تکنولوژی

محققان ژاپنی رکورد سرعت انتقال اطلاعات را شکستند

محققان ژاپنی به رکورد سرعت جدیدی برای انتقال اطلاعات دست پیدا کردند: 1.02 پتابیت در ثانیه (Pb/s). نکته مهم دیگر اینکه، آن‌ها با استفاده از کابل‌های فیبر نوری که با زیرساخت‌های موجود سازگاری دارد، به این پیشرفت مهم دست پیدا کرده‌اند.

رکورد جدید، توسط محققان موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن (NICT) و با استفاده از چندین فناوری نوظهور به ثبت رسیده است. فیبر نوری مورد استفاده در این روش به جای یک هسته، شامل چهار هسته (لوله‌های شیشه‌ای که سیگنال‌ها را منتقل می‌کند) می‌شود. همچنین سیستم انتقال اطلاعات ساخته شده، به لطف فناوری موسوم به تقسیم طول موج چندگانه (WDM) از پهنای باند نوری بیش از 20 هرتز پشتیبانی می‌کند.

انتقال اطلاعات

پهنای باند محققان از مجموع 801 کانال طول موجی تشکیل شده است که در سه باند پراکنده شده‌اند، باندهای C و L که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین باند S آزمایشی. در نهایت با کمک برخی فناوری‌های تقویت نوری جدید و تنظیم کننده سیگنال، محققان به سرعت رکوردشکن 1.02 پتابیت در ثانیه دست یافتند و داده‌ها را از طریق کابل فیبر نوری به طول 51.7 کیلومتر ارسال کردند.

سرعتی چندین برابر بیشتر از اینترنت خانگی برای انتقال اطلاعات

جدولی که چند پیشرفت اخیر تیم NICT در انتقال داده را مقایسه می‌کند

به بیان ساده، 1 پتابیت با یک میلیون گیگابیت برابری می‌کند، بنابراین محققان در رکورد جدید خود به سرعتی حدود 100 هزار برابر سریع‌تر از ایترنت خانگی در دسترس مصرف‌کنندگان دست پیدا کرده‌اند. به گفته تیم تحقیقاتی ژاپتی، با سرعت 1 پتابیت بر ثانیه، از نظر تئوری می‌توان در طول یک ثانیه، 10 میلیون کانال ویدیویی با وضوح 8K را پخش کرد.

این اولین باری نیست که دانشمندان NICT برای انتقال داده به سرعتی بیش از 1 پتابیت در ثانیه دست پیدا کرده‌اند. دسامبر سال گذشته هم این تیم با استفاده از یک کابل فیبر نوری تک هسته‌ای، به رکورد 1.01 پتابیت در ثانیه دست پیدا کرده بودند.

رکورد جدید آن‌ها نه تنها سریع‌تر است، بلکه کابل فیبر نوری چهار هسته‌ای آن‌ها دارای همان قطر 0.125 میلی متری کابل‌های استاندارد است، به این معنی که در زیرساخت‌های موجود می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا