جمع شدن بساط توییتر و شبکههای اجتماعی متمرکز با ورود web3!
رسانههای اجتماعی امروزی تحت سلطه شرکتهای Web2 مانند فیسبوک و توییتر هستند و این شرکتها، دادههای میلیاردها کاربر را جمعآوری و میلیاردها دلار درآمد کسب میکنند. در حالی که این روند برای شرکتها و سهامداران آنها عالی است، برای کاربران متوسط و تولیدکنندگان محتوای حرفهای هزینهبر است. اما در آینده نزدیک، رسانههای اجتماعی غیرمتمرکز Web3 احتمالاً با بازگرداندن قدرت به کاربران، به این مدل قدیمی پایان خواهند داد.
از آنجایی Web2 متمرکز است، کاربران تحتالحمایه روسای شرکتها قرار میگیرند که خواستار رعایت سیاستهای پلتفرم خود هستند و اگر کاربران رعایت نکنند، میتوانند محتوا و فالوورهایی را که سالها صرف جمعآوری آنها کردهاند، در عرض چند ثانیه از دست بدهند.
یک مثال معروف این اتفاق، ممنوعیت توئیتر برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق است که این نشان از کنترل کمی است که کاربران بر توییتر خود دارند، حتی وقتی خود آنها برای شرکت ارزش ایجاد کرده باشند.
یکی دیگر از مشکلات رسانههای اجتماعی Web2، این است که به عنوان مثال اگر ۱ میلیون فالوور در اینستاگرام دارید و میخواهید یک حساب کاربری در یوتیوب راهاندازی کنید، باید با فالوور صفر شروع کنید. هیچ راهی برای جابجایی مخاطبان وجود ندارد؛ زیرا آنها به پلتفرمهای فردی متصل هستند نه به شما و این حتی برای پلتفرمهای متعلق به همان شرکت مانند فیسبوک و اینستاگرام نیز صدق میکند.
برای حل این موضوع، Web3 راههایی را برای کاهش تعداد واسطهها، ایجاد یک اکوسیستم باز، فعال کردن اشکال جدید درآمدزایی و دادن قدرت بیشتر به افراد نه تنها بر محتوای خود، بلکه بر فالوورهایشان ارائه میکند.
برای مثال، با استفاده از این پلتفرمها، کاربران می توانند از یک توکن NFT برای پیوند دادن محتوا و دنبالکنندگان خود به طور مستقیم به کیف پول ارزهای دیجیتال استفاده کنند که این یعنی هیچ وابستگی به پلتفرم فردی وجود ندارد.
اگر کاربر محتوایی را پست کند، به طور خودکار در تمام پلتفرمهایی که استفاده میکند، به اشتراک گذاشته میشود. و از آنجایی که فالوورهای آنها در سراسر پلتفرمها لینک شدهاند، تعداد فالوورهای یکسانی در هر پلتفرم دارند. اگر یک پلتفرم جدید پدیدار شود، کاربران مجبور نیستند دوباره مخاطبان خود را جذب کنند و در اصطلاح، Web3 مانند این است که یک حساب به جای اینکه به اکوسیستم بسته فیسبوک متصل باشد، مستقیماً به اینترنت متصل شود.
یکی دیگر از ویژگیهای رسانههای اجتماعی Web3، این است که کاربران به جای درآمدزایی از تبلیغات، میتوانند مستقیماً از کار خود درآمد کسب کنند که این مدل، کاربران را به انتشار محتوای بسیار بهتر تشویق میکند. با دسترسی تعیین هزینه برای ساخت پستهای خود یا تعیین هزینه برای دنبال کردن آنها، این پروسه تسهیل میشود و درآمد مستقیماً به دست تولیدکننده محتوا میرسد و نه به پلتفرم.