل به محتویات گوشی هدف دست یابد.

شرکت یونانی اینتلکسا در سال ۲۰۲۲ یک سیستم به نام علاءالدین را ارائه کرد که ایجاد جاسوس‌افزارها ازطریق تبلیغات آنلاین‌ در تلفن‌های همراه را امکان‌پذیر کرد.

اینتلکسا با استفاده از سیستم علا‌ءالدین بیشتر طراحان گرافیک و افرادی را که درحال بررسی مشاغل گوناگون بودند، مورد هدف قرار می‌داد. هنوز مشخص نیست که آیا این سیستم به مشتریان دولتی فروخته شده است یا نه. مشتریان دولتی با توجه‌ به فراگیرشدن جهانی تبلیغات آنلاین می‌توانند از جاسوس‌افزارها برای مورد هدف قراردادن منتقدان خود بهره ببرند.

صاحبان وب‌سایت‌ ازطریق تبلیغات آنلاین درآمد خوبی کسب می‌کنند؛ اما از این تبلیغات می‌توان به‌عنوان بستری برای ارسال کدهای مخرب به دستگاه‌های هدف نیز استفاده کرد.

سازندگان جاسوس‌افزارها، تبلیغات را به کدهای مخرب آلوده می‌کنند، این تبلیغات در وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند و ازطریق مرورگرهای کامپیوتر و گوشی‌ به‌ کاربران نمایش داده‌ می‌شوند. بسیاری از مواقع این حملات توسط فعالیت‌های خود کاربر مانند کلیک‌کردن روی یک لینک آلوده یا بازکردن یک فایل مخرب صورت می‌گیرد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا