بازی

شایعه: کنسول پلی استیشن 5 پرو در دست ساخت است

شایعه: کنسول پلی استیشن 5 پرو در دست ساخت است

طبق گزارش جدید تام هندرسون از رسانه Insider Gaming، کنسول پلی استیشن 5 پرو اکنون در دست توسعه است و احتمالا در سال ۲۰۲۴ روانه بازار خواهد شد.

تابستان گذشته گزارشی منتشر شد که خبر از ساخت مدل جدیدی از پلی استیشن 5 با درایو دیسک جداشدنی می‌داد. ظاهرا این مدل جدید با هدف جایگزینی پلی استیشن 5 عادی و کاهش هزینه‌های تولید و ارسال این کنسول ساخته می‌شود. اما طبق گفته‌های منابع Insider Gaming، این مدل جدید تنها سخت‌افزار جدید پلی استیشن برای سال‌های آینده نخواهد بود. به نقل از یکی از منابع این سایت:

[PS5 با درایو دیسک جداشدنی] تنها شروع سخت‌افزارهای جدیدی خواهد بود که طی این نسل به دست کاربران پلی استیشن می‌رسد.

مطلب پیشنهادی:داستان جذاب تولد پلی استیشن [تماشا کنید]داستانی جذاب که شاید در موردش ندانید
داستان جذاب تولد پلی استیشن [تماشا کنید]

جزئیات چندانی از سخت‌افزار پلی استیشن 5 پرو در دسترس نیست و صرفا می‌توان حدس زد که همانند PS4 Pro، کنسول میان نسلی جدید سونی از قدرت ارتقایافته نسبت به مدل عادی بهره‌مند باشد. با این حال اخیرا یک پتنت توسط مارک سرنی، مهندس پلی استیشن، ثبت شده است که نشان می‌دهد سونی به دنبال افزایش راندمان رهگیری پرتو (Ray Tracing) در بازی‌ها است. شاید از این پتنت بتوان برداشت کرد که PS5 Pro از قدرت به مراتب بیشتری برای اجرای رهگیری پرتو در بازی‌ها بهره خواهد برد.

پلی استیشن 5

در صورت صحت این خبر، می‌توان با قاطعیت زیادی حدس زد که مایکروسافت هم در حال ساخت یک نسخه قدرتمندتر از ایکس باکس سری ایکس باشد. اما سوالی که همچنان وجود دارد این است که واقعا نیازی برای ساخت چنین کنسول‌هایی وجود دارد؟ در وضعیتی به سر می‌بریم که بازار نسل کنونی کنسول‌ها بعد بحران کمبود تراشه تازه به اندکی ثبات رسیده است. از طرفی دیگر، اکثر بازی‌های ساخته شده طی دو سال اخیر میان‌نسلی بوده‌اند و کم‌تر عنوانی از قدرت واقعی PS5 و Xbox Series X بهره برده است.

مطلب پیشنهادی:مروری بر بازی های فوتبالی که کمتر نامشان را شنیده‌ایدFIFA و PES را موقتا فراموش کنید!
مروری بر بازی های فوتبالی که کمتر نامشان را شنیده‌اید

شک و تردیدها به اینجا ختم نمی‌شوند، چرا که سوالاتی درباره قیمت‌گذاری و بازاریابی یک کنسول میان‌نسلی احتمالی هم وجود دارند. از آنجایی که در یک سال گذشته نه‌تنها خبری از کاهش قیمت کنسول‌های پایه نبوده، بلکه در برخی مناطق دنیا شاهد افزایش قیمتشان نیز بوده‌ایم، یک کنسول با سخت‌افزار ارتقا یافته با چه قیمتی می‌خواهد به فروش برسد؟ از طرفی دیگر پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس خود با وعده گیمینگ در رزولوشن 4K، رهگیری پرتو و فریم ریت 60 یا حتی 120 بازاریابی شده‌اند. در نسل هشتم، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان بازی‌ها را با رزولوشن حدودی 1080p اجرا می‌کردند و نسخه میان‌نسلی آن‌ها با وعده گیمینگ در 4K راهی بازار شد. پلی استیشن 5 پرو می‌خواهد بازی‌ها را در 4K، با ری تریسینگ و فریم ریت 60 یا 120 اجرا کند اما… کمی بهتر از مدل عادی؟ آیا سونی و مایکروسافت می‌توانند برتری کنسول میان‌نسلی خود نسبت به مدل پایه را برای مخاطبان عام شفاف‌سازی کنند؟

در هر صورت، روزبه‌روز نشانه‌های بیشتری پدیدار می‌شوند که احتمال ساخت کنسول‌های میان‌نسلی را بالا می‌برند. طبق گزارشات، ۲۰۲۴ سالی خواهد بود که پلی استیشن 5 پرو و ایکس باکس سری ایکس ارتقایافته راهی بازار می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:بررسی بازی The Last of Us Part 1 Remakeطلای جلاخورده
بررسی بازی The Last of Us Part 1 Remake


ری تریسینگ چیه و اصلا ارزش داره؟

ری تریسینگ
برای تماشای ویدیو از طریق یوتیوب lastech، روی تصویر بالا کلیک کنید!

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا