تکنولوژی

یک باور نادرست: انسان تنها از 10 درصد ظرفیت مغز خود استفاده می‌کند

تحقیقات جدید صورت گرفته روی اسکن‌ مغزی نشان می‌دهد در هر فعالیت (حتی در زمان خواب) تمام بخش‌های مغز در ارتباط پیچیده با یکدیگر همکاری می‌کنند و این باور که انسان تنها می‌تواند از 10 درصد ظرفیت مغز خود استفاده کند، یک باور نادرست درباره مغز است.

ردیابی منشا این افسانه و باور نادرست درباره مغز دشوار است. اما «ویلیام جیمز» روانشناس دانشگاه هاروارد عقیده دارد انرژی که انسان در طول روز ذخیره می‌کند، می‌تواند یکی از علل بروز این افسانه باشد.

او در مقاله خود که در مجله «Scientific American» به چاپ رسیده است، توضیح داد:

« انسان‌ها تمایل دارند انرژی خود را تا حد ممکن ذخیره کنند. این طبیعت سیستم بدن انسان است. همین امر سبب می‌شود تا درحد امکان کمترین میزان انرژی را برای امور مختلف صرف کنند و یا به عبارت دیگر، تنها کسری از پتانسیل خود را به کار بگیرند.»

متاسفانه این ایده در طول زمان به طوری تغییر کرد که اکنون افراد باور دارند انسان‌ تنها از 10 درصد توانایی مغز خود می‌تواند استفاده کند.

باور نادرست درباره مغز

شاید بارها از منابع مختلف خوانده یا شنیده باشید که انسان تنها از 10 درصد مغز خود استفاده می‌کند. این باور نادرست درباره مغز بارها و بارهای در فیلم‌های هالیوودی مانند «Inception» نیز مرور شده است. در این فیلم شاهد هستیم که بارها به استفاده تنها کسر ناچیزی از ظرفیت مغز اشاره می‌شود. از سوی دیگر، در فیلم «Limitless» می‌بینیم قرصی وجود دارد که به مردم اجازه می‌دهد پس از مصرف آن از 100 درصد مغز خود استفاده کنند. در «Lucy» نیز شاهد صحنه‌هایی هستیم که نشان می‌دهد اگر انسان از تمام ظرفیت مغز خود استفاده کند، چه خواهد شد.

با این‌حال، حقیقت این است که ما می‌توانیم از تمام ظرفیت مغز خود استفاده کنیم و اغلب این کار را در طول روز – بدون آگاهی و به صورت ناخودآگاه – انجام می‌دهیم.

جالب است بدانید مغز انسان ساختار پیچیده‌ای دارد که هر بخش آن وظیفه خاصی دارند. همانطور که انجمن علوم روانشناسی توضیح داده است، همه این ساختارها در موقعیت‌های مختلف شروع به کار می‌کنند. اسکن مغز نشان می‌دهد مهم نیست فرد درحال انجام چه کاری است، همواره همه بخش‌های مغز در یک فعالیت معمول روزمره درحال تکاپو هستند – حتی وقتی خواب هستیم. با این‌حال، میزان فعالیت برخی بخش‌ها بیشتر و برخی دیگر کمتر است.

تنها موردی که در آن ممکن است برخی از بخش‌های مغز به درستی کار نکنند، زمانی است که به مغز آسیب رسیده باشد. در غیر این صورت، تمام بخش‌های مغز در ارتباط یکپارچه باهم هستند و می‌توانند در هر فرآیندی به صورت مشترک فعالیت کنند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا