عمومی

مولکول کشف‌شده در قهوه، عضلات پیر را جوان می‌کند

مولکول کشف‌شده در قهوه، عضلات پیر را جوان می‌کند

عضله‌های ما با افزایش سن، به طور طبیعی دچار زوال می‌شوند. این فرآیند با ایجاد ضعف در بدن، می‌تواند به از‌دست‌رفتن استقلال در سال‌های طلایی عمر ما منجر شود. اما چه می‌شود اگر ترکیبی در طبیعت وجود داشته باشد که بتواند سرعت این روند را کاهش بدهد و با افزایش سن، عضلات ما را سالم و قوی نگه دارد؟

بر اساس تحقیقات جدید، یک ترکیب طبیعی که در برخی گیاهان موجود است، می‌تواند به بهبود سلامت و عملکرد عضلات ما کمک کند. سطوح بالایی از این ترکیب شیمیایی که به عنوان «تریگونلین» شناخته می‌شود، در قهوه یافت می‌شود و فایده‌ی دیگری را به فهرست طولانی فواید سلامتی یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان اضافه می‌کند.

تریگونلین، یک ترکیب مولکولی آلکالوئیدی است و در غلظت بالایی در قهوه یافت می‌شود. این ترکیب علاوه بر قهوه، در انواع گیاهان دیگر از جمله شنبلیله، جو، ذرت، سویا، پیاز و گوجه فرنگی نیز موجود است.

محققان در مطالعه‌ای که در مجله‌ی Nature Metabolism منتشر شده است، با بررسی سطوح تریگونلین در خون چندین گونه، نشان دادند که سطوح بالای این ترکیب با قدرت و عملکرد عضلات ارتباط مثبتی دارد. در مقابل، سطوح پایین این ترکیب با افزایش سن، کم‌ماهیچگی یا از‌دست‌رفتن حجم و زوال قدرت عضلات اسکلتی را به دنبال دارد.

سطوح بالای تریگونلین، بهبود قدرت و عملکرد مثبت عضلات را به همراه دارد

جروم فیج، رئیس بخش سلامت فیزیکی در مؤسسه‌ی نستله ریسرچ در سوئیس و یکی از محققان همکار مطالعه، به‌ فوربز می‌گوید: «هیجان‌انگیز است که یک مولکول طبیعی در مواد غذایی با علائم سلولی پیری ارتباط متقابل دارد. مزایای تریگونلین بر متابولیسم سلولی و سلامت عضلات در طول پیری، امیدوارکننده است.»

مطالعه توسط گروه محققانی از سوئیس و سنگاپور رهبری شد، اما محققانی از چندین کشور دیگر، از جمله ایران، ایالات متحده، بریتانیا، فنلاند و استرالیا نیز در آن مشارکت داشتند.

مطالعه می‌گوید میتوکندری یا نیروگاه‌های سلولی در بدن، همزمان با افزایش سن ماهیچه‌ها، انرژی کمتری تولید می‌کند. دلیل اصلی کاهش تولید انرژی توسط میتوکندری این است که با افزایش سن، مقدار مولکولی به نام NAD+ (فرم اکسید‌شده‌ی مولکول نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید) در بدن کاهش می‌یابد. وجود مولکول NAD+ برای عملکرد میتوکندری حیاتی است و همچنین، در ترمیم و تنظیم دی‌ان‌ای و عملکرد سلول‌های ایمنی نیز نقش دارد.

مطالعه نشان داد که تریگونلین برای NAD+ به عنوان یک «پیش‌ساز» عمل می‌کند، بدین معنی که تریگونلین، می‌تواند در سلول‌ها NAD+ بسازد. سایر پیش‌سازهای NAD+ شامل ویتامین ب۳ و اسید آمینه‌ی ال‌تریپتوفان است که در مواد غذایی از جمله مرغ، شیر، پنیر، جو دوسر و موز یافت می‌شود.

محققان پس از آن که موش‌ها را از تریگونلین غنی کردند، متوجه شدند که سطح NAD+ در موش‌ها افزایش یافته، میتوکندری‌های آن‌ها فعال‌تر شده و با افزایش سن، عملکرد عضلات حیوانات نیز بهتر حفظ شده است.

بیشتر بخوانید

وینچنزو سورنتینو، محقق از دانشکده‌ی پزشکی یونگ لو در دانشگاه ملی سنگاپور و یکی از محققان همکار مطالعه، می‌گوید:

یافته‌های ما با کشف تریگونلین به‌عنوان یک پیش‌ساز جدید، درک فعلی از متابولیسم NAD+ را گسترش می‌دهد و پتانسیل ایجاد مداخله با ویتامین‌های تولیدکننده‌ی NAD+ برای طول عمر سالم و درک کارکرد بیماری‌های مرتبط با سن را نیز افزایش می‌دهد.

کاهش سطح NAD+ در بدن با زوال شناختی، بیماری‌های متابولیک، سرطان، ضعف و از‌دست‌دادن عضلات همراه است. شواهد نشان می‌دهد که بازگرداندن سطوح NAD+ ممکن است با برخی پیامدهای منفی مقابله کند. همچنین، آزمایش موش‌ها نشان داد که تریگونلین با بهبود حافظه، یادگیری و اثرات ضدالتهابی مرتبط است.

قهوه فواید بالقوه‌ی بسیاری برای سلامتی دارد و سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد. با این حال، کافئین در مقادیر زیاد، اثرات منفی بسیاری از جمله بی‌خوابی، اضطراب، سردرد و بی‌قراری را به همراه دارد. علاوه بر این، قهوه اگر به تنهایی و به شکل سیاه (یا دم‌کرده) مصرف شود، کالری بسیاری پایینی دارد. اما نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه معمولاً حاوی مقدار بسیار زیادی از قند و چربی اضافی هستند و در صورت رعایت‌نکردن تعادل در نوشیدن، می‌توانند اثرات منفی فاجعه‌باری برای رژیم غذایی و سلامتی داشته باشند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا