بازی

SQL چیست؟ معرفی کامل اس کیو ال و آشنایی با کاربردهای آن

SQL چیست؟ معرفی کامل اس کیو ال و آشنایی با کاربردهای آن

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

SQL  چیست؟ اس کیو ال چه کاربردهایی دارد و  واژه SQL مخفف چه کلماتی است؟ پرسشی که در ذهن خیلی از علاقه مندان به بانک های اطلاعاتی شکل می گیرد و ما در این مقاله قصد داریم به تمامی سوالات شما در این باره پاسخ دهیم و با زبان SQL آشنا شویم.اس کیول (SQL) یا Structured Query Language یک زبان Domain-Specific است که برای برنامه نویسی و طراحی بانک های اطلاعاتی در بانک های رابطه ای یا RDBMS ها استفاده می شود.

زبان SQL مختص یک شرکت یا یک سازمان نیست، البته پایه این زبان توسط شرکت IBM گذاشته شد، ولی امروزه این زبان یک استاندارد پایه برای بانک های اطلاعاتی رابطه ای تعریف می کند. بر اساس این استاندارد شرکت هایی که نرم افزار بانک اطلاعاتی تولید می کنند مثل مایکروسافت یا اوراکل زبان مختص مربوط به بانک خود را طراحی می کنند که استفاده کنندگان از آن نرم افزار می توانند از زبان SQL مختص آن نرم افزار برای کوئری گرفتن، طراحی و برنامه نویسی در بانک های اطلاعاتی استفاده کنند.

برای ورود به بهترین دوره آموزش SQL Server  ( آموزش اس کیو ال سرور ) مهندس احمدی وارد این لینک شوید

بانک اطلاعاتی SQL چیست؟

پاسخ به پرسش SQL چیست نیازمند آشنایی با یکسری مفاهیم است! همانطور که قبلاً گفتیم کاربرد زبان SQL در بانک های رابطه ای است و ما بوسیله زبان SQL می توانیم اقدام به طراحی، تغییر و کوئری گرفتن از بانک های اطلاعاتی کنیم. اما قبل از اینکه به بررسی کاربردهای زبان SQL بپردازیم توضیح مختصری در مورد بعضی مفاهیم اصلی یک سیستم بانک اطلاعاتی رابطه ای یا RDBMS بدهیم. این مفاهیم در کنار هم تشکیل یک سیستم واحد را می دهند که می توان از آن برای نگه داری و آنالیز و استخراج داده استفاده کرد. بخش های اصلی یک RDBMS به شرح زیر است:

  1. بانک اطلاعاتی یا Database: بانک ها مجموعه ای از اجزای مختلف هستند که امکانات لازم برای نگه داری اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهند. برای مثال ما برای هر سیستم می توانیم یک بانک داشته باشیم، مثل بانک اطلاعاتی سیستم مالی یا بانک اطلاعاتی سیستم منابع انسانی.
  2. جدول یا Table: جداول در داخل Database قرار دارند و داده های مختلف را تقسیم بندی می کنند. برای مثال در یک دیتابیس مالی ممکن است که ما نیاز به ذخیره کردن اطلاعاتی مانند سرفصل های حسابداری و اسناد حسابداری داشته باشیم که هر کدام از این اطلاعات می توانند داخل یک جدول ذخیره شوند.
  3. رکورد یا Record: رکوردها به اطلاعات ذخیره شده داخل جدول گفته می شود. برای مثال، در سیستم مالی ما نیاز به ذخیره کردن یک سند مالی داشته باشیم، این سند به صورت یک Record در جدول ذخیره می شود. هر جدول می تواند شامل تعداد زیادی رکورد باشد.
  4. ستون یا Column: هر رکورد در دیتابیس شامل یکسری اطلاعات است، باز هم مثال سند مالی را بررسی می کنیم، یک سند مالی می تواند اطلاعاتی مانند تاریخ، شرح و شما سند داشته باشد، هر یک از این اطلاعات در یک رکورد در قالب یک ستون یا Column ذخیره می شوند. برای درک بهتر موضوع تصویر زیر را نگاه کنید:

البته بانک اطلاعاتی شامل مفاهیم زیاد دیگری نیز می باشد که در این مطلب در مورد آن ها توضیحی داده نمی شود.استخراج کنیم. داده ها معمولاً توسط کاربران سیستم وارد بانک اطلاعاتی شده و توسط سیستم مورد پردازش قرار میگیرند تا اطلاعات تولید شوند.

برای ورود به بهترین دوره آموزش سی شارپ (C#) مهندس احمدی وارد این لینک شوید

نرمال سازی یا Normalization در SQL چیست؟

یکی از مهمترین مواردی که برای طراحی یک بانک اطلاعاتی باید مد نظر داشت بحث نرمال سازی داده ها یا Normalization است. آشنایی با این مفهوم به طراح بانک های اطلاعاتی کمک می کند که از تکرار بیهوده داده ها در بانک های اطلاعاتی خود داری کند یا اگر جایی نیاز به افزونگی داده وجود دارد آن را پیاده سازی کند.

نرم سازی یک فرآیند تقریباً پیچیده است که در کنار دانش نیاز به تجربه نیز دارد تا بتوانیم یک بانک اطلاعاتی بهینه را طراحی کنیم. نرم سازی بانک اطلاعاتی در چهار نوع انجام می شود که به آن ها نرمال سازی فرم اول یا First Normal Form، نرمال سازی فرم دوم یا Second Normal Form، نرمال سازی فرم سوم یا Third Normal Form و در نهایت نرمال سازی حالت چهارم یا Fourth Normal Form گفته می شود. به حالت چهارم BCNF یا Boyce Codd Normal Form هم گفته می شود.

برای ورود به بهترین دوره آموزش طراحی سایت ( طراحی وب سایت ) مهندس احمدی وارد این لینک شوید

معروف ترین بانک های اطلاعاتی SQL چیست؟

زبان SQL همانطور که قبلاً گفتیم یک سیستم استاندارد پایه برای بانک های اطلاعاتی رابطه ای است که هر شرکت بر اساس نیاز خود می تواند زبان SQL خاص خودش را داشته باشد. در این بخش معروفترین بانک های اطلاعاتی رابطه ای را معرفی می کنیم:

  1. بانک اطلاعاتی مایکروسافتSQL سرور :  بانک اطلاعات مایکروسافت یکی از معروف ترین و قویترین بانک های اطلاعاتی رابطه ای است که در بازار وجود دارد. شما می توانید هم از نسخه رایگان استفاده کنید هم نسخه تجاری و تمامی امکانات مورد نیاز برای بانک های ساده تا بانک های حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد. زبان SQL ای که در SQL Server در اختیار ما قرار گرفته زبان T-SQL نام دارد. برای آشنایی کامل با بانک اطلاعات مایکروسافت می توانید از آموزش SQL Server در وب سایت توسینسو استفاده کنید.
  2. MySQL: یکی از محبوبترین بانک های اطلاعاتی است که علاوه بر حجم کم امکانات زیادی در اختیار شما قرار میدهد. این بانک اطلاعاتی برای برنامه نویسان PHP خیلی آشناست و هر جا که سخن از آموزش PHP است نام آموزش MySQL می درخشد! بانک MySQL نیز پیاده سازی مخصوص خود از SQL را دارد.
  3. بانک اطلاعاتی اوراکل :  این بانک اطلاعاتی هم بسیار قدرتمند است و بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا از این بانک اطلاعاتی برای نگه داری اطلاعات خود استفاده می کنند. زبان SQL مخصوص اوراکل PL-SQL نام دارد. منابع زیادی برای

آموزش PL-SQL وجود دارد که در وب سایت توسینسو می توانید از این منابع آموزشی استفاده کنید.

بانک های اطلاعاتی رابطه ای زیاد دیگری نیز وجود دارند که ما در اینجا تنها معروف ترین آن ها را ذکر کردیم.

بازار کار SQL چگونه است؟

تا اینجا ما به جواب سوال SQL چیست رسیدیم و حالا کمی در مورد بازار کار این زبان صحبت کنیم. به عنوان متخصص بانک های اطلاعاتی می توان گفت که در پیش روی شما یک بازار کار بسیار وسیع که همیشه نیازمند نیروهای جدید است قرار دارد. شما می توانید هم به عنوان مدیر بانک اطلاعاتی و هم به عنوان توسعه دهنده بانک های اطلاعاتی مشغول به کار شوید که هر کدام از این موارد تخصص های خاص خود را دارند.

همچنین متخصصین بانک های اطلاعاتی حقوق های مناسبی دریافت می کنند که بر اساس میزان تخصص و تجربه کاری این حقوق متغیر است. همچنین برای مهاجرت هم می توانید روی SQL و بانک های اطلاعاتی حساب باز کنید و با چند جستجوی ساده با حجم زیادی از آگهی های استخدام کارشناس بانک اطلاعاتی مواجه می شوید. نویسنده : حسین احمدی از وب سایت توسینسو

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا