موبایل

مشکل تغییر ساعت گوشی‌ها به کجا رسید؟

با وجود اینکه از سال گذشته اعلام شد که امسال ساعت‌ها از ابتدای فروردین‌ماه تغییر نمی‌کند، برخی کاربران اعلام کردند ساعت موبایل، تبلت و سایر دستگاه‌های الکترونیکی‌شان همانند سال‌های گذشته یک ساعت به جلو کشیده شده است.

 به گزارش lastech از ایسنا، به دنبال این اتفاق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی بلافاصله اطلاعیه‌ای را در رابطه تغییر ساعت‌ها منتشر و در آن اعلام کرد مکاتبه و پیگیری لازم از اپراتورهای همراه نیز از چند ماه قبل صورت گرفته و آنها نیز تغییرات لازم را در سطح شبکه اعمال کرده و سامانه‌های خود را به‌روزرسانی کرده‌اند. ضمن اینکه در سایر ارائه‌دهندگان خدمات نیز پیش‌بینی لازم انجام گرفته و در سرورهای زمانی داخل کشور اعمال تغییرات از قبل صورت گرفته است و سامانه‌هایی که از این مراجع برای تنظیم ساعت استفاده کرده‌اند، بدون مشکل خدمات الکترونیکی ارائه کرده‌اند.  

آنگونه که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه خود توضیح داد ابتدا باید شبکه اپراتورها با سرورهای جهانی بر مبنای این سیاست جدید (عدم اعمال ساعت تابستانی) تنظیم شود که از قبل پیش‌بینی‌های لازم بر اساس پیگیری وزارت ارتباطات انجام گرفته و تمام تغییرات لازم در سامانه‌ها و تجهیزات شبکه اپراتورها اعمال شده است.

اقدام دیگر نیز در سمت گوشی کاربران است که تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه بر اساس مراجع معتبر بین‌المللی باید نسخه‌های به روزرسانی گوشی‌های تلفن همراه خود را منتشر می‌کردند تا عدم اعمال تغییر ساعت تابستانی به صورت خودکار انجام شود. بیشتر تولیدکنندگان گوشی نیز نسخه‌های به روزرسانی شده خود را منتشر کرده‌اند اما در برخی گوشی‌های تلفن همراه که تنظیمات توسط تولیدکننده به روز نشده‌اند، با مشکل مواجه شدند. بنابراین پیگیری لازم از سایر تولیدکنندگان گوشی که به عدم تغییر ساعت تابستانی در ایران توجه لازم را نداشته‌اند، در حال انجام است تا این مشکل حل شود. مراکز تماس اپراتورهای تلفن همراه نیز آماده ارائه راهنمایی به کاربران خود در مورد تنظیم و به‌روزرسانی هستند.

در حالی که کاربران در انتظار حل این مشکل بودند، این مسئله تا بعد از تعطیلات نوروز هم ادامه یافت و پیگیری‌ها از اپراتورهای تلفن همراه به این نتیجه رسید افرادی که همچنان درگیر موضوع هستند، برای راهنمایی بیشتر با مرکز تماس اپراتورها تماس بگیرند و با توضیحاتی که به آنها داده می‌شود از طریق تنظیمات گوشی و دستگاه می‌توانند ساعت را تغییر دهند. اما موضوع در اینجا به پایان نرسید و کاربران همچنان از بروز مشکلات جدیدی که ناشی از تغییر ساعت دستگاه‌های الکترونیکی‌شان است خبر می دهند. به طور مثال یک کاربر اعلام کرده است با یکی از اپراتور های تلفن همراه تماس گرفته و آنها اعلام کرده‌اند چنین مسئله‌ای به آنها ربطی ندارد و زمانی هم که به صورت دستی ساعت را تنظیم می‌کند، نمی تواند امور بانکی را از طریق گوشی انجام دهد.

یک کاربر دیگر هم با اشاره به مسئله اتفاق افتاده می‌گوید زمانی که به صورت دستی ساعت را تغییر دهید، به هیچ عنوان نمی‌توان تراکنش‌های بانکی از طریق نرم‌افزارهای اینترنتی را انجام داد که این بزرگ‌ترین ایراد و مشکل ایجاد شده است. در همین رابطه کیوان نقره کار – کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات – به ایسنا گفت: نکته‌ای که دراین نوع تلفن همراه وجود دارد این است که چون آنها با ساعت‌های جهانی تنظیم می‌شوند، یک تیکی دارند که این اتفاق رقم می‌خورد و به دنبال آن بسیاری از اپلیکیشن‌ها هم خودشان را با این ماجرا تناسب‌سازی می‌کنند.  

وی افزود: امکان تنظیم به صورت دستی جزو قابلیت‌های هر دستگاهی است اما درباره این موضوع که این کار بر کارکرد دیگر اپلیکیشن‌های تأثیر می‌گذارد، می توان گفت ما دو نوع اپلیکیشن داریم؛ اپلیکیشن‌هایی که این امکان را دارند در قسمت تنظیمات بتوان ساعت را تغییر دهیم و با ساعت جدید متناسب‌سازی کنیم و یا اینکه بسیاری اپلیکیشن‌ها به صورت اتوماتیک این کار را انجام می‌دهند.  

او گفت: این موضوع مسئله‌ای نیست که بتوان گفت فقط به کشور ما ربط دارد، بلکه تنظیمی است که باید در دستگاه‌ها انجام شود؛ اگر این مشکل برای برنامه‌ای پیش آمده، اتفاقا به دست‌اندرکاران آن اپلیکیشن که باید آن را به‌روزرسانی کنند، مربوط می‌شود و به نوعی باید فرآیند را به گونه‌ای پیش ببرند که بتوانند این ارتباطات و هماهنگی با ساعت جدید را به صورت تنظیم دستی هم ایجاد کنند. همانگونه که گفته شد بعضی از اپلیکیشن‌ها این کار را انجام می‌دهند اما برخی دیگر نه. بعضی از اپلیکیشن‌ها به دلیل اینکه به شبکه مانند شبکه بانک، آموزشی و سلامت وصل می‌شوند نیاز است که این تنظیمات در سطح کلان‌تری هم انجام شود.  

نقره کار همچنین ادامه داد: بنابراین یک مقدار بحث‌های فنی وجود دارد که این اتفاق در یک به‌روزرسانی برای کاربران رقم بخورد البته شاید در گفتار ساده باشد ولی باید مشاهده کرد با توجه به پیچیدگی‌هایی که هر اپلیکیشن و برنامه سرویس دهنده دارد، چگونه دست اندرکارانشان می‌توانند آن را پیاده سازی کنند.  

وی تأکید کرد: اصل این موضوع به سرویس دهنده برمی‌گردد و درواقع هدف از یک برنامه و اپلیکیشن کاربردی این است که کاربر به سمت تنظیمات آن نرود، بنابراین برنامه نویس باید شرایط را به گونه ای ایجاد کند که با تغییرات به روز شود یا نهایتا مشکلات با یک آپدیت جدید برطرف شود؛ هرچه قدر کاربر به این سمت حرکت کند که تنظیماتی را که مربوط به خودش نیست را اجرا کند، می توان گفت این یک نمره منفی برای ارائه دهنده سرویس یا اپلیکیشن است.

اما در این باره عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- تاکید کرده است که بعد از ابلاغ قانون در اردیبهشت ماه سال گذشته، مکاتبات و هماهنگی‌های لازم را با مراجع جهانی انجام داده‌اند. او درباره تغییر ساعت‌ها گفت: اگر مراجعی که ساعت را اعلام می‌کنند را مشاهده کنید، شهریورماه در سایت‌های خود آپدیت کرده‌اند که از ابتدای فروردین ماه در ایران تغییر ساعت انجام نمی‌شود و از همان ابتدا اگر سایت‌های مرجع بین المللی را بررسی کنید، این کار انجام شده بود.

وی افزود: بعضی از شرکت‌های بین المللی مانند مایکروسافت به‌روزرسانی نکرده بود چون آنها هم از مراجع جهانی بر می‌دارند؛ ما مکاتبات لازم را که به صورت ایمیل است، انجام داده ایم؛ درباره گوشی‌ها همان ثانیه اول در بخش زیادی از گوشی‌ها نزدیک به ۹۰ درصد این تغییر اعمال نشد و ساعت تغییر نکرد اما در بعضی از گوشی‌ها این اتفاق افتاد که دلیل آن هم به خود گوشی بازمی‌گردد؛ چون سال‌ها به شکل اتوماتیک و با فناوری موجود روی گوشی، بحث تغییر ساعت در آن پیش‌بینی شده بود و این نیازمند به‌روزرسانی خود نرم افزار گوشی است که این اجازه را به کاربر بدهد. ما این مسئله را هم ما از همان ابتدا شروع کردیم و مشکل در بعضی گوشی‌ها حل و هماهنگی‌های لازم انجام شد.

زارع پور ادامه داد: اما هنوز در بعضی از مدل‌های گوشی مانند سامسونگ و شیائومی این مشکل وجود دارد؛ همکاران من در حال پیگیری این مسئله در  تعامل با وزارت صمت و وزارت امور خارجه هستند؛ حتی بعضی از اپلیکیشن‌ها نیازمند ارائه نسخه جدید بودند که این اقدام هم انجام شد اما در رابطه با خدمات بانکی گزارشی به ما واصل نشده که مشکلی وجود دارد؛ من هم گوشی خود را به صورت دستی تنظیم کردم و پیامک بانکی هم ارسال می‌شود و مشکلی وجود ندارد. از همان روز اول یک نماینده ویژه در این زمینه قرار دادم که در تعامل با همه سرویس‌هایی که در کشور ارائه می‌شود، درصورت وجود مشکل، به سرعت تبیین و حل کنند و البته بخش بسیاری از مشکلات حل شده است.

تغییر ساعت رسمی در ایران در آغاز بهار و پاییز اولین بار در سال ۱۳۷۰ تبدیل به قانون شد. تغییر ساعت به مدت دو سال به تعویق افتاد اما در سال ۱۳۸۶، مجلس قانونا دولت را مجبور کرد که تغییر ساعت را اجرایی کند. در مجلس یازدهم نمایندگان طرحی را نوشتند که در آن خواهان لغو قانون تغییر ساعت و توقف جا به جایی ساعت در بهار و پاییز شده بودند. درنهایت اردیبهشت سال گذشته با تصویب مجلس، اعلام شد ساعت رسمی کشور از سال ۱۴۰۲ تغییر نمی کند اما با وجود اینکه از قبل اعلام شده بود، با تغییر سال دیگر ساعت‌های تغییر نمی‌کنند، برخی کاربران از ابتدای سال ۱۴۰۲ اعلام کردند ساعت‌های گوشی، تبلت و وسایل الکترونیکی آنها به طور خودکار یک ساعت به جلو کشیده شده است.  

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا