عمومی

هرآنچه از رویداد WWDC 2022 اپل انتظار داریم [به‌همراه ویدیو]

ماه خرداد معمولاً تقویم آشنای اپل به‌منظور برگزاری رویدادی مختص توسعه‌دهندگان است که از قضا می‌تواند برای علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی نیز بسیار جذاب باشد. سی‌وسومین رویداد WWDC اپل قرار است که در بازه‌ی ۶ تا ۱۰ ژوئن برگزار شود و از قرار معلوم، همچنان به‌دلیل الزامات بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر COVID-19 به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

طبق روال معمول، پیش‌بینی می‌شود که کانون توجه اپل در رویداد مذکور معطوف بر دستاوردهای نرم‌افزاری باشد؛ اما چیزی که رویداد امسال را جذاب‌تر می‌کند، این است که تاکنون هیچ‌گونه خبر یا شایعه‌ای که بتوان با قطعیت به آن استناد کرد وجود ندارد. از این جهت، رویداد پیش رو می‌تواند غافل‌گیری‌های بسیاری برای علاقه‌مندان به‌همراه داشته باشد.

اکنون، ما نیز در lastech به سراغ تمامی اخبار و شایعات پیرامون این رویداد رفته‌ایم تا با کنار هم گذاشتن آن‌ها، چکیده‌ای از آنچه را که در این رویداد انتظار داریم، ارائه دهیم. در ادامه نگاهی به احتمالات رویداد می‌اندازیم.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ با افزوده‌شدن ویدیوی انتظارات از رویداد WWDC 2022 به‌روز شد.

ویدیوی جمع‌بندی انتظارات از رویداد WWDC 2022 اپل

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب در کانال یوتیوب lastech، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

سیستم‌عامل rOS یا کیت توسعه هدست MR اپل

مدت‌ها است که گفته می‌شود اپل در حال توسعه دستگاه‌های نصب‌شده روی سر (HMD) یا در اصطلاح مرسوم «هدست» است که از فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قدرت می‌گیرند. بااین‌حال، اپل تاکنون جزئیاتی درباره این موضوع ارائه نداده و آزمون‌وخطا در سطح آزمایشگاهی را مغتنم دانسته؛ اما گفته می‌شود این سکوت به‌زودی شکسته خواهد شد و کوپرتینویی‌ها نخستین هدست واقعیت ترکیبی‌شان (MR) را رونمایی خواهند کرد.

با پذیرش اینکه هدست واقعیت ترکیبی جاه‌طلبی بعدی اپل خواهد بود، طبیعی به‌نظر می‌رسد که این شرکت برای گذار نرم‌افزاری موفق، کیت سخت‌افزاری جدیدی را برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته باشد. اگر به خاطر داشته باشید، اپل سال در WWDC 2020 پس از اعلام مهاجرت به پردازنده‌های مبتنی بر آرم، از کیت توسعه سخت‌افزاری مک مینی مجهز به پردازنده A12Z رونمایی کرد که هدف آن تسریع روند گذار برای توسعه‌دهندگان بود.

این دقیقاً همان کاری است که اهالی کوپرتینو می‌توانند بار دیگر انجام دهند تا توسعه‌دهندگان در ساخت یا بهینه‌سازی نرم‌افزارها برای محیطی کاملاً جدید و مبتنی‌بر فناوری AR و VR ترغیب کنند. افزون‌براین، یکپارچگی محیط نرم‌افزاری یک برگ برنده برای اپل خواهد بود و معدود شرکت‌هایی از این برتری برخوردار هستند؛ بنابراین، انتظار می‌رود که هدست اپل از سیستم‌عامل برپایه‌ی iOS و بهینه‌شده با محیط هدست بهره بگیرد.

نوشته‌ی realityos مفهومی از سیستم‌عامل واقعیت ترکیبی اپل

گفته می‌شود اپل در حال توسعه سیستم‌عاملی ویژه با نام احتمالی rOS یا حتی realityOS است که قدرت نرم‌افزاری هدست را تأمین می‌کند و برنامه‌ها و بازی‌ها باید روی این سیستم اجرا شوند. به‌تازگی اطلاعات جدیدی از کدهای متن‌باز اپل به‌دست آمده که ارجاعات جالبی را به realityOS دارد.

جالب است بدانید که اخیراً توسعه‌‌دهنده‌ای با نام «Steven Troughton Smith» اطلاعاتی را از realityOS در مخزن منبع باز dyld و در لاگ فایل‌های اپ‌استور ارائه داده است؛ بدین معنی که هدست مذکور از اپ استور برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث برخوردار است تا تجربیات اپلیکیشن واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را توزیع کنند. ارجاعات به شبیه‌ساز realityOS نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های مبتنی‌بر AR/VR را قبل از اینکه سخت‌افزار واقعی هدست به‌طور گسترده دردسترس قرار گیرد، آزمایش کنند.

علاوه‌براین، هفته گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد اپل در حال اخذ حق استفاده از نام تجاری RealityOS است؛ بنابراین، دور از انتظار نیست که در رویداد توسعه‌دهندگان امسال شاهد پیش‌نمایش‌هایی از سیستم‌عامل هدست موردانتظار اپل باشیم.

رونمایی از iOS و iPadOS 16

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، رویداد WWDC معمولاً متمرکز بر نرم‌افزارها خواهد بود و قطعاً iOS نیز به‌عنوان مهم‌ترین سیستم‌عامل اپل ویژگی‌های جدیدی را دریافت خواهد کرد. به‌طور کلی، شایعات نشان می‌دهند که اپل قصد ندارد رابط کاربری iOS 16 را دستخوش تغییرات زیادی کند و ظاهراً عمده تغییرات در نحوه تعامل با رابط کاربری و اپلیکیشن‌های اختصاصی جدید خلاصه می‌شود.

مفهموی از iOS 16

با استناد به شایعات منتشرشده، ویجت‌های iOS 16 نیز در راستای بهبود، تغییر خواهند کرد تا تعامل با آن‌ها آسان‌تر و کاربردی‌تر شود؛ به‌علاوه ویجت‌های کنترل سنتر در پیکربندی جدیدی مشابه اپل لایبراری محتمل خواهد بود. از دیگر قابلیت‌های احتمالی می‌توان به تشخیص وقوع تصادفات جاده‌ای اشاره کرد.

قابلیت یادشده با کمک گرفتن از شتاب‌سنج‌ها، وقوع تصادف را تشخیص می‌دهد و سپس با اورژانس و مراکز پزشکی تماس برقرار می‌کند. البته طبیعی است که این قابلیت در کشور ما به‌دیل برخی محدودیت‌ها غیر فعال باشد. بهبود فرایند خواب و سنجش شاخص سلامت بانوان نیز ویژگی‌های موردانتظاری هستند که می‌توانند در نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند اپل گنجانده شوند.

باگذر از iOS، در سال‌های اخیر، آیپدها به‌محصولی بسیار شاخص و قدرتمند تبدیل شده‌اند که به‌عقیده بسیاری با کنارزدن کروم‌بوک‌ها و سایر تبلیت‌های بازار، بهترین محصولات برای اهداف آموزشی و سرگرمی به‌حساب می‌آیند. دراین‌میان، اپل آیپدهای پرو قرار دارند که از آن‌ها می‌توان به‌عنوان غول‌های پردازشی نام برد. برای مثال، بسیاری از نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌های بازار از لحاظ پردازشی با آیپد پرو ۲۰۲۱ مجهز به تراشه بسیار قدرتمندM1 نمی‌توانند رقابت کنند؛ تراشه‌ای که ابتدا در کامیپوترهای مک استفاده شد؛ البته بسیاری از کاربران بر این باور هستند که iPadOS پتانسیل این غول پردازشی را محدود کرده است.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۱۹ معرفی iPadOS بود و اپل با رونمایی از آن، تا حدودی آیپدها را از گوشی‌های آیفون جدا کرد. بااین‌حال، iPadOS همچنان شباهت بسیاری به سیستم‌عامل iOS دارد و بسیاری از ویژگی‌های نسخه‌های اخیر بین هر دو آن‌ها مشترک بوده و این در حالی است که آیپد به چیزی فراتر از قابلیت‌های iOS احتیاج دارد. شرکت فناوری واقع در کوپرتینو می‌تواند آیپدها را بیش‌ازپیش کاربردی کنند.

پیش‌ازاین، امید بر این بود که اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان پارسال با معرفی iPadOS 15 از قابلیت‌ها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای حداقل برای مدل‌های پرو آیپد پرو رونمایی کند؛ اما همان‌طور که می‌دانید، اپل تاکنون از تغییرات بنیادی برای حرفه‌ای‌تر شدن این سیستم‌عامل امتناع کرده است. بااین‌حال، WWDC امسال می‌تواند دقیقاً همان رویدادی باشید که طرفداران اپل در انتظارش بودند.

شواهد نشان می‌دهد که مولتی تسکینگ iPadOS 16 تغییرات درخور توجهی را تجربه خواهد کرد؛ به‌طوری که گفته می‌شود اپل قصد دارد قابلیت پنجره‌های شناور مشابه سیستم‌عامل مک را به جدیدترین سیستم‌عامل تبلت‌هایش اضافه کند. در حال حاضر، مولتی تسک آیپد اواس عمدتاً شامل قابلیت Split View است که برای اجرای هم‌زمان دو برنامه، صفحه آیپد را به دو نیم تقسیم می‌کند.

متأسفانه، درحال‌حاضر نمی‌توان صفحه را بین بیش از دو برنامه تقسیم کرد و کاربران مجبورند یکی از برنامه‌های باز خود را جایگزین کنند یا بین صفحه برنامه‌ها جابه‌جا شوند. آیپد اواس همچنین از قابلیت Slide Over پشتیبانی می‌کند که می‌تواند چندوظیفگی را کمی بهبود بدهد؛ این بخش نیز تا حدودی با مشکل مواجه است. برای مثال، وقتی با استفاده از قابلیت اسپلیت ویو دو برنامه مجزا را باز می‌کنید و قصد دارید اسلاید اور را نیز اجرا کنید، در حقیقت، اسلاید اور نیمی از نمای صفحه اسپلیت ویو را اشغال خواهد کرد؛ بنابراین نمی‌توان هم‌زمان از سه برنامه مجزا استفاده کرد.

مولتی تسکینگ آیپد پرو در بررسی iPadOS 14

اکنون، اپل می‌تواند این مشکلات iPadOS 16 را تا حدی برطرف کند. افزون‌براین، به‌کارگیری تراشه‌های سری M در آیپدها نویدبخش آینده‌ی خوبی برای آیپدها است که منجر به توسعه نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای این دستگاه‌ها می‌شود؛ ازاین‌رو اپل ممکن است بخشی از رویداد پیشرو را به معارفه‌ی نرم‌افزارهای جدید آیپد اختصاص دهد.

به‌طور کلی، عده‌ای بر این باورند که اپل هیچ‌گاه به آیپد اجازه نمی‌دهد تا از پتانسیل کامل خود استفاده کند؛ زیرا اگر آیپدها عملکردی مشابه دسکتاپ ارائه بدهند، به فروش کامپیوترهای مک می‌تواند لطمه وارد شود.

اپل درنهایت باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد آیپد برای همیشه یک محصول ثانویه باقی بماند یا به یک دستگاه همه‌کاره و تمام‌عیار تبدیل شود. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، نگرانی از این است اپل از پیش‌رفت نرم‌افزری آیپدها برای جلوگیری از کاهش فروش کامپیوترهای مک جلوگیری کند و اگر چنین باشد، بسیاری از افراد ناامید خواهند شد و شاید دیگر استفاده از تراشه‌های بسیار قدرتمند در مدل‌های پرو این محصول معنایی نداشته باشد؛ چراکه حتی آیپد استاندارد مجهز به تراشه‌های قدیمی سری A از پس پردازش در سطح کنونی بر خواهند آمد.

در پایان باید به این اشاره کنیم که ظاهراً iOS 16 در آیفون ۷ و ۷ پلاس و تمامی آیفون‌های جدیدتر که به بازار عرضه شده‌اند، قابل اجرا خواهد بود؛ به عبارت دیگر، سیستم‌عامل جدید با دستگاه‌های مجهز به پردازنده A10 یا نسخه جدیدتر، سازگار است. از این‌ رو، نسل هفتم آیپاد تاچ نیز که در بطن آن پردازنده A10 تعبیه شده، از iOS جدید بهره خواهد برد. در رابطه با سیستم‌عامل iPadOS، ادعا می‌شود که آیپدهای مجهز به تراشه A10، توانایی ارتقا به سیستم‌عامل جدید را نخواهند داشت. لیست آیفون و آیپدهای سازگار با سیستم‌عامل جدید به شرح زیر است:

آیفون‌های سازگار با iOS 16 آیپد‌های سازگار با iPadOS 16
آیفون ۱۳ آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل پنجم
آیفون ۱۳ مینی آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل سوم
آیفون ۱۳ پرو آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل چهارم
آیفون ۱۳ پرو مکس آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل دوم
آیفون ۱۲ آپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل سوم
آیفون ۱۲ مینی آیپد پرو ۱۱ اینچی نسل اول
آیفون ۱۲ پرو آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل دوم
آیفون ۱۲ پرو مکس آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی نسل اول
آیفون ۱۱ آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی
آیفون ۱۱ پرو آیپد پرو ۹٫۷ اینچی
آیفون ۱۱ پرو مکس آیپد نسل نهم
آیفون XS آیپد نسل هشتم
آیفون XS Max آیپد نسل هفتم
آیفون XR آیپد نسل ششم
آیفون X آیپد نسل پنجم
آیفون ۸ آیپد مینی نسل ششم
آیفون ۸ پلاس آیپد مینی نسل پنجم
آیفون ۷ آیپد مینی ۴
آیفون ۷ پلاس آیپد ایر نسل چهارم
آیفون SE سال ۲۰۲۰ آیپد ایر نسل سوم

رونمایی از نسخه بعدی MacOS

از سال ۲۰۱۲، اپل به‌طور سالانه نسخه‌ی جدیدی را از مک اواس منتشر می‌کند و ما انتظار داریم که برای WWDC امسال نیز هم همینطور باشد. سال‌ها بود که نسخه‌های Mac OS X با نام گربه‌سانان بزرگی مانند Snow Leopard (پلنگ برفی) و Lion (شیر) نام‌گذاری می‌شدند. در سال ۲۰۱۴، با انتشار سیستم‌عامل OS X 10.10، اپل نام مستعار نرم‌افزاری را بر حسب مکان‌های برجسته کالیفرنیا مانند یوسیمیتی (Yosemite)، بیگ سر (Big Sur) و اخیراً مانتری (Monterey) شروع کرد؛ بنابراین ممکن است مورد بعدی نام منطقه یا ایالت دیگری در آمریکا همچون گلدن گیت یا حتی مک OS هالیوود باشد.

ماموت

با توجه به اسناد ثبت علامت تجاری، حتی ممکن است که اپل از نام ماموت «Mammoth» برای نام‌گذاری این سیستم‌عامل استفاده کند. بر هر حال، فرایند نام‌گذاری احتملاً برای بسیار از افراد اهمیت خاصی نخواهد داشت و این قابلیت‌های جدید است که می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

به‌طور کلی، کوپرتینویی‌ها در حال ایجاد یک بستر ارتباطی مشترک بین تمامی سیستم‌های عامل خود هستند و متأثر از این سیاست، مک اواس جدید می‌تواند قابلت‌های زیادی را از iOS وام بگیرد. برای مثال، این احتمال وجود دارد که macOS 13 (با هر پسوند دیگری) می‌تواند دارای ویجت‌های تعاملی جدید با امکان اضافه شدن به هوم اسکرین باشد.

افزون‌براین، یکی از ضعف‌های سیستم‌عامل مک در مقایسه با ویندوز به تعامل با پنجره‌ها و مولتی تسک مربوط می‌شود؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که نسخه‌ی بعدی مک‌اواس بهبودهایی در این زمینه داشته باشد.

درحال‌حاضر جزئیات بسیار کمی درباره قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل رایانه‌های اپل می‌دانیم و به احتمال زیاد macOS 13 به‌روزرسانی کوچکی خواهد بود که روی تغییرات و بهبودهای جزئی همچون پیشرفت در بخش نوتیفیکیشن‌ها و ویژگی‌های جدید حریم خصوصی متمرکز باشد.

رونمایی از WatchOS 9 و tvOS 16

اپل واچ در مقابل اپل تی‌وی

برخلاف سیستم‌های عامل قبلی، شایعه شده که watchOS 9 به‌روزرسانی بزرگی برای ساعت‌های هوشمند اپل به ارمغان خواهد آورد. شایعه‌ای که در ماه گذشته منتشر شده بود، ادعا می‌کرد که اپل در به‌روزرسانی مذکور حالت کم‌مصرف جدیدی را ارائه خواهد داد که به کاهش مصرف باتری کمک می‌کند.

برخی از افشاگران نیز از از احتمال گنجاندن ویژگی‌های بهداشت روان در این نسخه خبر داده‌اند. اپل واچ ۶ به بعد دارای یک اکسیمتر نبض است که می‌تواند همراه‌ با خواندن ضربان قلب برای تشخیص سطح بالای استرس و حتی حملات وحشت استفاده شود. اپل می‌تواند با بهره‌گیری از این داده‌ها برنامه‌های جدیدی را برای کنترل و سنج حالات روانی معرفی کند.

چندی پیش در گزارشی از بلومبرگ ادعا شد که قابلیت نظارت بر فیبریلاسیون دهلیزی نیز ممکن است به‌روزرسانی شود و نحوه کنترل قلب کاربر برای اندازه‌گیری در دوره‌های خاص را تغییر دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بسیاری از افراد منتظر آن هستند، حذف وابستگی اپل واچ به آیفون است. اپل در سال ۲۰۱۱ وابستگی آیفون را به‌لطف سیستم‌عامل iOS 5 از کامپیوترهای مک جدا کرد. مشخص نیست که چه کاری از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای این منظور لازم است؛ اما واضح است که این ویژگی باعث می‌شود اپل واچ برای افرادی که دارای دستگاه iOS نیستند، به گزینه‌ای بسیار جذاب تبدیل شود.

سیستم‌عامل دستگاه پخش محتوای اپل احتمالاً آخرین پایگاه نرم‌افزاری کوپرتینویی‌ها در رویداد توسعه‌دهندگان خواهد بود و احتمالاً بهبودهای جزئی را به خود می‌بیند. اگر به خاطر داشته باشید، اپل در سال ۲۰۱۹ از سرویس جدیدی با نام اپل تی‌وی پلاس رونمایی کرد و به موجب آن، پای این شرکت به صنعت فیلم‌سازی باز شد. اپل تی‌وی پلاس فیلم و سریال‌های اورجینال اپل را استریم می‌کند و احتمالاً در کنفرانس WWDC 2022، آخرین دستاوردها و همکاری‌های سینمایی غول فناوری کوپرتینو را به نمایش می‌گذارد.

اعلام خبر خریدی بزرگ در صنعت گیم

EA + Apple | اپل و الکترونیک آرتز

به‌دنبال گمانه‌زنی‌های بسیار و انتشار شایعات متعدد، به‌نظر می‌رسد که اپل درنهایت سال آینده‌ی میلادی نخستین نسل از هدست واقعیت ترکیبی‌اش را رونمایی خواهد کرد. گفته می‌شود که با ارائه‌ی هدست مذکور کانون توجه اپل بر بخش گیمینگ معطوف و این دستگاه گزینه‌ای ایدئال برای توسعه‌دهندگان بازی‌های مبتنی‌بر VR خواهد بود.

درحقیقت، دستگاه HMD (نصب‌شده روی سر) اپل می‌تواند در نقش کنسول بازی این شرکت در دنیای واقعیت افزود باشد. شواهد از مجهزشدن هدست یادشده به دو تراشه، سیستم خنک‌کننده‌ی بسیار پیشرفته، نمایشگرهای با وضوح زیاد و فروشگاه نرم‌افزاری اختصاصی حکایت دارند. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که اپل با شرکای فعال در صنعت گیم برای ارائه‌ی بازی‌های مبتنی‌بر واقعیت مجازی همکاری کند.

این در حالی است که مایکروسافت چندی پیش با اعلام خبر خرید اکتیویژن بلیزارد، بزرگ‌ترین ناشر بازی‌های ویدئویی، شوک بزرگی به صنعت گیم و غول‌های فناوری وارد کرد؛ چراکه این خرید فقط به گیم خلاصه نمی‌شود و عواقب بسیار گسترده‌تری برای صنعت به‌دنبال خواهد داشت. مایکروسافت نشان داده که از خریدهای بزرگ هراسی ندارد و اخیراً زنی‌مکس، شرکت مادر بتسدا و چندین استودیو نام‌آشنای دیگر را نیز خریده است که می‌تواند عواقب ترسناکی را برای رقبا به‌دنبال داشته باشد.

این خریدها ممکن است رقبا را به اقدام متقابل تحریک کند و ازآنجاکه سونی توان و علاقه‌ای به خریدهای بزرگ ندارد، این غول‌های فناوری نظیر اپل یا فیسبوک یا آمازون هستند که می‌توانند در میدان رقابت با ردموندی‌ها قدم بگذارند. بااین‌حال، ورود به این بخش با غول‌هایی همچون سونی و مایکروسافت و نینتندو شاید آنچنان عقلانی نباشد. بنابراین، دور از انتظار نیست که اپل تمرکزش را روی بخش نابالغ و آینده‌نگرانه‌ی بازی‌های VR بگذارد.

قطعاً محتوا و بازی باکیفیت، راز موفقیت در صنعت گیم خواهد بود و اپل برای ورود جدی به این حوزه، احتمالاً باید مانند مایکروسافت استودیوهای بازی‌سازی متعددی را تأسیس کند یا بخرد. گزارش‌های اخیر از اپل به‌عنوان یکی از خریداران شرکت EA، ناشر بازی‌هایی همچون فیفا، مس افکت، بتلفیلد و… یاد می‌کنند. با وجود، صحبت‌های ضدونقیض دراین‌باره، اپل می‌تواند در کنفرانس WWDC طرفداران را با اعلام خرید الکترونیک آرتز یا هر شرکت بزرگ دیگری شوکه کند.

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

مدت‌ها است که گفته می‌شود اپل در حال توسعه نسل بعدی اولترابوک خوش‌ساخت و محبوب خود موسوم به مک‌بوک ایر است و از قرار معلوم، مدل امسال تغییرات زیاد را تجربه خواهد کرد. با استناد به گزارش‌ها، مک‌بوک ایر جدید هویت اصلی خود، یعنی نازک و سبک‌‌بودن، حفظ خواهد کرد و ظاهراً ضخامت دستگاه در تمامی جهات به‌صورت یکسان درخواهد آمد.

کانسپت منتسب به مک بوک ایر ۲۰۲۲

این در حالی است که اپل از زمان رونمایی نخستین نسل مک‌بوک ایر، همواره از زبان طراحی شاسی ضخیم‌تر در عقب و نازک‌تر در جلو پیروی کرده است. در حقیقت، بخش ضخیم‌تر مک‌بوک ایرهای کنونی محل تعبیه تراشه‌های پردازشی و سایر سخت‌افزار است. اپل به‌لطف تراشه‌های جدید قادر خواهد بود تا شاسی مک‌بوک ایر را به‌ گونه‌ای کاملاً باز‌طراحی کند که همچنان ضخامت اندک، اما یکسانی در تمامی جهات داشته باشد. با استناد به تصاویر رندر، شاسی مک‌بوک ایر بعدی می‌تواند شباهت انکارناپذیری به آیپد پرو داشته باشد و ضخامت آن نیز احتمالاً تنها کمی بیشتر از ضخامت درگاه USB-C و جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا خواهد بود.

از دیگر مشخصه‌های این طراحی کمی بحث برانگیز می‌توان به حاشیه‌های سفید نمایشگر با ناچ مشابه مک‌‌بوک پرو و گزینه‌های رنگی متعدد اشاره کرد که به‌نوعی یادآور طراحی کلاسیک اپل است. برخلاف مک‌بوک پرو ۱۳ اینجی، شواهد حاکی از آن است که مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ به نمایشگر LCD با نور پس‌زمینه مینی‌ال‌ای‌دی مجهز خواهد شد؛ اما ظاهراً برای حفظ قیمت از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی نخواهد کرد. استفاده از نمایشگر مینی ال‌ای‌دی کنتراست، روشنایی و عمق رنگ مشکی همچون نمایشگرهای گران‌قیمت OLED را به‌ارمغان خواهد آورد.

شایعات از آن حکایت دارند که اولترابوک دارای دو درگاه تاندربولت ۴، یک کانکتور مگ‌سیف و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون خواهد بود. کانکتو مگ‌سیف به کاربران امکان می‌دهد تا برای شارژ کردن اولترابوک یادشده از درگاه‌های USB-C استفاده نکنند و از آن‌ها برای فعالیت‌های دیگر بهره بگیرند. درنهایت تراشه M2 به‌عنوان قلب تپنده جدیدترین مک‌بوک ایر اپل را تشکیل خواهد داد تا قدرت کم‌نظیری را در یک لپ‌تاپ سبک و جمع‌وجور شاهد باشیم.

مک‌ پرو ۲۰۲۲

با‌‌توجه‌‌به ضرب‌الأجل دوساله‌ی اپل برای مهاجرت کامل از پردازنده‌های اینتل، انتظار می‌رود کوپرتینویی‌ها تا انتهای سال جاری میلادی تمامی کامپوترهای مک را به تراشه‌های اختصاصی‌شان مجهز کنند و این گذار را به سرانجام برسانند. اپل در آخرین رویداد پیش از WWDC به‌نوعی اعلام کرد که مک پرو آخرین کامپیوتر از این خانواده محسوب می‌شود که هنوز به تراشه‌های جدید مبتنی‌بر معماری آرم مجهز نشده؛ بنابراین، در رویداد‌های آینده از جمله WWDC باید منتظر رونمایی این غول پردازشی باشیم.

رندری منتسب به مک پرو ۲۰۲۲

مک پرو ۲۰۲۲ از بسیاری جهات می‌تواند محصولی بسیار شاخص با بهبودهای در خور توجه در مقایسه با نسل گذشته‌اش باشد که از قضا برای اپل و به‌طور کلی کامپیوترهای مبتنی بر آرم بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ زیرا غول دنیای فناوری با ارائه‌ی این محصول می‌تواند پتانسیل و تجربه‌ی خود در طراحی تراشه را نشان و شرکت‌های دیگر را به استفاده از تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم سوق بدهد.

به احتمال قریب به یقین، مک پرو ۲۰۲۲ از تراشه سفارشی اپل مبتنی بر معماری آرم قدرت خواهد گرفت و این دقیقاً همان جایی است که اپل با اتکا بر عملکرد بهینه‌ی این تراشه‌ها می‌تواند قدرت پردازشی چشمگیری در ابعاد به‌مراتب کوچک‌تر ارائه بدهد؛ بنابراین، دور از انتظار نخواهد بود که ابعاد مک پرو بعدی نیمی از محصول کنونی باشد.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اپل برای به رخ کشیدن قدرت پردازشی پردازنده‌های کامپیوتر کلاس ورک‌استیشن خود احتمال دارد که از دو تا چهار تراشه‌ی ام‌وان اولترا کمک بگیرد! البته مشخص نیست که تراشه‌های مذکور شامل دای یا بلوک‌های به‌هم چسبیده هستند یا خیر؛ اما احتمال استفاده از طراحی ماژولار برای تراشه‌های جدید نیز دور از انتظار نیست؛ چراکه طبیعتاً مک پرو کامپیوتر گران‌قیمت و قدرتمندی خواهد بود که به قابلیت ارتقا نیاز خواهد داشت؛ بنابریان شاید بتوان مک پرو جدید را ازطریق سوکت‌های اختصاصی با چند تراشه ام‌وان اولترا پیکربندی کرد.

جالب است بدانید که استفاده از چهار تراشه‌ی ام‌وان اولترا در نوبه‌ی خود بی‌بدیل است. درصورت صحت چنین شایعاتی، مک پرو بعدی می‌تواند حداکثر ۸۰ هسته‌ی پردازشی و ۲۵۶ هسته‌ی گرافیکی داشته باشد. البته در این بخش نیز همچنان مشخص نیست پردازنده‌ی گرافیکی بعدی اپل از نوع مجتمع و بخشی از SOC (سیستم-روی-چیپ) خواهد بود یا اپل کارت‌ گرافیکی گسسته برای این محصول در نظر گرفته است. گزارش‌هایی قبلی حاکی از آن حکایت بودند که اپل در حال توسعه‌ی تراشه‌های گرافیکی غیرمجتمع خود است؛ بنابراین، اپل می‌تواند هسته‌های گرافیکی را از SOC ام‌وان اولترا حذف و تراشه‌های گرافیکی مجزای خود را ارائه دهد.

نسل دوم پرو دیسپلی XDR

مقایسه پرو دیسپلی XDR با مانیتور میان‌رده Studio Display اپل

اگر به‌ خاطر داشته باشید، اپل در رویداد گذشته خود، در کنار مک استودیو از مانیتور جدیدی نیز با نام استودیو دیسپلی رونمایی کرد که درواقع گزینه‌ی مقرن به‌صرفه‌تری برای پرو دیسپلی XDR محسوب می‌شود. پیش‌تر به احتمال رونمایی از مک پرو اشاره کردیم؛ بنابراین دور از انتظار نیست که نسل بعدی مانیتور حرفه‌ای اپل نیز در این رویداد معرفی شود. به‌طور کلی، پرو دیسپلی کنونی با مشخصات سطح بالا و کیفیت کم‌نظیر، استاندارد جدیدی در نمایشگرهای LCD به ‌وجود آورد؛ اما چیزی که بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب کرد، فروش پایه‌ی Pro Stand به‌صورت جداگانه به قیمت ۹۹۹ دلار بود که موج عظیمی از انتقاد به همراه داشت. درواقع، شاید بتوان گفت قابلیت‌های فوق‌العاده نمایشگر اپل تحت تأثیر این موضوع کمی به حاشیه رفت و آن‌طور که باید نتوانست بازاریابی خوبی داشته باشد.

در حقیقت، اشتباه استراتژیک اپل این بود که استند مذکور را به‌صورت جداگانه برای فروش قیمت‌گذاری کرد؛ درحالی‌که می‌توانست آن را همراه با مانیتور به قیمت ۶۰۰۰ دلار به فروش برساند. حال غول دنیای فناوری در نسل دوم این نمایشگر می‌تواند اشتباه خود را جبران کند و علاوه بر بهبودهای سخت‌افزاری، استند را نیز همراه با مانیتور قیمت‌گذاری کند. تاکنون مشخصات کمی از مانیتور یادشده منتشر شده است با‌این‌حال، گمان می‌رود که مانیتور جدید دارای رزولوشن 7K باشد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی کند.

رویداد WWDC 2022 را کی و چگونه تماشا کنیم

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، رویداد اصلی توسعه‌دهندگان امسال یکشنبه، ۱۶ خرداد برگزار می‌شود که در حقیقت، بازگشت به برنامه‌های سُنتی اپل است. همچنین اپل قطعاً از قالب مجازی خود برای WWDC 2022 نیز پیروی می‌کند؛ از این‌رو، سخنرانی اصلی یک ویدیوی از پیش ضبط‌شده، فیلم‌برداری زیبا از اپل پارک و حضور چندین مدیر و مهندس اپل خواهد بود.

علاوه‌بر سخنران اصلی و افتتاحیه، WWDC 2021 شامل بخش جوایز طراحی اپل است که امسال در قالبی مجازی در تاریخ ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) برگزار می‌شود. همچنین، تمهیداتی همچون بخش جدید Pavilions برای این رویداد درنظر گرفته شده است که به‌گفته اپل، راهی آسان برای توسعه‌دهندگان به‌منظور کاوش در جلسات، آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های مربوط به یک موضوع خاص است.

اپل همچنین میزبان سالن‌های دیجیتال برای WWDC 2022 است. این سالن‌ها جلسات پرسش و پاسخ و همچنین فعالیت‌های ویژه مربوط به ابزارهای توسعه را ارائه می‌دهند. سرانجام، WWDC 2021 بیش از ۲۰۰ جلسه عمیق آزمایشگاهی را ارائه می‌دهد. به‌گفته اپل، این جلسات به توسعه‌دهندگان دسترسی بی‌سابقه‌ای به مهندسان و طراحان اپل را می‌دهد.

اپل معمولاً این رویداد را در کانال یوتیوب و وب‌سایت رسمی خود پوشس می‌دهد. lastech نیز به مانند هر سال به‌صورت زنده رویداد توسعه‌دهندگان را پوشش خواهد داد و شما عزیزان می‌توانید رویداد و اخبار مرتبط با آن را در lastech دنبال کنید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا