عمومی

نمونه پیش‌تولید پردازنده Raptor Lake اینتل ۲۰ درصد قوی‌تر از پرچمدار نسل دوازدهمی ظاهر شد

اینتل احتمالاً تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ جدیدترین نسل از پردازنده‌های کلاس دسکتاپ خود را با نام Intel Raptor Lake روانه‌ی بازار می‌کند. نمونه‌های پیش‌تولید این پردازنده اکنون به دست برخی افراد رسیده‌اند و به‌همین دلیل انتشار بنچمارک‌های منتسب به آن‌ها برایمان تعجب‌برانگیز نیست.

به‌تازگی فردی که به یک پردازنده‌ی نسل سیزدهمی Raptor Lake دسترسی داشته، از آن در UserBenchmark بنچمارک گرفته است. امتیازات کسب‌شده نشان می‌دهد پردازنده‌ی مورد اشاره‌ حدوداً ۲۰ درصد پرقدرت‌تر از پردازنده‌های پرچم‌دار فعلی AMD و اینتل است.

براساس گزارش تامز هاردور، UserBenchmark را نمی‌توان بهترین ابزار برای سنجش قدرت قطعات سخت‌افزاری محسوب کرد چون بنچمارکی بسیار عمومی است، اما این ابزار می‌تواند تا حدی تفاوت بین ریزمعماری‌های پردازنده‌های مرکزی را در زمینه‌ی عملکرد تک تردی و چند تردی به نمایش بگذارد. به‌همین‌دلیل مقایسه‌ی نتایج نمونه‌ی پیش‌تولید Raptor Lake با پردازنده‌های فعلی اینتل و AMD منطقی است.

امتیاز پردازنده ۲۴ هسته ای Intel Raptor Lake درمقایسه با پرچمدار نسل دوازدهمی اینتل

پردازنده‌ی سری Raptor Lake-S اینتل با شماره‌مدل U3E1 مجهز به ۲۴ هسته است و می‌تواند در فرکانس پایه‌ی ۲٫۴ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴٫۶ گیگاهرتز، ۳۲ ترد را به‌صورت هم‌زمان پردازش کند. پیش‌تر گفته می‌شد خانواده‌ی پردازنده‌های نسل سیزدهمی دسکتاپ اینتل قرار است حداکثر هشت هسته‌ی پرقدرت با پشتیبانی از SMT دوطرفه و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف داشته باشد. جزئیات جدید UserBenchmark این شایعه‌ها را تأیید می‌کند.

به‌نظر می‌رسد سیستم مورد استفاده برای بنچمارک‌گیری از کارت گرافیک Arc Alchemist A770 اینتل استفاده می‌کند. ازآنجاکه UserBenchmark حافظه‌ی این کارت گرافیک را یک گیگابایت تشخیص می‌دهد، احتمال می‌دهیم در شناسایی مناسب این کارت به مشکل خورده باشد.

مقاله‌های مرتبط:

  • هر آنچه درباره پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل می‌دانیم
  • ظاهراً اینتل قصد دارد پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake را در اکتبر امسال معرفی کند

پردازنده‌ی پرچم‌دار فعلی اینتل برای سیستم‌های دسکتاپ یعنی Core i9-12900K مجهز به ۱۶ هسته و ۲۴ ترد است و با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز تا ۵٫۰ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. پردازنده‌ی پرچم‌دار AMD یعنی Ryzen 9 5950X از ۱۶ هسته و ۳۲ ترد بهره می‌گیرد و به سرعت کلاک پایه و بوست به‌ترتیب ۳٫۴ گیگاهرتز و ۴٫۶ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند.

با در نظر گرفتن اینکه نمونه‌ی پیش‌تولید Raptor Lake-S سرعت کلاک کمتر از حد انتظار دارد، عملکرد ضعیف‌تر آن در تسک‌هایی از هشت ترد یا کمتر استفاده می‌کنند برایمان تعجب‌برانگیز نیست. بااین‌حال پردازنده‌ی نسل سیزدهمی مورد اشاره در پردازش‌های سرور که مبتنی‌بر ۶۴ ترد هستند به‌میزان ۲۰ درصد سریع‌تر از Core i9-12900K و Ryzen 9 5950X ظاهر می‌شود.

به‌نظر می‌رسد ۲۴ هسته‌ی فیزیکی Raptor Lake در کنار ۳۲ ترد، بهره‌وری بیشتری نسبت‌به ۱۶ هسته‌ی پرقدرت Zen 3 شرکت AMD با پشتیبانی از فناوری SMT دارد. البته باید منتظر بمانیم تا ببینیم که پردازنده‌های سری Raptor Lake در رقابت با پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای Zen 4 چه عملکرد از خود نشان می‌دهند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا