عمومی

مشکلات موجود در مسیر هدست واقعیت ترکیبی؛ اپل برای ساخت محصول آینده‌نگر خود با چه مسائلی دست‌‌و‌پنجه نرم می‌کند؟

از سال ۲۰۱۵ و زمانی که اپل کار روی هدست واقعیت ترکیبی را آغاز کرد، با مشکلات گوناگونی روبه‌رو شد که تاریخ رونمایی آن را سال‌ها به‌تعویق انداختند. حالا گزارش جدیدی منتشر شده است که موانع اصلی موجود بر سر راه توسعه‌دهندگان کوپرتینویی را از زبان منابع داخلی بازگو می‌کند.

به‌گزارش 9to5mac، خبرگزاری The Information توانسته است با ۱۰ نفر از افراد درگیر با پروژه‌ی هدست واقعیت ترکیبی اپل صحبت کند که بیشتر آن‌ها در این تیم کار می‌کردند. به سال ۲۰۱۶، یعنی تنها یک سال پس از شروع فرایند توسعه می‌رویم؛ زمانی که طبق گفته‌ی منابع مختلف، نسخه‌ی آزمایشی از نمونه‌ی اولیه به هیئت‌مدیره ارائه شد:

ال‌گور، معاون سابق و باب ایگر، مدیرعامل وقت دیزنی و دیگر اعضای هیئت‌مدیره اپل از اتاقی به اتاق دیگر می‌رفتند و نمونه‌های اولیه‌ی دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای واقعیت مجازی و افزوده‌ را امتحان می‌کردند. یکی از این ابزارها، کرگدن دیجیتالی کوچکی را روی میز ظاهر کرد. به‌گفته‌ی دو تن از افراد حاضر در جلسه، این موجود سپس به نسخه‌ای در اندازه‌ی واقعی خود تبدیل شد.

در همان نسخه‌ی آزمایشی، محیط اتاق به جنگلی سرسبز تبدیل شد و نشان ‌داد چگونه کاربران می‌توانند به‌طور یکپارچه با استفاده از واقعیت افزوده که در آن هنوز‌هم می‌توانند دنیای فیزیکی اطراف خود را مشاهده کنند، برای داشتن تجربه‌ای همه‌جانبه‌تر وارد دنیای واقعیت مجازی شوند. این فناوری اکنون به واقعیت ترکیبی معروف است.

منابع می‌گویند برخی از نمونه‌های اولیه با‌هم ترکیب شده بودند و ویندوز مایکروسافت را اجرا می‌کردند؛ درحالی‌که گزینه‌های دیگر نسخه‌های اصلاح‌شده‌ی محصولاتی مانند HTC Vives یا سایر هدست‌های موجود بودند. بااین‌حال، یکی از آن‌ها آن‌قدر سنگین بود که برای نگه‌داشتن آن به «جرثقیل کوچکی» نیاز بود تا اعضای هیئت‌مدیره اپل بتوانند آن را بدون آسیب‌رساندن به گردن خود استفاده کنند.

تجربه‌ی ابتدایی هیئت‌مدیره‌ی اپل چندان رضایت‌بخش به‌نظر نمی‌رسید، اما آنان متقاعد شدند که با بودجه‌ی بیشتر به توسعه‌ی آن کمک کنند. یکی دیگر از عوامل نگرانی اپل پیشرفت فیسبوک در این فضا بود و مطمئناً این شرکت دوست نداشت از رقیب خود عقب بیفتد.

کانسپت هدست واقعیت ترکیبی اپل

کمی بعدتر، بزرگ‌ترین مشکل موجود بر سر راه تیم توسعه به حوزه‌ی فنی مربوط می‌شد. همچنین یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار مدیرعامل کوپرتینویی‌ها، تیم‌ کوک بود. درواقع، او از پروژه‌ حمایت می‌کرد؛ اما خودش نقش زیادی در آن ایفا نمی‌کرد:

مسائل فنی مهم‌ترین عامل تأخیر بوده‌اند. این اتفاق در گذشته برای جاه‌طلبانه‌ترین محصولات جدید اپل، مانند آیفون نیز رخ داده است؛ اما در فرایند ساخت گوشی هوشمند این شرکت، بنیان‌گذار اپل، استیو جابز، نیز تأثیرگذار بوده است.

به‌گفته‌ی پنج نفر از آشنایان با این پروژه، درحالی‌که مدیر‌عامل فعلی اپل، تیم کوک، از پروژه‌ی ‌هدست پشتیبانی می‌کند، او به‌اندازه‌ی استیو جابز فعال نیست. به‌عنوان مثال، این افراد گفتند وی به‌ندرت از این گروه که محل کارشان از پردیس اصلی دور است، بازدید می‌کند.

  • هر آنچه از هدست واقعیت ترکیبی اپل انتظار داریم

به‌نظر می‌رسد همکاری‌نکردن تیم کوک، رقابت این دستگاه با محصولاتی مانند مک و آیفون را دشوارتر کرده است. مسئله‌ی بعدی را جانی آیو، مدیر ارشد طراحی آن زمان اپل، مطرح کرد. هنگامی که مایک راکول، مؤسس و رهبر توسعه‌دهندگان هدست، درباره‌ی محصول آینده‌ی خود با دیگر گروه‌ها صحبت کرد، ایده‌ی او را برخی‌ها رد کردند.

همچنین، نظر گروه آیو درباره‌ی «کاربرد عملی» این دستگاه مثبت نبود و آن‌ها شک داشتند که مصرف‌کنندگان بخواهند برای مدت زیادی از هدست استفاده کنند:

راکول و مایر و روتکف به‌زودی با فشار تیم آیو مواجه شدند. این سه نفر که روی پروژه یادشده کار می‌کردند، گفتند ابتدا می‌خواستند هدست واقعیت مجازی بسازند؛ اما گروه آیو درباره‌ی این فناوری نگرانی‌هایی داشت. آنان بر این باور بودند که واقعیت مجازی با قطع ارتباط کاربران با سایر افراد از دنیای بیرون، آن‌ها را از‌مُد‌افتاده می‌کند. دو نفر از این افراد گفتند طراحان صنعتی اپل متقاعد نشده بودند که مصرف‌کنندگان تمایل دارند برای مدت طولانی از هدست استفاده کنند.

درنهایت، ایده‌ی هدست واقعیت ترکیبی متولد شد:

این افراد راه‌حلی برای رفع نگرانی‌های تیم آیو ارائه کردند. به‌عنوان مثال، آنان پیشنهاد دادند دوربین‌هایی به جلو هدست اضافه شود تا افرادی که از این دستگاه استفاده می‌کنند، بتوانند اطرافشان را ببینند. ویژگی‌ای که در‌نهایت باعث شد طراحان صنعتی به پروژه به دید مثبت بنگرند، کانسپتی برای صفحه‌نمایش رو به بیرون در هدست بود. این نمایشگر می‌تواند تصاویر ویدئویی از چشم‌ها و حالت‌های چهره‌ی فردی که هدست به سر دارد، برای سایر افراد حاضر در اتاق نمایش دهد.

این ویژگی‌ها نگرانی‌های گروه طراحی صنعتی درباره‌ی قطع ارتباط کاربر با محیط اطراف را رفع کرد؛ زیرا دیگر افراد حاضر در اتاق نیز می‌توانستند با کسی که از هدست استفاده می‌کند، ارتباط برقرار کنند و با او تعامل داشته باشند. این کارها با هدست‌های واقعیت مجازی معمولی امکان‌پذیر نیست. تنها حلقه‌ی کوچکی از افراد گروه راکول از وجود چنین طراحی صفحه‌نمایشی خبر داشتند؛ صفحه‌نمایشی که با کد داخلی T429 شناخته می‌شد.

مطمئناً در آینده‌ای نه‌چندان دور اطلاعات بیشتری از مشکلات اپل در فرایند طراحی و تولید هدست واقعیت ترکیبی به بیرون درز پیدا می‌کند. انتظار می‌رود اپل بتواند هدست واقعیت ترکیبی خود را در سال ۲۰۲۳ معرفی کند. همچنین، گزارش‌هایی درباره‌ی قیمت شنیده‌ایم که اعلام می‌کنند احتمالاً قیمت این محصول بین ۲,۰۰۰ تا ۳,۰۰۰ دلار خواهد بود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا