تکنولوژی

پژوهشی جدید از اسرار نحوه ترمیم قلب انسان توسط بدن پرده برمی‌دارد

بدون شک بدن انسان از روش‌های مبتکرانه‌ای برای ترمیم خود استفاده می‌کند، امری که به راحتی حتی در زندگی روزمره هم قابل مشاهده است. با این حال دانشمندان با انجام مطالعات مفصل در این زمینه متوجه شده‌اند قلب پس از هر حمله قلبی خود را به وسیله سلول‌های ترمیمی بازسازی می‌کند.

این پژوهش جدید مشخص کرده‌ واکنش سیستم ایمنی بدن به همراه سیستم لنفاوی که بخشی از سیستم ایمنی محسوب می‌شود، پس از هر حمله قلبی برای ترمیم ماهیچه‌های آسیب‌ دیده قلب حیاتی به شمار می‌روند.

نحوه ترمیم قلب

گفتنی است که نقش اصلی ماجرا برعهده «سلول‌های ماکروفاژ» است که به شکل ویژه وظیفه دارند باکتری‌ها را نابود کنند و یا در صورت نیاز واکنش‌های التهابی که در شرایط خاصی مفید هستند را ایجاد کنند.

این سلول‌ها در واقع مانند اولین نیروهای امدادی هستند که به محل حادثه می‌رسند و با تولید نوع به خصوصی از پروتئین به نام «VEGFC»، ترمیم آسیب‌های وارد شده به ماهیچه‌های قلب را آغاز می‌کنند. آنها در کنار تغذیه از بافت‌های مرده یا آسیب‌دیده قلب، پروتئین VEGFC را هم ترشح می‌کنند تا با ایجاد رگ‌های لنفاوی فرایند درمان کامل شود.

شناسایی سلول‌های ترمیمی برای بازسازی قلب
سلول ماکروفاژ

به گفته محققان، سلول‌های ماکروفاژ در حقیقت عملکردی دوگانه دارند و از سناریویی شبیه داستان دکتر جکیل و آقای هاید استفاده می‌کنند، طوری که ماکروفاژ «خوب» VEGFC تولید می‌کند و ماکروفاژ «بد» نیز بدون تولید این پروتئین واکنشی التهابی را سبب می‌شود که می‌تواند به خودی خود آسیب‌های بیشتری را برای قلب به همراه داشته باشد.

بنابر توضیح دانشمندان، قلب در ادامه و برای ترمیم تمام و کمال خود نیازمند آن است که از شر سلول‌های مرده خلاص شود، فرایندی که «افروسیتوز» (Efferocytosis) نام دارد و سلول‌های ماکروفاژ مذکور همچنان نقش عمده‌ای در انجام آن ایفا می‌کنند.

در پایان باید عنوان کرد دانشمندان حاضر در این پژوهش اکنون در پی آن هستند که چطور می‌توان شمار این ماکروفاژهای مفید را افزایش داد. به عقیده آنها چالش کنونی این است که پروتئین VEGFC را مستقیما وارد بدن کنند یا اینکه سلول‌های ماکروفاژ را وادار به تولید VEGFC بیشتر کنند. آنها امیدوارند بتوانند از این طریق به سرنخ‌هایی برای پیشگیری و درمان بهتر ناراحتی‌های قلبی دست پیدا کنند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا