تکنولوژی

مریخ‌نورد ناسا تصویر صخره‌های میخی مریخ را به اشتراک گذاشت

از زمانی که مریخ‌نورد ناسا به سطح سیاره سرخ رسید، تاکنون تصاویر متعددی را از سطح این سیاره به اشتراک گذاشته است. این مریخ‌نورد کنجکاو در ثبت تصاویر چشم‌نواز از دهانه «گیل» در مریخ مهارت دارد و حالا تصویری از صخره‌های میخی مریخ را به نمایش گذاشته است که توجه کاربران را در فضای مجازی به خود جلب کرده است.

موسسه «SETI» – سازمان تحقیقاتی متمرکز بر جستجوی حیات در عالم – تصویر زیر را در توییتر خود منتشر کرد و از آن‌ها به عنوان صخره‌های عجیب یاد کرد. این تصویر توسط دوربین «Mastcam» نصب شده بر دکل مریخ‌نورد « Curiosity» در 15 می گرفته شده است.

شکل خاص این صخره‌ها دانشمندان را به فکر فرو برده است. آن‌ها در توضیح این اشکال خارق‌العاده می‌گویند:

« گرانش ناچیز مریخ – که حدود یک سوم گرانش زمین است – احتمالا یکی از دلایل شکل‌گیری این صخره‌ها در سطح غبارآلود مریخ است. به احتمال زیاد این صخره‌های میخی مریخ باقی‌مانده سنگ‌های رسوبی هستند که به مرور زمان خرد شده‌اند. سنگ‌های رسوبی شکسته‌اند و آنچه باقی مانده است این صخره‌های عجیب است. از سویی دیگر می‌توان فرآیند فرسایش را نیز برای سنگ‌های رسوبی درنظر گرفت.»

صخره‌های میخی مریخ

قضاوت در مورد مقیاس و اندازه صخره‌ها و سایر ویژگی‌های کلی آن‌ها اندکی دشوار است. اما یک نمای وسیع‌تر نشان می‌دهد این صخره‌ها بسیار ظریف و شکننده هستند.

البته این دوربین قادر است تصاویر مختلف از نمای نزدیک‌تر و یا وسیع‌تر در اختیار دانشمندان قرار دهد تا مطالعات دقیق‌تری بر روی صخره‌ها داشته باشند.

Curiosity را می‌توان بزرگترین و توانمندترین مریخ‌نوردی دانست که تاکنون بر سطح سیاره سرخ حرکت کرده است. این مریخ‌نورد در 26 نوامبر 2011 به فضا پرتاب شد و در 6 آگوست 2012 بر سطح این سیاره فرود آمد.

Curiosity در تلاش است تا به این سوال پاسخ دهد: آیا مریخ تا به‌حال شرایط محیطی مناسبی برای حمایت از اشکال کوچک حیات – مثلا میکروب‌ها – داشته است؟ ابزارهای علمی این مریخ‌نورد شواهد شیمیایی و معدنی محیط‌های قابل سکونت را بررسی می‌کنند تا به دنبال نشانه‌هایی از حیات باشند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا