تکنولوژی

لنز کیت در دوربین‌های عکسبرداری چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالا اگر برای خرید اولین دوربین خود به بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه کنید، با عبارتی به نام لنز کیت مواجه خواهید. اگر شما هم از علاقه‌مندان تازه وارد به دنیای عکاسی هستید و می‌خواهید بدانید که لنز کیت چیست، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.


  • چطور از گرفتن عکس‌های تار جلوگیری کنیم؟
  • پورتفولیو چیست و چه کاربردی در عکاسی دارد؟
  • چگونه عکس‌های کسل‌کننده را به تصاویری جذاب تبدیل کنیم؟

لنز کیت دقیقا چیست؟

بسیاری از افراد تازه‌کار گمان می‌کنند که لنز کیت، نوع خاصی از لنزهای مخصوص دوربین‌های عکاسی است؛ درحالی که این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد. لنز کیت به لنزی گفته می‌شود که همراه با یک دوربین با لنز قابل تعویض، عرضه می‌شود. این لنز می‌تواند در جعبه دوربین قرار گرفته باشد یا در بسته‌بندی جداگانه به دست خریدار برسد. چنین لنزهایی معمولا برای شروع عکاسی در نظر گرفته شده‌اند؛ پس باید انتظار داشته باشیم که اغلب آن‌ها از ارزش مادی زیادی برخوردار نباشند تا قیمت نهایی دوربین به شکل چشمگیری افزایش پیدا نکند.

لنز کیت چیست

البته باید اشاره کنیم که لنزهای کیت گران‌قیمتی هم در بازار وجود دارند که معمولا همراه با دوربین‌های حرفه‌ای و پیشرفته عرضه می‌شوند. لنزهای کیت به صورت جداگانه هم قابل خریداری هستند؛ اما این مسئله بیشتر برای همان لنزهای ارزشمند صادق است. در سال‌های اخیر، شاهد عرضه لنزهای ارزان قیمت زوم همراه با اغلب دوربین‌های دیجیتال بوده‌ایم که می‌توانند طیفی از عملکرد لنز عریض (Wide) متوسط یا لنز تله‌فوتو میانی را ارائه می‌کنند.

آیا نباید به سراغ خرید لنز‌های کیت برویم؟

یکی دیگر از المان‌های اصلی دخیل در کیفیت یک لنز، حداقل میزان گشودگی دیافراگم (عدد f) آن است که در لنزهای کیت ارزان قیمت، بیشتر از لنزهای رده پرایم (حرفه‌ای) است. این مسئله نشان می‌دهد که لنزهای کیت ارزان از سرعت نسبتا پایین‌تری نسبت به محصولات پیشرفته‌تر برخوردار هستند و مناسب عکاسی در شرایط نوری نامناسب هم نخواهند بود. اما نباید فراموش کنیم که چنین لنزهایی برای عکاسان تازه‌کار در نظر گرفته شده است تا بتوانند در شرایط معمولی و با قیمت مناسب از عکاسی لذت ببرند؛ در نتیجه طبیعی است دوربین‌های گران‌تر، با لنزهای بهتری در اختیار مشتریان قرار گیرند.

لنز کیت چیست

اغلب دوربین‌های آماتور و میان‌رده همراه با لنز کیت به بازار عرضه می‌شوند؛ اما دوربین‌های حرفه‌ای و گران‌تر بدون لنز کیت هم در دسترس خریداران هستند. دلیل اصلی این پدیده، تجربه بیشتر عکاسان حرفه‌ای است که به سراغ خرید دوربین‌های دیجیتال گران می‌روند. چنین افرادی در حوزه‌های خاصی به عکاس می‌پردازند؛ در نتیجه ترجیح می‌دهند به جای یک لنز همه‌کاره، از چندین لنز تخصصی استفاده نمایند. البته در برخی مواقع، خرده‌فروشی‌ها اقدام به اضافه کردن لنز به دوربین‌های بدون لنز (Body) می‌کنند تا بتوانند آن‌ها را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

چرا لنزهای کیت برای شروع عکاسی مناسب هستند؟

لنزهای کیت معمولا از بدنه پلاستیکی ساخته شده‌اند و خبری از قطعات فلزی در اغلب آن‌ها نیست. البته این مسئله تاثیر چندانی روی کیفیت تصاویر ثبت شده توسط چنین لنزهایی نمی‌گذارد؛ زیرا بدنه نقش مستقیمی روی کیفیت عکس‌ها ندارد. اما بدنه‌های پلاستیکی در بلند مدت و در صورت استفاده نادرست، احتمال شکسته شدن یا بروز برخی مشکلات را خواهند داشت؛ در نتیجه باید در استفاده از لنزهای پلاستیکی با ملایمت رفتار کرد و آن‌ها را در شرایط سخت بکار نگرفت. در هر صورت نباید فراموش کرد که پلاستیکی بودن بدنه این لنزها، توانسته است قیمت، اندازه و وزن آن‌ها را به شدت کاهش دهد؛ در نتیجه هنگام بروز حوادث احتمالی برای لنز هم، ضرر مالی چندانی متوجه خریدار نخواهد شد.

لنز کیت چیست

نکته مهم دیگر در لنزهای کیت، گشودگی دیافراگم متغیر آن‌ها است. این مقدار در هنگام فوکوس روی اجسام نزدیک، افزایش (گشودگی کمتر) پیدا می‌کند؛ درحالی که هنگام فوکوس روی نقاط دور دست، کاهش (گشودگی بیشتر) می‌یابد. همچنین هرچه مقدار گشودگی دیافراگم (f) کمتر باشد، می‌توانید محوشدگی پس‌زمینه (بوکه) بیشتری را در اختیار داشته باشید. همین مسئله امکان زوم در بیشتر لنزهای کیت را هم فراهم ساخته است که به کادربندی صحیح توسط افراد تازه‌کار، کمک چشمگیری می‌کند و می‌تواند نیاز به ویرایش‌های پس از عکاسی را کاهش دهد.

تفاوت لنز کیت و پرایم چیست؟

کیفیت ساخت، قیمت و نوع کاربری تنها بخشی از تفاوت‌های میان لنزهای کیت و پرایم را تشکیل می‌دهند. اما مسئله مهم هنگام مقایسه این دو نوع لنز، فاصله کانونی است؛ به طوری که این فاصله در لنزهای کیت اغلب به شکل متغیر در نظر گرفته شده است اما در لنزهای پرایم به صورت ثابت است. در نتیجه یک لنز زوم با فاصله کانونی متغیر می‌تواند با افزایش یا کاهش فاصله اجزای اپتیکال خود، فاصله‌های کانونی مختلفی را ارائه کند.

لنز کیت چیست
در لنزهایی با فاصله کانونی ثابت، جهت زوم کردن روی سوژه باید دوربین را به آن نزدیک کنید؛ درحالی که در لنزهای کیت (زوم) می‌توان این کار را به صورت دستی انجام داد.

لنزهای پرایم معمولا از کیفیت اپتیکال بهتری نسبت به لنزهای زوم (کیت) در یک بازه کانونی مشخص، برخوردار هستند. با این حال لنزهای زوم امروزی توانسته است کیفیت بسیار بهتری در قیاس با نسل‌های قبلی خود ارائه کنند و استفاده از لنزهای پرایم به صورت پیوسته درحال کاهش یافتن است. اما نباید فراموش کرد که لنزهای زوم می‌توانند مقدار نور بیشتری را از محیط دریافت کنند؛ در نتیجه برای استفاده در شرایط نوری نامناسب، بهتر هستند.

لنز کیت چیست
لنزهای کیت (زوم) به دلیل داشتن عدسی‌ها و المان‌های نوری بیشتر در مقایسه با لنزهای پرایم، دچار پراش اشعه بیشتری می‌شوند و کیفیت اپتیکال کمتری را ارائه می‌دهند.

لنزهای کیت دوربین‌های کانن

احتمالا می‌توان کانن را پرفروش‌ترین برند دوربین در بازار ایران دانست و یکی از محبوب‌ترین برندها در سطح جهانی نیز به شمار می‌رود. دوربین‌های میان‌رده و رده مبتدی این شرکت مثل 90D یا 850D که از حسگرهای APS-C استفاده می‌کنند، با لنزهای مانت EF-S به بازار عرضه می‌شوند. دوربین‌های گران قیمت‌تر این برند مانند 5D یا 6D با حسگر فول فریم از مانت EF بهره می‌گیرند. دوربین‌های بدون آینه میان‌رده و حرفه‌ای کانن هم با مانت‌های RF و RF-S شناخته می‌شوند و در نهایت انواع بدون آینه ارزان قیمت از مانت EF-M استفاده می‌کنند. در پایین می‌توانید جدول سازگاری لنزهای کانن همراه با محبوب‌ترین لنزهای کیت این شرکت را مشاهده کنید.

دوربین
لنز
EOS APS-C R EOS Full-frame R EOS APS-C DSLR EOS Full Frame DSLR EOS M
RF کاملا سازگار (✓) کاملا سازگار (✓) ناسازگار (×) ناسازگار (×) ناسازگار (×)
RF-S کاملا سازگار (✓) سازگار (✓) ناسازگار (×) ناسازگار (×) ناسازگار (×)
EF سازگار با تبدیل (✓) سازگار با تبدیل (✓) کاملا سازگار (✓) کاملا سازگار (✓) سازگار با تبدیل (✓)
EF-S سازگار با تبدیل (✓) سازگار با تبدیل (✓) کاملا سازگار (✓) ناسازگار (×) سازگار با تبدیل (✓)
EF-M ناسازگار (×) ناسازگار (×) ناسازگار (×) ناسازگار (×) کاملا سازگار (✓)
لنز کیت چیست
لنز EF-S 18-55mm برای دوربین‌های پایین‌رده و میان‌رده DSLR با حسگر APS-C کانن که در ایالات متحده با برند Rebel و در ژاپن با برند Kiss عرضه می‌شوند.
لنز کیت چیست
لنز EF 24–105mm برای دوربین‌های حرفه‌ای DSLR با حسگر فول فریم کانن برای دوربین‌های 5D مارک ۲ و ۳ در کنار 6D.

لنزهای کیت دوربین‌های نیکون

نیکون یکی دیگر از نام‌های شناخته شده در صنعت دوربین‌های عکاسی است که محصولات مختلفی را روانه بازار کرده است. دوربین‌های فول فریم این شرکت با لنزهای FX همراه می‌شوند؛ درحالی که دوربین‌های دارای حسگر APS-C به لنزهای سری DX مجهز هستند. در ادامه به برخی از لنزهای کیت رایج دوربین‌های نیکون اشاره شده است.

لنز کیت چیست
لنز Nikkor 18-105mm از سری AF-S DX نیکون که در کنار دوربین‌های D90 و D7000 همراه با D5100 و D3200 عرضه می‌شود.
لنز کیت چیست
لنز Nikkor 18-55mm از سری AF-S DX که با دوربین‌های SLR ارزان قیمت نیکون همراه می‌شود.

سوالات متداول درباره لنز کیت

لنز کیت چیست؟

لنز کیت به لنزهایی گفته می‌شود که همراه با دوربین درون جعبه یا در کنار آن عرضه می‌شوند. چنین لنزهایی معمولا ارزان هستند و بدنه پلاستیکی آن‌ها موجب می‌شود تا وزن کمی داشته باشند.

کاربردهای لنز کیست چیست؟

لنز کیت به دلیل داشتن فاصله کانونی متغیر می‌تواند برای ثبت عکاس‌های نسبتا عریض تا عکس‌های پرتره مورد استفاده قرار بگیرد. البته کیفیت اپتیکال این لنزها چندان زیاد نیست؛ اما برای شروع عکاسی و ثبت تصاویر در شرایط مختلف با میزان نور مناسب، کاربردی و مفید خواهد بود.

مشکلات لنز کیت چیست؟

بدنه پلاستیکی لنزهای کیت موجب می‌شود تا از دوام نسبتا بالایی برخوردار نباشند و باید با ملایمت از آن‌ها استفاده نمود. همچنین کیفیت تصویر این لنزها در مقایسه با انواع پرایم کمتر است. گشودگی دیافراگم کم این لنزها باعث می‌شود تا نور کمتری از محیط دریافت کنند و در شرایط کم نور عملکرد مناسبی نداشته باشند.

مزایای لنز کیت چیست؟

لنزهای کیت اغلب از قیمت چندانی برخوردار نیستند؛ در نتیجه اگر به آن‌ها آسیبی وارد شود، ضرر مالی چندانی متوجه صاحب دوربین نخواهد بود. همچنین این لنزها به دلیل امکان زوم و فاصله کانونی متغیر، می‌توانند در شرایط مختلف عکسبرداری مورد استفاده قرار گیرند و نیاز به حمل و تعویض مداوم چندین لنز مختلف را از بین ببرند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا