تکنولوژی

مطالعه جدید: مناسب‌ترین زمان ورزش زنان و مردان متفاوت است

ورزش در هر زمان و مکانی برای بدن مفید است. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد بهترین زمان ورزش کردن برای زنان و مردان متفاوت است. در این مطالعات مشخص شد زنان در ورزش صبحگاهی چربی‌سوزی بیشتری دارند. این درحالی است که چربی‌سوزی در مردان عصرها به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

تفاوت در هورمون‌ها، ساعت‌های بیولوژیکی زنان و مردان و چرخه خواب و بیداری خانم‌ها و آقایان در این نتیجه نقش دارند.

این مطالعه بر روی 30 مرد و 26 زن در بازه سنی 25 تا 55 سالگی انجام گرفت. این افراد به مدت 12 هفته مطابق با یک برنامه ورزشی – شامل حرکات کششی، دوی سرعت، دوی استقامت و مقاومت – تمرین کردند.

درحالیکه همه افراد از یک برنامه غذایی روزانه مشخص پیروی می‌کردند، به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تمرینات خود را در ابتدای روز – ساعت هشت صبح – آغاز می‌کرد و گروه دوم در بازه زمانی 18 تا 20 به تمرین می‌پرداخت.

محققان پیش از شروع مطالعه، فشار خون و چربی بدن افراد را اندازه‌ گرفته بودند. آن‌ها همچنین این پارامترها را به صورت مرتب در حین تمرینات نیز اندازه گرفتند. علاوه بر آن، انعطاف‌پذیری، قدرت جسمانی و قدرت هوازی افراد پیش و پس از انجام تمرینات اندازه‌گیری شد.

نتایج مطالعات نشان داد بدون توجه به بازه زمانی ورزش، سلامت جسمی افراد در طول 12 هفته تمرین ارتقا یافته بود.

نتایج به صورت دقیق نشان داد بهترین زمان ورزش برای زنانی که علاقه‌مند به چربی سوزی در ناحیه شکم و یا ران هستند، همچنین زنانی که برای کاهش فشار خون ورزش می‌کنند،  ساعات اولیه صبح است. اما زنانی که تلاش دارند قدرت عضلانی خود را بالا ببرند، بهتر است در عصر ورزش کنند.

ورزش

مردان در این آزمایش حساسیت کمتری نسبت به زمان تمرین داشتند. در این آزمایشات مشخص شد مردانی که به دنبال افزایش قدرت جسمانی خود هستند می‌توانند در نوبت صبح و عصر ورزش کنند. اما ورزش عصرگاهی می‌تواند منجر به بهبود سلامت قلب و افزایش سوخت و ساز بدن در مردان شود.

دکتر «پل آرسیرو» نویسنده اصلی این مطالعه و استاد بهداشت و علوم فیزیولوژیکی انسان در کالج «اسکیدمور» در نیویورک می‌گوید: «بهترین زمان برای تمرین کردن، وقتی است که شما از لحاظ بدنی آمادگی آن را داشته باشید. اما نکته مهمی در این میان وجود دارد. زمان ایده‌آل برای تمرین زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است. اگر بتوانید در تنظیم کردن برنامه ورزشی خود این نکته را در نظر بگیرید، به بیشترین سطح بازده می‌رسید.»

هنوز مشخص نیست که چرا پاسخ بدن مردان و زنان نسبت به زمان ورزش تا این اندازه متفاوت بوده است. محققان عقیده دارند برای رسیدن به پاسخ این سوال باید مطالعات گسترده‌تری انجام شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا