تکنولوژی

دبیر انجمن خودروسازان از موافقت دولت با افزایش قیمت خودرو خبر داد

دبیر انجمن خودروسازان از موافقت دولت با افزایش قیمت خودرو خبر داد

«احمد نعمت‌بخش»، دبیر انجمن خودروسازان، در جریان یک اظهارنظر خبری ادعا کرد که دولت مجوز افزایش قیمت خودرو را به شرکت‌های خودروسازی اعطا کرده است. او این اظهارات را در گفتگو با خبرگزاری اکو ایران بیان کرد. او در ادامه سخنانش، به انتقاد از «عباس علی آبادی»، وزیر صمت، پرداخت. به گفته او با گذشت سه هفته از سال جدید، هنوز وزیر صمت تصمیمی در مورد قیمت جدید خودروهای داخلی و ابلاغ آن به خودروسازان اتخاذ نکرده است.

خودروسازان بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا، همواره از زیان‌دهی گلایه دارند. مدیران این شرکت‌ها در دوره‌های مختلف و فارغ از نگرش‌های سیاسی، همواره بر ارزان بودن محصولات و زیان‌ده بودن تولید تاکید داشته‌اند. از این رو خودروسازان دولت را تحت فشار قرار می‌دهند تا مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کند.

طی سال گذشته، قیمت خودروهای داخلی در بهار 1402 به‌صورت رسمی افزایش یافت. تا پایان سال 1402، خودروسازان بارها تلاش کردند تا مجوز افزایش قیمت محصولات خود را بگیرند اما شورای رقابت از این کار جلوگیری می‌کرد. درنهایت با استفاده از الزامات سازمان استاندارد، ایران‌خودرو و سایپا توانستند قیمت محصولات خود را به دلیل نصب آپشن‌های ایمنی افزایش دهند.

امیدواری بیشتر خودروسازان به افزایش قیمت خودرو

از زمستان گذشته، شورای رقابت از حوزه قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت و این مسئولیت بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت که زیرمجموعه وزارت صمت محسوب می‌شود. مدیران خودروسازی‌ها و انجمن‌های وابسته امیدوار بودند وزارت صمت به سرعت با افزایش قیمت خودرو موافقت کند. با این حال چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده است و به همین دلیل شاهد گلایه دبیر انجمن خودروسازان از وضعیت موجود هستیم. البته پیش بینی می شود با توجه به موافقت دولت همانند سال گذشته در بهار 1403 باید منتظر امضای مجوز افزایش قیمت از سوی وزارت صمت باشیم.

افزایش قیمت خودرو

اظهارات مدیران خودروسازان و نمایندگان آن‌ها همچون «احمد نعمت‌بخش» در حالی بیان می‌شود که هزاران خودرو چینی ارزان‌قیمت با نرخ‌هایی کمتر از محصولات داخلی، قابلیت ثبت سفارش و واردات به ایران را دارند. حتی خودروسازان مشهور جهانی نیز محصولاتی با قیمت مقرون‌به‌صرفه تولید می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به هیوندای اکستر و تویوتا اوربان کروزر تایسور اشاره کرد. قیمت این خودروها در تیپ‌های پایه و میانی از خودروهای ایران‌خودرو و سایپا ارزان‌تر است. به نظر می‌رسد خودروسازان به جای تاکید دائمی بر افزایش قیمت خودرو، راه‌حل مقابله با زیان‌سازی خود را در بخش‌های دیگری جستجو کنند. قیمت خودروهای داخلی در کارخانه از سال 1398 تاکنون چند برابر شده است اما این افزایش قیمت نتوانسته است جلوی افزایش زیان خودروسازان را بگیرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا