تکنولوژی

محققان چینی بالش هوشمندی طراحی کرده‌اند که کیفیت خواب را ارزیابی می‌کند

محققان چینی موفق به طراحی بالش هوشمندی شدند که مجهز به سیستم تغذیه خودکار است و می‌تواند از طریق حرکات سر کیفیت خواب و استراحت را بسنجد و نتایج را از طریق اپلیکیشن مربوطه در اختیار قرار دهد.

بسیاری از مردم به اندازه کافی نمی‌خوابند، در صورتی که بدن انسان به همان اندازه که به آب و غذا نیاز دارد، به خواب نیز نیاز دارد. کم‌خوابی باعث می‌شود ذهن و جسم آرامش و تعادل درستی نداشته باشند.

تاکنون مطالعات متعددی در مورد کمبود خواب مزمن و ارتباط آن با بیماری‌های جسمی مانند دیابت و بیماری قلبی و همچنین مشکلات سلامت روان انجام شده است. معمولا برای بررسی کیفیت خواب لازم است فرد به آزمایشگاه‌های مجهز خواب و رویا برود تا بتوان در مورد کیفیت خوابیدن وی اطلاعاتی را به دست آورد. اما این بار محققان چینی راهکار ساده‌تری را در پیش گرفته و بالش هوشمندی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند کیفیت خواب را ارزیابی کند. این بالش هوشمند از طریق موبایل یا ساعت هوشمند اطلاعات مورد نظر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بالش هوشمند برای ردیابی کیفیت خواب

بالش هوشمند برای نظارت بر خواب کاربر از نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک (TENG) استفاده می‌کند. این فناوری دارای سیستم تغذیه خودکار است و معمولا به صورت ماسک چشم، کمربند، برچسب و حتی ملحفه به کار برده می‌شود. «دینگ لی»، «ژونگ لین وانگ» و همکارانشان از همین فناوری در توسعه بالش هوشمند کمک گرفتند تا با ردیابی حرکات سر بتوانند وضعیت و کیفیت خواب را مورد سنجش قرار دهند.

برای ساخت این بالش هوشمند جدید، محققان یک لایه تریبوالکتریک پلیمری دارای انعطاف را مورد استفاده قرار دادند. حرکت سر روی این لایه و تغییرات میدان الکتریکی اطراف الکترودهای مجاور آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین بالش مجهز به حسگرهای قابل انعطاف است که می‌توانند به راحتی روی بالش‌های معمولی نیز مورد استفاده قرار گیرند. این سیستم می‌تواند کاربردهایی فراتر از ردیابی خواب داشته باشد.

به عنوان مثال، این سیستم می‌تواند بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند اختلال دژنراتیو گردن، اسپوندیلوز گردن که بر حرکت سر تاثیر می‌گذارند، نظارت کند. علاوه بر این، بالش هوشمند می‌تواند به عنوان سیستم هشدار اولیه برای افرادی که در معرض خطر افتادن از رختخواب هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا