تکنولوژی

نکست پمپا 2.0: اولین ساختمان رمزارزی دنیا که مزرعه استخراج بیت کوین دارد

دیگر نمی‌توان انکار کرد که ما در میانه یک موج رمزارزی قرار گرفته‌ایم. همه چیز به نحوی رنگ و بوی ارزهای دیجیتال را به خود گرفته و اخیرا ایده یک ساختمان رمزارزی به نام «نکست پمپا 2.0» (Next Pampa 2.0) در آرژانتین مطرح شده که می‌تواند هزینه‌های خود را از طریق یک مزرعه استخراج بیت کوین تامین کند و حتی برای ساکنان درآمدزایی داشته باشد.

ساختمان Next Pampa 2.0 یک ساختمان هوشمند 24 طبقه است که در زیرزمین آن مزرعه‌ای برای استخراج بیت کوین قرار می‌گیرد تا برای پوشش هزینه‌ها درآمدزایی داشته باشد. نکست پمپا 2 همچنین در دکوراسیون داخلی از آثار NFT استفاده خواهد کرد که متعلق به هیئت مدیره و ساکنان آن خواهد بود.

ساختمان رمزارزی آرژانتین در محله بلگرانو در شهر بوینس آیرس قرار می‌گیرد. برنامه‌ریزی برای احداث این پروژه مدتی است که آغاز شده اما فرآیند ساخت و ساز زودتر از فصل دوم 2022 شروع نخواهد شد. طبق گزارش‌ها، این ساختمان بیش از 100 واحد دو، سه یا چهار خوابه دارد و بسیاری از این واحدها همین حالا فروخته شده‌اند. قیمت واحدهای این ساختمان حدودا متری 2500 دلار اعلام شده است.

نکست پمپا 2

نکست پمپا 2 و نوسانات قیمت بیت کوین

ایده نکست پمپا 2 متعلق به شرکت Newlink Capital است که یک گروه سرمایه‌گذاری در آرژانتین محسوب می‌شود. این گروه مالک Landium است که سعی دارد ایده ساختمان‌های رمزارزی را در جهان تجاری‌سازی کند. «دامیان لوپو»، موسس Newlink Capital و توسعه‌دهنده پروژه نکست پمپا 2 می‌گوید این شرکت به خوبی از نوسانات بیت کوین آگاه است.

آن‌ها برای حل این مشکل میانگین قیمت بیت کوین در یک سال گذشته را محاسبه می‌کنند و با توجه به عدد حاصله قدرت مزرعه استخراج را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که بتواند به‌طور کامل هزینه‌های ساختمان را پوشش دهد. با این حال، احتمالش بالاست که قیمت بیت کوین پس از راه‌اندازی مزرعه نوسان پیدا کند.

لوپو می‌گوید اگر قیمت بیت کوین به حدی افزایش یابد که درآمد مازاد داشته باشد، این مبلغ بین ساکنان ساختمان تقسیم می‌شود. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که ساکنان بابت زندگی در این ساختمان درآمد کسب کنند. با این حال، دو خطر در کمین این پروژه قرار دارد: 1) قیمت بیت کوین آن‌قدر پایین بیاید که امکان تامین هزینه‌های نگهداری از ساختمان وجود نداشته باشد. 2) استخراج بیت کوین در آرژانتین ممنوع شود.

چند کشور از جمله سوئد و روسیه خواستار ممنوعیت استخراج رمزارزها بوده‌اند، چون نگران تامین انرژی هستند. البته روسیه ظاهرا می‌خواهد از ارزهای مجازی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند. اما در خصوص آرژانتین، هزینه انرژی نسبتا پایین است و فقط موسسات مالی به خاطر ریسک‌های احتمالی از کار با رمزارزها منع شده‌اند. این کشور فعلا هیچ قانونی در خصوص استخراج ارزهای دیجیتالی ندارد.

مزرعه استخراج بیت کوین

انرژی‌های پاک می‌توانند راهگشا باشند

حتی اگر قیمت بیت کوین سقوط کند یا استخراج آن با شبکه برق ممنوع شود، نکست پمپا 2 با استفاده از انرژی‌های پاک به کار خود ادامه خواهد داد. استفاده از این منابع انرژی نه تنها به تداوم فعالیت‌های مزرعه استخراج منجر می‌شود، بلکه هزینه‌های نکست پمپا 2 را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. گفتنی است که آرژانتین اخیرا شروع به افزایش نرخ برق مصرفی در مزارع استخراج بیت کوین کرده و هزینه بیشتری از آن‌ها دریافت می‌کند.

با این حال، استفاده از انرژی‌های پاک مثلا از طریق پنل‌های خورشیدی هزینه نگهداری را افزایش می‌دهند. این مسئله در کنار هزینه نگهداری از خود دستگاه‌های استخراج که معمولا زودتر خراب می‌شوند، می‌تواند برای ساکنان کمی مشکل‌ساز باشد، اما در مجموع قابل کنترل خواهد بود.

دامیان لوپو می‌گوید آن‌ها با همکاری یک شرکت تخصصی در زمینه تجهیزات استخراج می‌توانند بحث نگهداری، ارتقا و تعویض قطعات را مدیریت کنند. با این حال، تصمیم‌گیری در این مورد به هیئت مدیره هر ساختمان واگذار خواهد شد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا