فناوری

هدفونی که وزوز گوش را درمان می‌کند!

هدفونی که وزوز گوش را درمان می‌کند!

عملکرد این هدفون‌های جدید به این شکل است: هنگامی که صدایی از سمت راست به گوش کاربر می‌رسد، توسط میکروفون درون هدفون ضبط شده و به گوش چپ هدایت می‌شود. و این روند برای صداهای رسیده به گوش چپ نیز به شکل معکوس انجام می‌پذیرد.

دانشمندان معتقدند که این درهم آمیختگی جهت صدا در حالی که مغز می‌گوید صدا از یک محل می‌آید ولی گوش‌ها برعکس آن را درک می‌کنند، به “سیم کشی مجدد” اعصاب شنوایی که گوش را به مغز متصل می‌کنند کمک می‌کند و در نتیجه موجب کاهش وزوز گوش می‌شود.

نتایج آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که استفاده از این هدفون‌ها به مدت دو ساعت در روز و برای مدت سه هفته، به طور قابل توجهی علائم وزوز گوش را بهبود می‌بخشد. هر چند بسیاری از افراد به صورت موقت از این مشکل رنج می‌برند، اما در برخی موارد وزوز گوش طولانی‌مدت و همراه با کاهش شنوایی است.

این راهکار درمانی تازه برگرفته از روش درمان با آینه است که برای درمان درد فانتوم یا خیالی استفاده می‌شود. در این روش، پنهان کردن اندام آسیب‌دیده پشت آینه‌ای که اندام سالم را بازتاب می‌دهد و تمرکز بر این بازتاب، سبب می‌شود مغز فریب خورده و درک درد را کاهش دهد.

به همین ترتیب، دانشمندان بیمارستان توانبخشی اسپالدینگ در آمریکا بر این باورند که هدفون‌های جدید نیز به روشی مشابه، با دوباره سیم‌کشی کردن اتصالات بین سلول‌های عصبی باعث می‌شوند مغز دیگر وزوز گوش را به عنوان یک صدای واقعی خارجی ثبت نکند.

نتایج ارزیابی‌های اولیه در ۱۸ داوطلب نشان داده که این افراد بهبود قابل‌توجهی در علائم خود تجربه کرده‌اند. اکنون آزمایش گسترده‌تری با ۵۰ بیمار در حال انجام است.

اگرچه دکتر “ویل سدلی” متخصص عصب‌شناسی دانشگاه نیوکاسل معتقد است این ایده خوبی است اما باید نتایج بیشتری حاصل شود تا بتوان اثربخشی آن را تأیید کرد. وی می‌گوید تنها روشی که تاکنون برای بسیاری از افراد مفید بوده، گفتار درمانی است.

با این حال، این روش درمانی جدید می‌تواند امیدی تازه برای میلیون‌ها نفری باشد که با مشکل وزوز گوش دست و پنجه نرم می‌کنند. در صورت تأیید نتایج، این هدفون‌ها می‌توانند به عنوان درمانی انقلابی در این حوزه مطرح شوند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا