ارتباط ارز دیجیتال و ورزش + ایجاد ارتباط بهتر با هواداران باشگاه های ورزشی به وسیله رمزارز
ورزش و کریپتو دو صنعت جذاب و پرهیجان هستند که بخش قابل توجهی از مخاطبانشان را جوانان تشکیل دادهاند. در سالهای گذشته ارتباط ارز دیجیتال و ورزش افزایش پیدا کرده است. اگر کمی دقت کرده باشید، نام شرکتهای رمزارزی را روی لباسها، تابلوهای استادیومها، تیزرهای معرفی و سایر جایگاههای تبلیغاتی مشاهده کردهاید. در این مقاله برخی از مهمترین موارد رابطه ارز دیجیتال با ورزش را بررسی خواهیم کرد تا بهتر از قبل پیوند میان این دو دنیای پرمخاطب را درک کنیم.
ارتباط ارز دیجیتال و ورزش
این روزها شاهد همکاریهای مختلفی بین باشگاههای ورزشی و بنیادهای توسعه رمزارز هستیم. ارتباط رمزارز و ورزش بسیار گسترده شده است و هر ساله تعدادی از باشگاهها قراردادهای اسپانسری و همکاری متنوعی با شرکتها و بنیادهای رمزارزی امضا میکنند. فوتبال، مسابقات فرمول یک، بیسبال، فوتبال آمریکایی (NFL) و بسیاری دیگر از رشتهها، همکاری با شرکتهای کریپتویی را آغاز کردهاند.
دریافت ۳۰,۰۰۰ شیبا رایگان
قویتر شدن ارتباط رمزارز و ورزش باعث افزایش مشروعیت کریپتو خواهد شد. به گفته مؤسسه تحلیلی ورزشی Nielsen Sports، ارزش قراردادهای همکاری باشگاههای ورزشی با بنگاههای کریپتو در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است. این مؤسسه پیشبینی میکند که ارزش این قراردادها در سال ۲۰۲۶ به ۵ میلیارد دلار برسد.
اهمیت دنیای ورزش برای شرکتهای کریپتویی
رشد بیت کوین، دوج کوین و سایر رمزارزها را میتوان به جوامع و سرمایهگذاران این پروژهها ارتباط دارد. حالا شرکتهای رمزارزی به اهمیت وجود یک جامعه بزرگ که به عنوان حامی پروژه شناخته شود، پی بردهاند. هر چه تعداد سرمایهگذاران و حجم سرمایه بیشتر باشد، رشد شدیدتری در نمودار قیمت رمزارز یا ارزش تجاری شرکت مشاهده خواهد شد و به تبع آن سرمایهگذاران و سایر شرکتهای این اکوسیستم تمایل بیشتری به همکاری با پروژه خواهند داشت.
کدام شرکتهای کریپتو برای تبلیغ به سراغ ورزش رفتهاند؟
در ماه فوریه، باشگاه فوتبال منچستریونایتد قرارداد اسپانسری با شرکت تزوس (Tezos) امضا کرد. ارزش سالانه این قرارداد ۲۷ میلیون دلار خواهد بود. طبق این قرارداد، برند تزوس روی پیراهن بازیکنان منچستر یونایتد در هنگام گرم کردن پیش از مسابقه نقش خواهد بست. این مورد تنها قرارداد تزوس با دنیای ورزش نیست. این شرکت اسپانسر تیم مکلارن در مسابقات فرمول یک نیز بوده است.
در هفته گذشته تیم فوتبال منچسترسیتی با حامی مالی جدید خود قرارداد مهمی امضا کرد. بر اساس این قرارداد شرکت OKX به عنوان اسپانسر مالی منچسترسیتی معرفی شده و تابلوهای تبلیغاتی این شرکت در جایگاههای مشخصی از ورزشگاه (استادیوم اختصاصی تیم منچسترسیتی) و محیط آکادمی این باشگاه قرار داده میشود. به نظر میرسد روزبهروز تأثیر ارز دیجیتال در ورزش بیشتر میشود و در آینده شاهد قراردادها و همکاریهای بیشتری خواهیم بود.
ردبول ریسینگ که یکی از تیمهای مشهور مسابقات فرمول یک است، قرارداد همکاری ۳ سالهای با شرکتهای بایبیت (Bybit) و تزوس امضا کرده است. تیم آلفارومئو نیز توسط شرکت فلوکی (Floki) حمایت مالی میشود. همکاری تیم اسکودریا آلفاتئوری با فانتوم بلاکچین (Fantom Blockchain) و شراکت تجاری تیم فراری با شرکت ولاس نتورک (Velas Network AG) از دیگر موارد ارتباط ارز دیجیتال و ورزش و فرمول یک است. جالب است بدانید که صرافی کریپتو (crypto.com) نیز به عنوان شریک رسمی مسابقات فرمول یک به حساب میآید.
در مسابقات سوپر بول (Super Bowl) شرکتهای کوینبیس (CoinBase)، کریپتو داتکام و افیتیایکس (FTX) تا ۶.۵ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی هزینه کردند. در ورزش بسکتبال نیز شاهد عقد قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری صرافی کریپتوداتکام با تیم لسآنجلس لیکرز برای تغییر نام ورزشگاه اختصاصی این باشگاه بودیم. علاوه بر این Crypto.com یک قرارداد اسپانسری به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار با سازمان برگزاری مسابقات UFC امضا کرده است تا برند این صرافی روی لباسهای ورزشکاران چاپ شود. این قراردادها و تفاهمنامهها نشان میدهد تاثیر ارز دیجیتال در ورزش چه اندازه بیشتر شده است و بخش مهمی از حمایتهای مالی از سمت دنیای کریپتو سرازیر میشود.
صرافی بایننس (Binance) بزرگترین و معروفترین صرافی جهان نیز تبلیغات در دنیای ورزش را شروع کرده است. از جمله اقدامات این شرکت میتوان به حمایت مالی از جام ملتهای آفریقا در ژانویه ۲۰۲۲ اشاره کرد. علاوه بر این، Binance حامی رسمی تیم ملی آرژانتین محسوب میشود. همچنین این صرافی یک قرارداد اسپانسری با باشگاه لاتزیو ایتالیا به امضا رسانده که طی این قرارداد توکن هواداری این باشگاه توسط مجموعه بایننس توسعه یافته است.
دنیای ورزش بهترین بستر برای تبلیغات کریپتو است
دنیای ورزش پر از فرصتهای اقتصادی است و باشگاهها دائماً به دنبال قراردادهایی هستند تا بتوانند از ارتباط ارز دیجیتال و ورزش درآمدزایی کنند. برای مثال منچسترسیتی میخواهد اولین استادیوم متاورسی جهان را توسعه دهد تا هواداران این تیم از سراسر جهان بتوانند لذت حضور در استادیوم را تجربه کنند. بسیاری از باشگاهها شروع به طراحی و عرضه توکنهای هواداری و NFTها کردهاند تا هواداران تعامل بیشتری با باشگاه مورد علاقه خود داشته باشند و به راحتی از تیم محبوبشان حمایت کنند.
علاوه بر این، توکنهای هواداری ابزار بسیار مناسبی برای برگزاری رویدادهای رأیگیری، نظرسنجی، قرعهکشی، کمپینهای تبلیغاتی و … است. از جمله باشگاههای پیشگام در این زمینه میتوان به میلان، آ اس رم و یوونتوس از ایتالیا، بارسلونا و اتلتیکو مادرید از اسپانیا و پاریسسنتژرمن از فرانسه اشاره کرد.
تیمهای ورزشی از حمایت طیف وسیعی از جوانان و اقشار مختلف برخوردارند. سالهای سال شرکتهای تجاری مشهور مثل کوکاکولا تلاش کردهاند از ظرفیتهای ورزش برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنند. حالا نوبت به رمزارزها رسیده است تا از این دنیای جذاب و پرهیجان برای گسترش برند خود بهره بگیرند. طبق دادههای آماری، بخش زیادی از کاربران کریپتو را جوانان و آقایان تشکیل میدهند. پس چه حوزهای بهتر از ورزش را میتوان برای تبلیغات کریپتویی پیدا کرد!
خلاصه مطلب
ارتباط ارز دیجیتال و ورزش روزبهروز بیشتر میشود. امسال بخش قابل توجهی از بودجههای حمایتی و اسپانسری تیمهای ورزشی توسط شرکتهای کریپتو تأمین شده است. از منچسترسیتی و منچستر یونایتد در انگلیس گرفته تا میلان و یوونتوس در ایتالیا، همکاری با شرکتهای رمزارزی را آغاز کردهاند. به نظر میرسد مدیران ورزشی هم متوجه اهمیت و پتانسیل کریپتو شدهاند. مخاطبان ورزش و کریپتو نقاط مشترک زیادی دارند و میتوان انتظار داشت همکاریهای بسیار بیشتری در این حوزه انجام شود. پس باید چشم و گوش خود را به دیدن و شنیدن تبلیغات کریپتویی در مسابقات ورزشی عادت دهیم.